• 3
  • 4
2015-04-19, 15:49
Medlem
Uplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har inte hävdat att det är två svenskar bsra att det lika gärna skulle kunna vara det. Det sägs inget om etnicitet för kvinnan har inte uppget utseendemässigt specifikt signalement. Det finns ingen uppgift om att de är turister.

Vad menar du med "känner du inte det?" relaterat till att försöka prata danska med BO "trots att de är tillsammans" ...skulle de antastat henne och knuffat henne i ån för de är bögar?

Nu står det "De beskrives som to mænd, ukendt alder og højde, de talte dansk med accent og var af udenlandsk herkomst. ". Om de såg ut som två svenskar tvivlar jag på att tidningen hade lagt till "och var av utländsk härkomst".
Så olika är vi inte danskarna utseendemässigt.
Citera
2015-04-19, 16:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upland
Nu står det "De beskrives som to mænd, ukendt alder og højde, de talte dansk med accent og var af udenlandsk herkomst. ". Om de såg ut som två svenskar tvivlar jag på att tidningen hade lagt till "och var av utländsk härkomst".
Så olika är vi inte danskarna utseendemässigt.

I Jyllands Posten står det specificerat att kvinnan inte kunnat ge något utseendemässigt signalement. Det verkar alltså på talet man (hon) drar slutsatsen att det är av utländsk härkomst. Om de varit maskerade borde det stått någonstans och hade de varit svarta eller extremt mörka hade det antagligen också angetts (jag antar att hon såg något av dem...hon blev antastad vilket.är något annat än överfallen.

Nä vi är inte olika danskar utseendemässigt men vi är ändå inte danskar. Och att det var utlänningar i fallet verkade bestämmas av talet, inte utseendet.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-04-19 kl. 16:22.
Citera
2015-04-19, 16:47
Medlem
Uplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
I Jyllands Posten står det specificerat att kvinnan inte kunnat ge något utseendemässigt signalement. Det verkar alltså på talet man (hon) drar slutsatsen att det är av utländsk härkomst. Om de varit maskerade borde det stått någonstans och hade de varit svarta eller extremt mörka hade det antagligen också angetts (jag antar att hon såg något av dem...hon blev antastad vilket.är något annat än överfallen.

Nä vi är inte olika danskar utseendemässigt men vi är ändå inte danskar. Och att det var utlänningar i fallet verkade bestämmas av talet, inte utseendet.

Nej det står: "Kvinden kunne kun give et meget sparsomt signalement af de to mænd idet hun ikke tydeligt have set dem", inte att hon inte kunde ge något alls.
Om jag ser en särklänning så ser jag att det är en särklänning även om jag inte kan beskriva hans ansiktsdrag närmare.

Ja, det är klart om man är skitnödigt politiskt korrekt så kan man beskriva dansk och svensk som olika härkomster. Däremot så måste det vara svårt att skilja två danskar som har bott i Sverige en lång tid och kanske förvärvat en svensk accent från två svenskar som talar danska.
Och två danskar, även om de är svenska "medborgare" kan inte beskrivas som havande utländsk härkomst. Dvs om man inte är just extremt politisk korrekt vilket danskar till skillnad mot en hel del svenskar, särskilt journalister, vanligtvis inte är.

Lär dig också skilja hur begreppen utlänning och att vara av utländsk härkomst används, det förra åsyftar tillhörighet till en stat och det senare tillhörighet till en etnicitet.
Senast redigerad av Upland 2015-04-19 kl. 16:52.
Citera
2015-04-19, 20:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upland
Nej det står: "Kvinden kunne kun give et meget sparsomt signalement af de to mænd idet hun ikke tydeligt have set dem", inte att hon inte kunde ge något alls.
Om jag ser en särklänning så ser jag att det är en särklänning även om jag inte kan beskriva hans ansiktsdrag närmare.

Ja, det är klart om man är skitnödigt politiskt korrekt så kan man beskriva dansk och svensk som olika härkomster. Däremot så måste det vara svårt att skilja två danskar som har bott i Sverige en lång tid och kanske förvärvat en svensk accent från två svenskar som talar danska.
Och två danskar, även om de är svenska "medborgare" kan inte beskrivas som havande utländsk härkomst. Dvs om man inte är just extremt politisk korrekt vilket danskar till skillnad mot en hel del svenskar, särskilt journalister, vanligtvis inte är.

Lär dig också skilja hur begreppen utlänning och att vara av utländsk härkomst används, det förra åsyftar tillhörighet till en stat och det senare tillhörighet till en etnicitet.

Men det enda hon kunde uppge till ledning att de inte var infödda danskar var att de talade danska med brytning! De skulle teoretiskt kunna vart danskar med danska medborgare som varit utlandsbosatta sedan barndomen och därför talar danska med stark brytning.

Jag vet skillnaden mellan utländsk härkomst, medborgarskap och etnicitet. Jag kan det förmodligen bättre än en murvel som rapporterar om småbrott. Kalla det skitnödigt PK om du vill men jag tänker på det mer som strävan efter precision i vad man beskriver.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in