2013-03-30, 00:49
Medlem
M19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alboz
Jag har inga finnar i ansiktet och har aldrig haft. Enstaka finnar har jag fått men jag ''spränger'' dem och sen försvinner dem för evigt dagen efter. Men i nacken och i ryggen har jag SÅ JÄVLA mycket! Det är fan jobbigt och vet inte vad jag ska göra!

Min hygien är utmärkt. Jag duschar varje dag och tvättar ansiktet minst 3-4 gånger per dag (även om detta inte är så bra för huden, ja). Jag borde inte ha så mycket finnar isåfall? Ansiktet är som sagt helt rent och har oftast blivit kallad för baby-face på grund av att jag är den ända med fräscht ansikte i umgängskretsen. Ingen av mina vänner har finnar i ryggen eller i nacken, men JAG har. Hur ska jag ta mig åt detta problem egentligen?

Hade samma problem som du för ett år sen, nu är det dock borta

Ta kontakt med en hudläkare bara och be om råd.
Citera
2015-04-18, 22:05
Medlem
Brainmydamages avatar
Jag har jättemycket röda utslag i nacken och även finnar och bölder på ryggen. Ansiktet är dock fritt från akne nu.

Borde jag gå till vårdcentralen och be om något receptbelagt? Mår så himla dåligt över min hy, allt känns hopplöst. Någon som har haft liknande symptom och gått till vc?

Inte varit på vc sen jag var liten i min hemstad så lite osäker på hur det fungerar. Är det bara ringa till närmaste vc och boka tid med någon doktor eller hur går man till väga?

Och nu när det snart är sommar. Hur funkar medicinerna och solsken?

Skulle vara ytterst tacksam för svar då detta tynger mig något enormt!
Citera
2015-04-18, 22:10
Medlem
Redigt-Skevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainmydamage
Jag har jättemycket röda utslag i nacken och även finnar och bölder på ryggen. Ansiktet är dock fritt från akne nu.

Borde jag gå till vårdcentralen och be om något receptbelagt? Mår så himla dåligt över min hy, allt känns hopplöst. Någon som har haft liknande symptom och gått till vc?

Inte varit på vc sen jag var liten i min hemstad så lite osäker på hur det fungerar. Är det bara ringa till närmaste vc och boka tid med någon doktor eller hur går man till väga?

Och nu när det snart är sommar. Hur funkar medicinerna och solsken?

Skulle vara ytterst tacksam för svar då detta tynger mig något enormt!
Ring doktorn och boka tid. Jag har haft samma problem och fick något jag inte kommer ihåg namnet på som hjälpte väldigt bra. Tror man ska undvika sol men är inte helt säker.
Citera
2015-04-19, 16:24
Medlem
Brainmydamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redigt-Skev
Ring doktorn och boka tid. Jag har haft samma problem och fick något jag inte kommer ihåg namnet på som hjälpte väldigt bra. Tror man ska undvika sol men är inte helt säker.
Det med att undvika sol oroar mig lite. Under hur lång tid fick du ta kuren?

Tack för att du svarade!
Citera
2015-04-20, 11:27
Medlem
Redigt-Skevs avatar
Citat:
Det med att undvika sol oroar mig lite. Under hur lång tid fick du ta kuren?

Tack för att du svarade!
Tror nog att du kan vara i sol om du smörjer in dig med solkräm Var ett tag sen men gissar att det gick bort på några veckor. Hoppas det löser sig.
Citera
2015-04-20, 22:59
Medlem
Brainmydamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redigt-Skev
Tror nog att du kan vara i sol om du smörjer in dig med solkräm Var ett tag sen men gissar att det gick bort på några veckor. Hoppas det löser sig.
Okej, får hoppas på det bästa. Tack för att du tog dig tid!
Citera
2016-07-10, 22:25
Bannlyst
Citat:
Okej, får hoppas på det bästa. Tack för att du tog dig tid!
Hur gick det?

OnT - Jag har nyligen blivit diagnoserad med Seborroiskt eksem (mjälleksem), vilket skapade en del knottrig hud på rygg och nacke, föreställ er att ni inte tvättat näsan på väldigt länge, lite så ser det ut. Taljkörtlarna producerar för mycket fett/olja. Har fått en anti svamp schampo nu som verkar hjälpa på rygg och nacke och även i hårbotten, men nu har jag börjat få massor av finnar i nacken istället.. Det är tillmestadels sådana finnar som är precis under huden och går ej att klämma. Jag har långt hår och använder balsam, då jag måste för att få mitt hår att vara någolunda otrassligt. Jag tvättar dock alltid av mig så mycket jag kan av allt balsam i både hår och nacke, så jag tänker att det nog inte är därför jag får så mycket finnar där. Är det någon som har egna erfarenheter av Seborroiskt eksem som kan sprida lite ljus över detta?
Citera
2016-07-11, 15:26
Medlem
-lynx-s avatar
hade samma problem och för min del handlade problemet mycket om balsamrester efter hårtvätt som låg kvar på ryggen. då hade jag iof rätt långt hår som la sig över ryggen när jag duschade så kanske inte är samma för dig men värt att tänka på iaf! lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in