Citat:
Ursprungligen postat av
RingRing2014
Tummen upp för dina kalkyler! Extra fin krydda till tråden.
Snart är var femte väljare ute på gatan SDare!
Kämpa Sverige, Heja Sverige friskt humör!
Tack, alltid kul med uppskattning! Och visst är det en uppmuntrande tanke att var femte person på gatan eller bussen röstar blågult.
Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Om man kunde önska sig att signaturen FranzLisztBlevEj75 skulle göra samma beräkningar för alla partier skulle det ge en MYCKET bra bild av opinionsläget i stort.
I princip är steget ganska litet till att göra detta. Största ansträngningen består i att mata in alla data. Funderar dock istället lite på att förbättra modellen genom ändra tidsdiskretiseringen från månader till dagar (då det ju finns detaljerade uppgifter om när OU genomförts). Dessutom vore det en stora styrka att kunna skatta OIs "designeffekt" på det slumpmässiga felets storlek. Detta kommer kräva en del genomgripande förändringar men bör gå att göra.
Men om jag skulle ta ytterligare ett parti till i befintlig modell, till att börja med, vilket parti tycker tråden vore mest intressant?
Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
Det vore ju helt fantastiskt, men lite mer än man kan begära.
I alla fall stämmer jag in i hyllningskören. Tycker det är roligt att vi har Sveriges svar på Nate Silver i tråden. Synd att det inte går att testa metoden än på ett tag bara.
Haha, det vet jag inte.. Men det är klart, lite smicker är ju alltid trevligt.
Håller med om att det är svårt att få ett bra test på metoden. Den kräver minst ett val för kalibrering. En möjlighet vore att använda data från minst innan valet 2010 och validera mot 2014. Detta skulle onekligen vara ett intressant test av modellens olika antaganden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kolgrill-ftw
Jag har litat på Sentio länge. De var ju de enda som "lyckades" mäta SD i åratal. Men det har hänt en hel del sedan i höstas.
Regeringen har i rasande fart brutit både löften och vallöften. Oppositionen ligger med ändan i vädret. Det gör folk förbenade.
Och stigmat är långt ifrån över även om det blivit bättre.
Förmodligen ökar felmarginalen med SD´s troliga storlek.
Att vara 2-3% off på ett parti på 7% är inte lika troligt som att vara det på ett parti i enorm tillväxt på ~18%.
Jag tror också att (absoluta) felmarginalen ökar med storleken. Men svårt att veta om den växer mer eller mindre än rent proportionellt. Ett parti som har dubblat sin storlek flera gånger om på relativt kort tid är förstås ovanligt svåra att analysera när det kommer till sådana hänsyn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
En intressant sak att hålla koll på nu när stödet för regeringspartierna störtdyker är stödet för en tänkbar koalition mellan M+SD+KD. Detta "konservativa block" har tidigare pendlat kring 40 procent och lite mer. I senaste Sentio når man 46,8 d.v.s. nästan egen majoritet. I Demoskop får man nöja sig med 44,5.
Intressant tanke. M, och framförallt KD, känns ju som klart troligare samarbetspartners till SD än FP och C. Skulle detta kunna bli ett realistiskt alternativ?