2015-04-18, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
90% av alla underrättelser kommer in via OSINT och SIGINT. HUMINT används när inga andra möjligheter finns.
Det gäller nog majoriteten av världens underrättelser, nu när vi har något som kallas Internet.
Citera
2015-04-18, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Det gäller nog majoriteten av världens underrättelser, nu när vi har något som kallas Internet.
Har du svårt med svenska eller?
Citat:
90% av alla underrättelser kommer in via OSINT och SIGINT. HUMINT används när inga andra möjligheter finns. Gäller för i princip alla und-organisationer, uppenbart att "Le Grand Maître" har en del att läsa på. Men alla är ju barn i början

Dr.Kryuchkov: Hur väl rustat är Ryssland när det gäller det bearbetning, analys och delgivning av underrättelser?
Citera
2015-04-18, 12:12
Bannlyst
Citat:
Har du svårt med svenska eller?
Jag svarade innan du editerade inlägget..
Citera
2015-04-18, 12:16
Bannlyst
Citat:
Dr.Kryuchkov: Hur väl rustat är Ryssland när det gäller det bearbetning, analys och delgivning av underrättelser?
I vilken term? vi vet inte särskilt mycket om det olika underrättelserna, Rysslands underrättelseverksamhet är väldigt starkt inom termen för SIGINT, i första hand och det militära arbetet som kommer i kombination med underrättelseverksamhet.
Citera
2015-04-18, 12:25
Bannlyst
Citat:
I vilken term? vi vet inte särskilt mycket om det olika underrättelserna, Rysslands underrättelseverksamhet är väldigt starkt inom termen för SIGINT, i första hand och det militära arbetet som kommer i kombination med underrättelseverksamhet.
Tänkte på underrättelseväsendet i Ryssland i stort.

Har Ryssland tillräckligt med folk som kan göra kvalitativa bearbetningar av underrättelserna?

Har Ryssland tillräckligt många välutbildade analytiker som vågar analysera självständigt?

Hur väl fungerar delgivningen av underrättelser? Uppåt och nedåt i den ryska byråkratin?

Du vet mer än du vill säga eller hur? Sluta med det i så fall och kör med öppna kort här tack
Senast redigerad av Eva.smoking.skinn 2015-04-18 kl. 12:31.
Citera
2015-04-18, 12:34
Bannlyst
Citat:
Tänkte på underrättelseväsendet i Ryssland i stort.

Har Ryssland tillräckligt med folk som kan göra kvalitativa bearbetningar av underrättelserna?

Har Ryssland tillräckligt många välutbildade analytiker som vågar analysera självständigt?

Hur väl fungerar delgivningen av underrättelser? Uppåt och nedåt i den ryska byråkratin?
Ryska underrättelsen, som jag förklarade i det första inlägget är indelat i huvudsakligen FSB, GRU och SVR, den förstnämnda, FSB som verkar till större del inrikes påverkas mycket av inrikespolitiska frågor och ryska byråkratin.

GRU är semi-militär verksamhet, som inte är lika aktiv under fredstid, och utför i första hand specialoperationer, alltså Rysslands SOG.

SVR, som jag har en djupt förståelse för, kanske vi kan avancera i. SVR är oberoende av byråkratin, och har verkat alltid självständigt, det är den mest kompetenta delen av underrättelsen, som har utbildat upp till 15.000 analytiker i sina specialskolor, förutom informationsinhämtning/spioneri-enheter, eller det mindre militära enheterna som verkar i SVRs händer.
Citera
2015-04-18, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ryska underrättelsen, som jag förklarade i det första inlägget är indelat i huvudsakligen FSB, GRU och SVR, den förstnämnda, FSB som verkar till större del inrikes påverkas mycket av inrikespolitiska frågor och ryska byråkratin.

GRU är semi-militär verksamhet, som inte är lika aktiv under fredstid, och utför i första hand specialoperationer, alltså Rysslands SOG.

SVR, som jag har en djupt förståelse för, kanske vi kan avancera i. SVR är oberoende av byråkratin, och har verkat alltid självständigt, det är den mest kompetenta delen av underrättelsen, som har utbildat upp till 15.000 analytiker i sina specialskolor, förutom informationsinhämtning/spioneri-enheter, eller det mindre militära enheterna som verkar i SVRs händer.
Jag vill ha mer specifika svar tack, vi tar frågorna en gång till:

Senast redigerad av Eva.smoking.skinn 2015-04-18 kl. 12:41.
Citera
2015-04-18, 12:42
Bannlyst
Citat:
Jag vill ha mer specifika svar tack, vi tar frågorna en gång till:

1) Ja, Ryssland har tillräckligt med folk som kan göra kvalitativa bearbetningar av underrättelserna.
2) Inte i alla enheter, SVR har däremot tillräckligt många välutbildade analytiker som vågar analysera självständigt.
3) FSB är den som skapar statens uppfattning, i första hand, SVR är självständiga och mest kompetenta som förmedlar sanningen, till staten.
Citera
2015-04-18, 12:48
Bannlyst
Citat:
1) Ja, Ryssland har tillräckligt med folk som kan göra kvalitativa bearbetningar av underrättelserna.
Exempel? Källor?

Citat:
2) Inte i alla enheter, SVR har däremot tillräckligt många välutbildade analytiker som vågar analysera självständigt.
Källa? Varför är SvR bättre på analys i jämfört med FSB och GRU? Utveckla resonemanget tack.

Citat:
3) FSB är den som skapar statens uppfattning, i första hand, SVR är självständiga och mest kompetenta som förmedlar sanningen, till staten.
Det existerar ingen 100% objektiv sanning när det gäller underrättelsetjänst, den som tror det har mycket kvar att lära
Citera
2015-04-18, 12:56
Bannlyst
Citat:
Exempel? Källor?
Nej, det är mitt åsikt baserat på information som jag har tillgång till.
Citat:
Källa? Varför är SvR bättre på analys i jämfört med FSB och GRU? Utveckla resonemanget tack.
Åter igen, det är endast mitt åsikt baserat på information jag har tillgång till, förmodligen är SVR bättre på att analysera för att de har inte präglats av politiskt inblandning, utan hela tiden, sedan 1991 varit i skuggan, och agerat med den stora budgeten man har i handen, och syns inte lika mycket i media som FSB, eller sitt amerikanska motsvarande, CIA.
Citat:
Det existerar ingen 100% objektiv sanning när det gäller underrättelsetjänst, den som tror det har mycket kvar att lära
Nej, men jag kan ge en exempelvis.
Scenario: SVR och FSB existerar 1941, och rapporterar till staten.
SVR: Tyskland kommer att anfalla.
FSB: Tyskland är allierad och kommer inte att anfalla.
SVRs rapporter hindras från att nå ledningen, även om det är sanningen, på grund av politisk byråkrati, personer på vägen som rapporterar mellan SVR och ledningen ändrar innehållet, lite varje gång, och en helt annan sanning kommer fram till ledningen, det är bara exempel. inget korrekt.
Citera
2015-04-23, 16:35
Bannlyst
@Dr.Kryuchkov

1 SVR, som du ständigt hyllar, vilka representanter har de i Kremlin?
2 Vilka underrättelsetjänster i Ryssland är det som huvudsakligen opererat mot Norden i första hand, om SVR (förmodligen, då det är den utrikespolitiska underrättelsen), i sådant fall i vilken utsträckning och former, samt vilken avdelning är det som utför operationerna. Jag har då hört att det finns 38 olika avdelningar i SVR, och olika nivåer av informationsinhämtning och hot som det tilldelas.
Citera
2020-02-17, 15:08
Medlem
Stämmer detta?? Skulle GRU nivå sjunkit?!!

Kompetensnivån på GRU skiljer sig egentligen inte särskilt mycket från de uselt utrustade, dåligt motiverade, dåligt utbildade, av "kamraterna" misshandlade och våldtagna ryska tvångsrekryterade värnpliktiga soldaterna. Man brukar säga att ryssarna är mästare på att planera, men lyckas bara genomföra tack vare volym och ointresse att stoppa dem. Det de mot förmodan lyckas med sker trots deras kompetensnivå, inte tack vare.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/10/grus-inkompetens-knappast-en-nyhet.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in