Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
I Jyllands Posten står det specificerat att kvinnan inte kunnat ge något utseendemässigt signalement. Det verkar alltså på talet man (hon) drar slutsatsen att det är av utländsk härkomst. Om de varit maskerade borde det stått någonstans och hade de varit svarta eller extremt mörka hade det antagligen också angetts (jag antar att hon såg något av dem...hon blev antastad vilket.är något annat än överfallen.
Nä vi är inte olika danskar utseendemässigt men vi är ändå inte danskar. Och att det var utlänningar i fallet verkade bestämmas av talet, inte utseendet.
Nej det står: "Kvinden kunne kun give et meget sparsomt signalement af de to mænd idet hun ikke tydeligt have set dem", inte att hon inte kunde ge något alls.
Om jag ser en särklänning så ser jag att det är en särklänning även om jag inte kan beskriva hans ansiktsdrag närmare.
Ja, det är klart om man är skitnödigt politiskt korrekt så kan man beskriva dansk och svensk som olika härkomster. Däremot så måste det vara svårt att skilja två danskar som har bott i Sverige en lång tid och kanske förvärvat en svensk accent från två svenskar som talar danska.
Och två danskar, även om de är svenska "medborgare" kan inte beskrivas som havande utländsk härkomst. Dvs om man inte är just extremt politisk korrekt vilket danskar till skillnad mot en hel del svenskar, särskilt journalister, vanligtvis inte är.
Lär dig också skilja hur begreppen utlänning och att vara av utländsk härkomst används, det förra åsyftar tillhörighet till en stat och det senare tillhörighet till en etnicitet.