2015-04-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Jaså? my bad isåfall. Men man ska nog inte dra det för långt iallafall.

Personligen så bryr jag mig inte om vad SIFO redovisar för resultat längre, de är totalt opålitliga när det gäller att mäta SD och MP.

Tills något seriöst mätinstitut har redovisat en statistiskt säkerställd nedgång så har det inte hänt.
Det tråkiga är ju att Sifo av någon outgrundlig anledning citeras i precis all riksmedia. Men så levererar de också siffror som riksmedia känner sig trygga med. Men det är märkligt att de inte ställer några kvalitetskrav internt.
2015-04-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När det gäller Sifo så är nog papperskorgen det alternativ som får flest röster.

Jag fick nyligen ett brev från Sifo med någon slags frågor om något. Jag orkade inte ens öppna det. Det kändes på vikt & omfång att det skulle ta minst en timmes obetalt arbete för att fylla i, så det åkte i papperskorgen oöppnat.
Ja de är för roliga. Jag brukar fråga om jag får betalt när de ringer. Varför ska jag utföra obetalt arbete för data som de sen säljer? Om det bara gällde korta frågor om partisympatier skulle det väl vara en sak, det kan jag göra för den goda sakens skull.
2015-04-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det tråkiga är ju att Sifo av någon outgrundlig anledning citeras i precis all riksmedia. Men så levererar de också siffror som riksmedia känner sig trygga med. Men det är märkligt att de inte ställer några kvalitetskrav internt.
Sifos mätningar tenderar att ha samma problem som synts i Skop, i rådata (SCB/VALU) samt i Ipsos. Så fort folk tvingas till mänsklig direktkontakt verkar tendensen öka att svara "det en duktig svensk mönstermedborgare ska säga för att få en klapp på huvudet". Som att de är hundar som lärt sig att det är fint att svara MP och fult att svara SD.

Sifo gör lite eller inget åt detta. De verkar snarare resonera ungefär: "Kids. Vi är Sifo. Vi har funnits sedan 1954 när föräldrarna till partiledarna för era nya fjantpartier knappt var födda. Vi kommer att finnas här långt efter att era fjantpartier försvunnit. Vi ändrar ingenting. Vi bajsar på inre påtryckningar. Vi pissar på yttre påtryckningar. Vi räknar som vi alltid räknat. Om våra OI inte stämmer med valresultatet är det ni som har fel. Now fuck off."
2015-04-19, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifos mätningar tenderar att ha samma problem som synts i Skop, i rådata (SCB/VALU) samt i Ipsos. Så fort folk tvingas till mänsklig direktkontakt verkar tendensen öka att svara "det en duktig svensk mönstermedborgare ska säga för att få en klapp på huvudet". Som att de är hundar som lärt sig att det är fint att svara MP och fult att svara SD.

Sifo gör lite eller inget åt detta. De verkar snarare resonera ungefär: "Kids. Vi är Sifo. Vi har funnits sedan 1954 när föräldrarna till partiledarna för era nya fjantpartier knappt var födda. Vi kommer att finnas här långt efter att era fjantpartier försvunnit. Vi ändrar ingenting. Vi bajsar på inre påtryckningar. Vi pissar på yttre påtryckningar. Vi räknar som vi alltid räknat. Om våra OI inte stämmer med valresultatet är det ni som har fel. Now fuck off."
Som sagt, en nedgång är en nedgång oavsett.
2015-04-19, 10:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Som sagt, en nedgång är en nedgång oavsett.
Men andra institut visar rekordsiffror.
Rekordsiffror är rekordsiffror oavsett.
2015-04-19, 11:00
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Personfrågor, bortsett från partiledaren själv, kan inte skada SD nej, det är riktigt.

Men frågan är om detta även gäller när den vikarierande partiledaren Karlsson utmålar sitt egna parti som fyllt med neofascister i media... då kanske det ändå kan få viss påverkan.

Speciellt när partiledningen själva visar sig ha tätare band till dessa sk neofascister än de som blir anklagade.

Jag tror få Svenskar skulle rösta på ett part som de uppfattar som "neofascistiskt", även om det vore enda alternativet för att stoppa massinvandringen.

Ja det Karlsson sysselsätter sig med just nu är ju att ge dårar som Henrik Arnstad rätt i sina anklagelser, inte konstigt om detta påverkar SD:s stöd.
2015-04-19, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men andra institut visar rekordsiffror.
Rekordsiffror är rekordsiffror oavsett.
Källa tack.
2015-04-19, 11:03
Avslutad
Citat:
Källa tack.

Hela denna tråden är full av källor, prova att läsa mer än ett inlägg som passar dig.
2015-04-19, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hela denna tråden är full av källor, prova att läsa mer än ett inlägg som passar dig.
På opinionsundersökningar den senaste veckan?
2015-04-19, 11:07
Avslutad
Citat:
På opinionsundersökningar den senaste veckan?

Ja.
2015-04-19, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ja.
Kan du hänvisa till dom eftersom du vet var dom finns?
2015-04-19, 11:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Källa tack.
Om du orkar bläddra några sidor bak i tråden så ser du alla källor du behöver avseende opinionssiffror.

Tex.: (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Sentio, som låg närmast SD's valresultat visar på rekordsiffran 17,8% nu i torsdags.
Även Demoskop har nyligen presenterat rekordsiffror för SD.

Kolla på http://status.st/ för en bra översikt över de olika opinionsundersökningarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in