2015-04-21, 10:34
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Det är sant, det räcker som sagt med drygt 24% för att bli största partiet.
Med tanke på att SD nästan fördubblar sitt stöd varje riksdagsval är det inte alls omöjligt att de får 25.8+ (12.9x2).
Frågan är dock om alla andra partier kommer att tillåta detta? Eller kommer de ge upp innan valet 2018 och ändra Sveriges invandringspolitik eller prata med SD.

Jag tror inte att det på sikt kommer att påverka SD:s framgångar om någon i 7K börjar sno deras politik.
2015-04-21, 10:47
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Man kan annars låta bli att alls gynna Aftonslasken.
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article20658129.ab
Intressant att hon själv använder ordet "Sjuklövern". Det är nog första gången jag har sett det ordet i gammelmedia. Vanligen brukar det ju heta "de etablerade partierna" eller nåt liknande.

Det hade också varit intressant att själv få se grafen hon pratar om. Varför kan de inte bara publicera den? Då hade vi kanske kunnat se vilka "totala nivåer", inte bara bland män, de projicerar att SD kommer ligga på i höst.
2015-04-21, 11:33
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag misstänker att viktning inte omfattas av metod. För mig förefaller "metod" handla om hur man skapar sitt urval i första hand, inte om hur man skruvar in svaren så att de skall spegla (troligtvis) valresultatet. Enbart en ändring av viktningen kan ju innebära att en enstaka mätning visar rätt, men det finns ju inget facit. Ändrar man sin urvalsmodell blir ju gamla erfarenheter (viktning) mer eller mindre oanvändbara, ändrar man (bara) viktningen har man ingen aning om man har fel viktning, fel urval eller båda..

Ett av de stora problemen med OI är att de dels bara får facit var fjärde år (rätteligen, när det är allmänna val), dels att partisympatier i en undersökning och hur man verkligen röstar skiljer sig åt, ibland ordentligt.

Jag ser hela paketet med urval, frågeställning, estimering/analys som metod, men visst kan man med metod också syfta på metoder inom de olika delmomenten av en OU.

Håller helt med om problemen med glesa-i-tiden facit och skillnad mellan partisympati och hur man faktiskt röstar.
2015-04-21, 11:44
Medlem
PatriaNostras avatar
Lena Mellin skriver:
Citat:
Bland kvinnorna ser det helt annorlunda ut. M kommer vid årsskiftet, om utvecklingen fortsätter, att vara dubbelt så stora bland kvinnor som SD. S kommer vara mer än 2,5 gånger så stora.

Och det är inte omöjligt att hon har rätt. Just nu. Men vågskålen kommer att tippa över även bland kvinnorna, något jag redan nu kan se hos medelålders och äldre kvinnor. De yngsta är till synes helt förtappade till genus och HBTQ, men dessa är också de absolut mest lättpåverkade inom politiken.

Så snart pojkvänner, makar, pappor, söner, bröder och kanske någon enstaka väninna börjar tala ur skägget kommer även de att vakna.

Och då kommer det att gå mycket, mycket snabbt. Proppen ur.
2015-04-21, 11:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag ser hela paketet med urval, frågeställning, estimering/analys som metod, men visst kan man med metod också syfta på metoder inom de olika delmomenten av en OU.

Min poäng var att din (eller min) definition kanske inte är institutens definition.

Man kan ju påpeka att man ändrat metod, men "bara" ändrat viktningen, vilket ju är en mekanistisk anpassning av samma typ som att ställa klockan rätt då man ser att den går fel).

Mer intressant tror jag är om de förbättrar (förändrar) hanteringen av sina urvalsstrata (dvs ser till att klockan går mera rätt).
2015-04-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Det håller jag med om. Så mycket skit jag fått för att jag röstat på SD så skulle jag aldrig få för mig att byta parti nu när kappvändarna kommer smygande.
Men visst, sådana som Hanen och Kasslern kan ju få en på andra tankar, men dom är väl snart bortkopplade från SD. Eller?

Folk överlag ser det såhär: Jag skiter i om de har en flugsvamp som partiledare som kastar järn eller aluminium-rör kors och tvärs när folk blir rånade, våldtagna och inbrotten rasar i höjden.

Man blir liksom lite less när alla tycks "äga" Sverige trots att de aldrig i sitt liv lyft ett handtag. Många äldre har jobbat hårt i sina liv och nu ser de med fasa på hur det blir!

Motståndet är rejält försvagat nu och vi som är skeptiska till invasionen är i massiv majoritet det enda som förhindrar det är att alla ännu inte lagt två strån i kors och förstått att i stort sett alla besparingar i samhället skulle kunna undvikas om vi skippade all världens värdelösingar som endast flytt från att försörja sig själva.

För att vara exakt på topic tippar jag på att vi kommer se en utplaning eller snarare en stabilisering för att till hösten ta ny fart. Sommaren är härlig i Sverige för oss som inte bor i storstäderna och kan besöka stränder mm utan berikning.

Frågan är hur pass omfattande tiggarplågan kommer bli i sommar med grannländer som infört förbud och kommuner som hjälper dem att etablera sig. Finns bortemot 800 000 att rekrytera och då hoppas jag de flesta åker till Södermalm!
2015-04-21, 12:03
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
För att vara exakt på topic tippar jag på att vi kommer se en utplaning eller snarare en stabilisering för att till hösten ta ny fart. Sommaren är härlig i Sverige för oss som inte bor i storstäderna och kan besöka stränder mm utan berikning.

Fast vi är alla nyhetsknarkare i Sverige, så vi kollar på Rapport även då vi har rymt till torpet. Om inte annat så bara för att se vad det blir för väder imorgon.

Rapporteras det då hela sommaren om Husby-liknande kravaller, "guldförsäljare" på motorvägarna, billiga "asfaltsläggare", grisiga zigenarläger som får städas upp på bekostnad av privata markägare, våldtäkter i massor osv kommer opinionen såklart att påverkas.
2015-04-21, 12:26
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Eller förbjuda SD.
Ja, det har ju prövats förut i närhistorien. Hur det kan bli när man börjar förbjuda politiska motståndare:

Genom att försöka förbjuda kommunisterna så lyckades Nazisterna ta makten i tyskland. Det påminner väldigt mycket om det Svenska DÖ, i dag.

Läs på och lär.

Räkna med att Sozzarna kommer att försöka förbjuda SD.
2015-04-21, 12:29
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det var ju den fråga jag väckte för ett par dagar sedan. Bara att tacka för svaret, tack Lena & Aftonbladet.
Vilken fråga då?
2015-04-21, 12:45
Medlem
Aftonbladets undersökning och framåträkning visar att vi har nått ett nytt stadium där oytos lag kan läggas till handlingarna.

För - hela Aftonbladets upplägg är inte bara neutralt till SD - den kunde inte vara mer röstvärvande om partikansliet beställt reklam på nyhetsplats.

"SD - på väg att bli störst" är den mest legitimerande, normaliserande rubrik som går att sätta. Skit i skandaler, skit i fascism, skit i sakpolitik - FRAMGÅNG FÖDER FRAMGÅNG, per enligt Wolodarski-doktrinen. Motsvarigheten till krympandets radikalisering är växandets normalisering.

Ett parti på 25% kan inte vara extremt - oavsett vilken politik det representerar.

När sådana narrativ är möjliga så kan man med säkerhet säga att den strukturella bias nedåt som sökt sin förklaring i beställarens önskemål är satt ur spel, åtminstone i fallet Aftonbladet. Om Sverige Tycker levererar fortsatt ökande siffror i enlighet med den egna framräkningen kan det ju knappast vara jobbigt för räknenissarna där.

Det innebär inte att bias inte finns - men den kan börja spreta åt olika håll, vilket innebär att den sammanlagda bilden blir mindre felvisande. Säkerligen fortfarande underskattande, men inte lika kategoriskt säkert.

För - Lena Mellin har ju bekänt färg som karlssonista under de pågående utrensningarna och dagens artikel kunde inte vara ett bättre eldunderstöd och legitimering för partiledningen.

Och framöver kan alarmerande SD-siffror komma att användas som samma sorts hävstång som snyftreportage idag, fast med motsatt verkan, för den positionsförflyttning inom migrationspolitiken som måste komma.

The cat is out of the bag, åtminstone med framtassarna.
2015-04-21, 12:50
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Aftonbladets undersökning och framåträkning visar att vi har nått ett nytt stadium där oytos lag kan läggas till handlingarna.

För - hela Aftonbladets upplägg är inte bara neutralt till SD - den kunde inte vara mer röstvärvande om partikansliet beställt reklam på nyhetsplats.

"SD - på väg att bli störst" är den mest legitimerande, normaliserande rubrik som går att sätta. Skit i skandaler, skit i fascism, skit i sakpolitik - FRAMGÅNG FÖDER FRAMGÅNG, per enligt Wolodarski-doktrinen. Motsvarigheten till krympandets radikalisering är växandets normalisering.

Ett parti på 25% kan inte vara extremt - oavsett vilken politik det representerar.

När sådana narrativ är möjliga så kan man med säkerhet säga att den strukturella bias nedåt som sökt sin förklaring i beställarens önskemål är satt ur spel, åtminstone i fallet Aftonbladet. Om Sverige Tycker levererar fortsatt ökande siffror i enlighet med den egna framräkningen kan det ju knappast vara jobbigt för räknenissarna där.

Det innebär inte att bias inte finns - men den kan börja spreta åt olika håll, vilket innebär att den sammanlagda bilden blir mindre felvisande. Säkerligen fortfarande underskattande, men inte lika kategoriskt säkert.

För - Lena Mellin har ju bekänt färg som karlssonista under de pågående utrensningarna och dagens artikel kunde inte vara ett bättre eldunderstöd och legitimering för partiledningen.

Och framöver kan alarmerande SD-siffror komma att användas som samma sorts hävstång som snyftreportage idag, fast med motsatt verkan, för den positionsförflyttning inom migrationspolitiken som måste komma.

The cat is out of the bag, åtminstone med framtassarna.

Fast detta är ju ett unikum. Även om det kommer att ske mer ofta i framtiden (samtidigt som angreppen ofta blir värre) så är detta lika ovanligt som religiösa mirakel ungefär.

"oytos lag" är fortfarande relevant och kommer vara det länge till.

För hur bra denna artikel än är, den är en på miljonen (och ger dessutom inte mycket för SD-kvinnor heller).
2015-04-21, 12:53
Medlem
Desinformationscentralen GU publicerar årets SOM undersökning. Hur tror panelen de lyckas pricka in det ökande flytkingmotståndet och SDs uppgång?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/utbildning-och-immigration-viktigare_4503678.svd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in