2015-04-19, 09:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att Sifo alltid underskattar stödet för SD och överskattar stödet för MP betyder dock inte att ändringar från en Sifo till nästa kan avfärdas. De använder ju samma metodik i alla undersökningar och gör alltså samma systematiska fel.

Nu tror ju inte jag att Sifo är någon seriös organisation. Det dröjer inte länge förrän SD är under 10% hos Sifo och Mp över 10%. Precis som före valet.
2015-04-19, 09:45
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Hur förklarar ni då nedgången?

Det är bara hos Sifo SD går ned. Ingen annanstans. Det, och Sifos historia, talar för att Sifo inte bedriver seriös OU-verksamhet, utan helt enkelt hittar på siffor man vill ha utifrån egna preferenser.
2015-04-19, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är bara hos Sifo SD går ned. Ingen annanstans. Det, och Sifos historia, talar för att Sifo inte bedriver seriös OU-verksamhet, utan helt enkelt hittar på siffor man vill ha utifrån egna preferenser.
Hur vet du att dom bara gått ner i Sifo?
2015-04-19, 09:49
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Detta är väl inte OT?
Det handlar om opinionen och att SDU lyckats sänka SD med några procentenheter.

Jaså? my bad isåfall. Men man ska nog inte dra det för långt iallafall.

Personligen så bryr jag mig inte om vad SIFO redovisar för resultat längre, de är totalt opålitliga när det gäller att mäta SD och MP.

Tills något seriöst mätinstitut har redovisat en statistiskt säkerställd nedgång så har det inte hänt.
2015-04-19, 09:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Hur vet du att dom bara gått ner i Sifo?

Jag läser helt enkelt vad dom andra OI publicerar.

Jag kan ju inskjuta avv Sifos felfaktor för SD är 1,44 vilket ger knappt 18% i deras undersökning.

Felfaktorn för mp hos Sifo är 0,64 vilket ger mp ca 5,8%, vilket är ungefär vad dom får hos handra OI.
2015-04-19, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag läser helt enkelt vad dom andra OI publicerar.

Jag kan ju inskjuta avv Sifos felfaktor för SD är 1,44 vilket ger knappt 18% i deras undersökning.

Felfaktorn för mp hos Sifo är 0,64 vilket ger mp ca 5,8%, vilket är ungefär vad dom får hos handra OI.
Och vilka andra opinionsundersökning har du läst den senast veckan?
2015-04-19, 09:58
Medlem
Lost-Souls avatar
Ingen vits att ens kommentera SIFO.s hittepå-siffror. Nu är det bara att hoppas att Granskning Sverige gör sin plikt och ställer dessa lögnaktiga as mot väggen, i det här fallet är det dessutom vidöppet mål och det skulle inte gå att misslyckas att få SIFO.s talespersoner att darra på manschetten och bli fullständigt svarslösa.

Hint: MP/SD
2015-04-19, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Ingen vits att ens kommentera SIFO.s hittepå-siffror. Nu är det bara att hoppas att Granskning Sverige gör sin plikt och ställer dessa lögnaktiga as mot väggen, i det här fallet är det dessutom vidöppet mål och det skulle inte gå att misslyckas att få SIFO.s talespersoner att darra på manschetten och bli fullständigt svarslösa.

Hint: MP/SD
En nedgång är en nedgång, oavsett.
2015-04-19, 10:04
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
T

Jag tror också att (absoluta) felmarginalen ökar med storleken. Men svårt att veta om den växer mer eller mindre än rent proportionellt. Ett parti som har dubblat sin storlek flera gånger om på relativt kort tid är förstås ovanligt svåra att analysera när det kommer till sådana hänsyn.

Därför bör man granska vad som fått dessa människor att välja SD. Det är ju ett ganska stort steg som kan leda till social stigmatisering för den enskilde väljaren om dennes sympatier vädras öppet. Den som till slut bestämt sig anser givetvis att läget i samhället är så pass allvarligt att det inte finns något alternativ. Det är inte någon ideologisk övertygelse, utan handgriplig erfarenhet och synbar kaotisk verklighet. Därför tror jag inte på någon svängdörr för väljarna mellan SD och M, inte heller mellan SD och S. Antingen lägger man sin röst på SD, eller så blankt. Detta menar jag förklarar fördubblingen på kort tid. Vid ett givet tillfälle där många fått nog och att Sd sköter sig återvänder blankröstarna samt en ny tillströmning vilket tillsammans ger de stora hoppen.
Senast redigerad av TheLucky 2015-04-19 kl. 10:09.
2015-04-19, 10:07
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
En nedgång är en nedgång, oavsett.

Citat:
Jag menar, det är ju inte Sifo:s fel att Hanen o Kasslern gjort bort sig.
Även jag och flera med mig börjar ju fundera på att rösta på något annat, när det visar sig att sådana nötter finns i partiet.

Det finns ingen nedgång, tvärtom. Även om man räknar med Sifo.s agenda-sättande hittepåsiffra så är SD.s månadssnitt so far 15,3% jämfört med 15% förra månaden.
2015-04-19, 10:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
När det gäller Sifo så är nog papperskorgen det alternativ som får flest röster.

Jag fick nyligen ett brev från Sifo med någon slags frågor om något. Jag orkade inte ens öppna det. Det kändes på vikt & omfång att det skulle ta minst en timmes obetalt arbete för att fylla i, så det åkte i papperskorgen oöppnat.
2015-04-19, 10:13
Bannlyst
Då får vi väl avvakta fler mätningar helt enkelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in