2015-04-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Om vi nu ska vara riktigt strikta så räcker det faktiskt inte nödvändigtvis heller med egen majoritet eftersom man också måste få med sig den offentliga byråkratin på spåret. Att helt avskaffa all invandring genom ett totalförbud är nog tveksamt att någon skulle försöka sig på eftersom det faktiskt skulle kunna bryta mot konventioner och avtal, och alltså kvarstår det en hel del tolkningar att göra när man ska implementera politiken. Om man inte har med migrationsverkets personal och de som sitter i migrationsdomstolar så blir det svårt att lägga politiken eftersom regeringen inte kan gå ner och lägga sig i varje enskilt fall. Möjligen kan man ju från regeringsnivå avskaffa möjligheten att få PUT direkt och en del sådant, men i övrigt kan man ju alltid obstruera på golvet.

I fall som skolan lyckades man ju aldrig få igenom det värsta mumbojumbot just eftersom lärarna vägrade att genomföra det. Samma gäller på ett eller annat sätt inom andra områden inom den offentliga förvaltningen och verksamheten.

Den viktigaste poängen med SD:s opinionssiffror är ju som skrivits att det gäller att få alliansen att inse att läget är hopplöst vad gäller att få makten efter valet 2018 och äta upp småpartierna så att folk vill rädda sitt eget skinn. Att få egen majoritet ligger så långt bort att vi nog lika gärna kan stå vid ett inbördeskrig då som reaktion på situationen.
Vi ska inte glömma att de regler vi är bundna till kan ändras utifrån. Migration är uppe för diskussion i EU nu i ljuset av det ökade trycket från andra sidan Medelhavet, och det finns krafter som bl a Sarkozy som kräver ett nytt regelverk där alla EU-länder ska tvingas tolka reglerna likadant så att inget land ska kunna vara ett kryphål som används för att sedan tränga sig in i ett annat efter att man blivit EU-medborgare på lättast möjliga sätt (Sverige). Det är bråttom och kan inte dras i långbänk i 10 år. Och när EU skriver nya regler kommer det aldrig i helvete att vara Sverige som är tongivande. Då får sjuklövern vackert välja mellan att gå ur EU eller att falla in i ledet. Och jag ska vaddera taket i god tid i förväg så att jag inte bryter nacken pga alla skadeglada lyckovolter.
2015-04-18, 12:02
Medlem
Mac-Arthurs avatar

Tråden verkar speciellt trevlig idag!

Långa kreativa, konstruktiva, innehållsrika och intressanta spekulationer om Sveriges politiska framtid...

En sak är dock mycket säker: S-vetsaren kommer aldrig att klara upp de kommande oerhörda samhällsproblemen, som de kolorerade gentlemenen och den övriga mängden invällare och kulturberikare oftast analfabeter, oundvikligen genererar för vårt samhälle.

SD kommer givetvis, som många i tråden redan förutspår, att slå nya rekord i OU framöver - och S-vetsarens återstående dagar i mandatperioden - t.o.m - bör därför vara lätt räknade...
2015-04-18, 12:03
Medlem
Menveds avatar
Sifo bör väl komma i natt, och det intressanta blir om S gör en störtdykning även i den tredje opinionsmätningen den här månaden. Man hade 29,8 i senaste Sifo. Kan vi hoppas på 27,5? MP tappade 1,3 i förra Sifo och det vore trevligt om raset fortsätter.

Jag ser både MP och S som partier som lätt drabbas av panik när det går dem emot i opinionen, inte som alliansen som alltid tror de ska komma tillbaka i valrörelsen. Fortsätter nedgången för båda partierna så kan regeringen spricka.
2015-04-18, 12:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vi ska inte glömma att de regler vi är bundna till kan ändras utifrån. Migration är uppe för diskussion i EU nu i ljuset av det ökade trycket från andra sidan Medelhavet, och det finns krafter som bl a Sarkozy som kräver ett nytt regelverk där alla EU-länder ska tvingas tolka reglerna likadant så att inget land ska kunna vara ett kryphål som används för att sedan tränga sig in i ett annat efter att man blivit EU-medborgare på lättast möjliga sätt (Sverige). Det är bråttom och kan inte dras i långbänk i 10 år. Och när EU skriver nya regler kommer det aldrig i helvete att vara Sverige som är tongivande. Då får sjuklövern vackert välja mellan att gå ur EU eller att falla in i ledet. Och jag ska vaddera taket i god tid i förväg så att jag inte bryter nacken pga alla skadeglada lyckovolter.
Sverige är ju det land som är bäst på att implementera EU-beslut, så det skall ju bli ett sant nöje att se det scenario du beskriver.

Det blir ju även intressant att se vad ett sådant EU-beslut gör med de svenska partiernas opinionsläge.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2015-04-18 kl. 12:12.
2015-04-18, 12:30
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sverige är ju det land som är bäst på att implementera EU-beslut, så det skall ju bli ett sant nöje att se det scenario du beskriver.

Det blir ju även intressant att se vad ett sådant EU-beslut gör med de svenska partiernas opinionsläge.

Ett sådant här beslut kommer ju, om det blir något, att førhalas allt vad det går, alla svenska partier utom SD kommer att sitta på bakhasorna.
Så det troliga är att SD økar.

Vidare: Ett totalstopp i invandringen i morgon tar inte bort det faktum att Sverige står infør enorma problem med den otäcka mångkultur som redan finns.
2015-04-18, 12:32
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
De har ändrat från:
– SD är ett mycket större etablerat parti idag än vad de var tidigare, steget att gå över till SD är inte längre lika långt som förut så det kan bli lite lättare för dem att plocka nya väljare från till nyvalet, säger Mats Knutson.

... till:
– SD är ett litet parti, så det är fler än de som har röstat på partiet som tycker att de har gjort bra ifrån sig. Det är den gruppen de nu får försöka plocka väljare från till nyvalet, säger Mats Knutson.

Dom gamla stasi-cheferna måste vara nöjda med sina svenska elever.
2015-04-18, 12:46
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Det finns säkert redan tankar på att förbjuda "rasistiska partier", särskilt som FN redan ställt frågor till Sverige om varför vi inte gjort detta. Jag tror sjuklövern är i full gång med förberedelser. Problemet är nog mest att utforma juridiken kring det hela och att få lagrådet med sig.

Men senaste tidens kampanjer från högt uppsatta politiker gällande "antimuslimska attentat" kan vara ett startskott. Kanske får vi snart "opinionsundersökningar" som "visar" att 92% av svenskarna vill se ett sådant förbud.

Fast jag tror EU, som driver globalismen tuffast, hinner före med ett generellt EU-förbud mot "främlingsfientliga organisationer".

Det kan nog komma, men en sådan utveckling kan nog vara lite halvfarlig. Om det inte finns någon demokratisk väg för motstånd så kommer det att pysa ut någon annanstans. Anders Behring Breivik var en sådan pysare som såg den demokratiska vägen som stängd.
2015-04-18, 12:52
Medlem
flipflaps avatar
I morse besvarade jag en youguv - enkät. Den stora skilnaden gentemot tidigare jag besvarat var att jag inte behövde trassla mig igenom två-tre marknadsundersökningar först, utan att den var först.

Väldigt enkel och konkret

"om du skulle rösta i dag vilket parti..?"
"vad röstade du i senaste val?"
"vad tycker du om denna partiledare... och denna... osv"
"vilka frågor tycker du är viktigast? Försvaret... Skolan... Integration, Pension... osv"

Den borde vi se om en vecka eller två.
2015-04-18, 15:51
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

EU kritiska SD blir vinnare på ett EU beslut. Typisk politisk paradox.
De skulle också kunna få SD att ompröva sin EU-ståndpunkt. Och vinna ännu fler röster på det.
2015-04-18, 16:37
Medlem
Menveds avatar
En intressant sak att hålla koll på nu när stödet för regeringspartierna störtdyker är stödet för en tänkbar koalition mellan M+SD+KD. Detta "konservativa block" har tidigare pendlat kring 40 procent och lite mer. I senaste Sentio når man 46,8 d.v.s. nästan egen majoritet. I Demoskop får man nöja sig med 44,5.

När denna tänkta koalition når egen majoritet så kan moderatledningen få problem med sina sympatisörer om de vill fortsätta hedra DÖ. SD kan spä på oron genom att lägga offentliga konkreta regeringsbud som moderatsympatisörer kan ställa upp på.
2015-04-18, 16:59
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
I morse besvarade jag en youguv - enkät."

------

Den borde vi se om en vecka eller två.

Kommer nog redan måndag eller tisdag snarare.
2015-04-18, 17:02
Medlem
8711s avatar
Gissar på 14,5% i nattens Sifo-mätning och ännu ett härligt rekord, det tredje raka av tre möjliga denna månad!!

14,5% i Sifo är minst 17%+ i ett valresultat ska ju också tilläggas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in