Citat:
Ursprungligen postat av
PlanBoksBok
För vilken gång i ordningen skriver jag LÄS HÄPM!!!!!!!!!
På sidan 81 skriver MG i sitt PM från den 20/10 2010 att på AAs kondom hittar dom inget DNA.
MEN i MGs PM från den 28/10 2010 skriver han ordagrant : I tidigare PM har jag skrivit att på kondom som använts
hos Anna Ardin hade de inte hittat DNA. DETTA STÄMMER INTE enligt Anders Nilsson. Han sade att de ser "något" men att det inte går att tyda. DE HAR VALT ATT ANALYSERA PROVET I EN MER FÖRFINAD METOD. DENNA METOD TAR CA TVÅ VECKOR.
Detta prov har vi ingen aning om hur det utföll. Men att det är detta prov man avser att jämföra JAs DNA med tycker i alla fall jag är ganska självklart. Jag hittar i alla fall inget annat alternativ. Lägger man även till att SKL på något sätt kommit fram till att kondomen har slitits sönder blir det ännu mera uppenbart.
Att den första analysen inte gav något har tolkats som att det på sin höjd kan ha funnits en minimal mängd DNA på kondomen. Hade den varit använd borde det ha funnits massor.
DNA sprids lätt, och även små mängder kan detekteras. JA bodde i Annas pyttelilla lägenhet (den har uppskattats till 25 kvadratmeter) i en vecka. Damm består till viss del av avstötta hudceller som innehåller DNA. Att de hittat spår av DNA på kondomen betyder därför inte mycket, inte ens om det kan matchas med JA. Han bodde i lägenheten, alltså fanns hans DNA där.
DNA-topsning betyder att celler skrapas av från slemhinnan i munnen. Samma typ av DNA finns i hudceller som hela tiden stöts av från huden. Hade kondomen legat och skräpat i Annas lägenhet bland allt damm som innehöll hudceller från de som bott och vistats där så är det inte förvånansvärt alls att de såg "något".
Någonstans i tråden finns beskrivet ett försök som någon med tillgång till analysutrustning gjort. Bara det att de tagit i kondomen med händerna, utan att använda den, gav resultat. Därför har det spekulerats i om kondomen rivits sönder av någon som haft handskar på sig, dvs av någon som verkligen försökt förfalska ett bevis utan att vidröra kondomen.
Hur man än vänder och vrider på saken så är det svårt att förstå vad DNA skulle kunna bevisa.