2015-04-18, 00:36
Medlem
CindyXs avatar
När fan blev friatider en seriös källa? Skulle vara intressant att se källan för friatiders artikel och hur det egentligen ligger till.

Vi vet att förlossning är dyrt och hade män tagit sitt ansvar i föräldrarledighet hade kvinnor både haft bättre löner och betalat mer skatt.
Är osäker ifall den kostnaden väger upp för all sabotering, fängelskostnader, bilolyckor och annat skit som män står för i majoritet dock
Citera
2015-04-18, 00:39
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Du är omöjlig. Nej jag tror verkligen inte det finns så många jobb där du är mer stressad än vad du är när du har 30 energifulla, utforskande, trottsiga ungar att ha koll på där vartenda enskilt barn har olika diagnoser eller måste bli behandlad på speciellt sätt. Kom gärna med exempel.
Du försöker bara förminska yrket genom att kalla det "barnpassning", redan där märker man att du inte har någon koll på vad du själv snackar om. Sedan när kallas det "barnpassning" att ta hand om 30 barn på fritids och samtidigt se till att samtliga 30 uppnår målen som står i läroplanen? Trotts diagnoser och liknande. Kallar du det barnpassning? Och att det finns många andra branscher med mer stressfaktor? Gå och lägg dig.

När jag hämtade mina barn stod de stressade barnpassarna i klungor och snackade. Det hände inte några gånger utan de flesta gånger. Dem såg verkligen inte särskilt stressade ut. Några 30 barn hade dem aldrig, särskilt inte om barnen hade någon diagnos.
Att överdriva sin arbetssituation är inte så ovanlig. Särskilt inte i din krets.
Exempel på stressiga arbeten, ja det finns som sagt massor. I princip alla arbetsuppgifter kan bli stressiga som Polis, kassabiträde, kontorsfolk med chef på axeln, tillverkningsindustri med ett alltid ökat krav på prestation, mellanchef med tryck från golv och högre chefer, egen företagare med konkursen hängande som ett spöke över sig, företagsledare med ägare som kräver mer vinst, arbetslös med räkningar från kronofogde... vill du ha fler exempel, eller fattar du att ni inte är ensamma om stress.
Citera
2015-04-18, 00:54
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
När fan blev friatider en seriös källa? Skulle vara intressant att se källan för friatiders artikel och hur det egentligen ligger till.

Tja vad är en seriös källa då?
Aftonbladet och Expressen ser jag inte heller som seriösa direkt heller s.a.s.
Citera
2015-04-18, 00:56
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
När jag hämtade mina barn stod de stressade barnpassarna i klungor och snackade. Det hände inte några gånger utan de flesta gånger. Dem såg verkligen inte särskilt stressade ut. Några 30 barn hade dem aldrig, särskilt inte om barnen hade någon diagnos.
Att överdriva sin arbetssituation är inte så ovanlig. Särskilt inte i din krets.
Exempel på stressiga arbeten, ja det finns som sagt massor. I princip alla arbetsuppgifter kan bli stressiga som Polis, kassabiträde, kontorsfolk med chef på axeln, tillverkningsindustri med ett alltid ökat krav på prestation, mellanchef med tryck från golv och högre chefer, egen företagare med konkursen hängande som ett spöke över sig, företagsledare med ägare som kräver mer vinst, arbetslös med räkningar från kronofogde... vill du ha fler exempel, eller fattar du att ni inte är ensamma om stress.

Ja, det är så dem som inte blir utbrända jobbar. Tar ut alla ungar och ställer sig och snackar. Och oftast i de fallen så är det vikarien som får springa på gården, eller du kanske trodde att alla barn helt magiskt skötte sig exemplariskt? Du var ju ändå där i hela 5 minuter och hämtade dina barn. Och vart kommer alla utbrända från? Från kafferummet?
Så du tror jag överdriver? Du har inte hört diskussionen angående de stora barngrupperna och lite resurser på skolor? Du missade våra rekordlåga resultat i skolan? Du har alltså missat allt snack innan valåret som handlade om skolan? Sluta prata om saker du inte har en aning om.
Ensamma om stress? Jag har då aldrig sagt att pedagoger är ensamma med stress. Jag har sagt att de branscher man lättast blir utbränd i är kvinnodominerade. Som till exempel skola och vård.
Så kassabiträde, kontorsfolk och industri jobbar med mer stress än lärare/pedagoger? Du är en uppenbar pajas. Jag har jobbat på restaurang och som telesäljare också där det är otroligt mycket press på hur du presterar. Men det är långt ifrån lika lätt att bli utbränd. Du jobbar inte med människor där en dålig dag kan påverka hur du mår i privatlivet på samma sätt. Du kan ha att göra med barn som mår riktigt dåligt, du kan tänka på det i veckor och ta med dig arbetet hem varje dag. Och då är det fortfarande bara 1 barn av 30. Du tänker inte heller på hur invandringen påverkar skolan och lärare. Hur lätt tror du att det är att se till att en nyanländ når alla mål i läroplanen? Som inte ens kan språket? Att jag ens ska få behöva övertala dig till att det är en bransch man lätt blir utbränd i är helt sjukt. Tänk lite för fan.
Citera
2015-04-18, 01:16
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger

Nu är du där igen.
Du ignorera det faktumet att det ser INTE likadant ut i hela landet..

När skall du ta in i din tröga skalle att det du "ser" är aldrig och kommer aldrig att bli samma sak som allmängiltig fakta, för övriga landet, eller andra människor du inte känner? Du visar ju prov på en egenskap man normalt hittar hos alla dessa irrationella radikalfeminister i första hand, men uppenbarligen så slinker den in hos er s.k "män" med; "total intolerans mot olika människors erfarenheter, kunskaper och oliktänkande".

Det finns gott om dagis, utanför din mörka byhåla i de djupa mörka skogarna, som ser ut på det sättet som CHI9 skriver.
Citera
2015-04-18, 03:07
Medlem
Citat:
Du är omöjlig. Nej jag tror verkligen inte det finns så många jobb där du är mer stressad än vad du är när du har 30 energifulla, utforskande, trottsiga ungar att ha koll på där vartenda enskilt barn har olika diagnoser eller måste bli behandlad på speciellt sätt. Kom gärna med exempel.
Du försöker bara förminska yrket genom att kalla det "barnpassning", redan där märker man att du inte har någon koll på vad du själv snackar om. Sedan när kallas det "barnpassning" att ta hand om 30 barn på fritids och samtidigt se till att samtliga 30 uppnår målen som står i läroplanen? Trotts diagnoser och liknande. Kallar du det barnpassning? Och att det finns många andra branscher med mer stressfaktor? Gå och lägg dig.
Var har du arbetat då du arbetat ensam med 30 barn, alla med olika diagnoser, i några timmar? Bryter mot ett antal lagar skulle jag tro.

Du kommer inte ha fått alla 30 barn att nå läroplanens mål och ingen kommer hålla dig ansvarig för det.
Senast redigerad av lillskrot 2015-04-18 kl. 03:11.
Citera
2015-04-18, 03:09
Medlem
Citat:
Ja, det är så dem som inte blir utbrända jobbar. Tar ut alla ungar och ställer sig och snackar. Och oftast i de fallen så är det vikarien som får springa på gården, eller du kanske trodde att alla barn helt magiskt skötte sig exemplariskt? Du var ju ändå där i hela 5 minuter och hämtade dina barn. Och vart kommer alla utbrända från? Från kafferummet?
Så du tror jag överdriver? Du har inte hört diskussionen angående de stora barngrupperna och lite resurser på skolor? Du missade våra rekordlåga resultat i skolan? Du har alltså missat allt snack innan valåret som handlade om skolan? Sluta prata om saker du inte har en aning om.
Ensamma om stress? Jag har då aldrig sagt att pedagoger är ensamma med stress. Jag har sagt att de branscher man lättast blir utbränd i är kvinnodominerade. Som till exempel skola och vård.
Så kassabiträde, kontorsfolk och industri jobbar med mer stress än lärare/pedagoger? Du är en uppenbar pajas. Jag har jobbat på restaurang och som telesäljare också där det är otroligt mycket press på hur du presterar. Men det är långt ifrån lika lätt att bli utbränd. Du jobbar inte med människor där en dålig dag kan påverka hur du mår i privatlivet på samma sätt. Du kan ha att göra med barn som mår riktigt dåligt, du kan tänka på det i veckor och ta med dig arbetet hem varje dag. Och då är det fortfarande bara 1 barn av 30. Du tänker inte heller på hur invandringen påverkar skolan och lärare. Hur lätt tror du att det är att se till att en nyanländ når alla mål i läroplanen? Som inte ens kan språket? Att jag ens ska få behöva övertala dig till att det är en bransch man lätt blir utbränd i är helt sjukt. Tänk lite för fan.
Själv har jag jobbat i 10 år med utagerande killar i åldern 7-18. I ett av arbetena hade vi just en kock som stressat sönder sig i köket och fann vårt jobb mer vilande.
Citera
2015-04-18, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Män betalar mer i skatt och utnyttjar mindre bidrag än kvinnor – det är ett konstaterande som regeringen gör i sin nya vårbudget.

Enligt en prognos som regeringen tagit fram kommer en man född 2020 att betala i genomsnitt 1,6 miljoner kronor mer i skatt under sin livstid än han får tillbaka i form av bidrag, ersättningar eller samhällsservice. Samtidigt kommer en kvinna född samma år i snitt att få 1,7 miljoner kronor mer från den offentliga sektorn än hon betalat in i form av skatter och avgifter.

http://www.friatider.se/regeringen-kvinnor-kostar-mer-an-man

Vad ska vi göra åt denna orättvisa, behöver vi en högre beskattning av kvinnor för att jämna ut detta?

Männen kan ju börja ta hand om barnen eller sluta lämna sin nya familjer i tron om att gräset är grönare på andra sidan.
Citera
2015-04-18, 08:05
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Var har du arbetat då du arbetat ensam med 30 barn, alla med olika diagnoser, i några timmar? Bryter mot ett antal lagar skulle jag tro.

Du kommer inte ha fått alla 30 barn att nå läroplanens mål och ingen kommer hålla dig ansvarig för det.

Det är tyvärr så det ser ut i många skolor i landet idag.
Vet du vad vikariepoolen är? Bokstavligt talat så kan vem som helst jobba som vikarie så länge man inte är dömd för våld eller sexbrott. Det är bara att skriva in dig och så blir du iväg skickad till olika skolor varje dag som behöver vikarie. Så stor brist på personal är det, att vem som helst kan bli vikarie, helt utan erfarenhet eller intervju. Och trotts detta så händer det fortfarande att man inte får vikarie ibland. En gång var vi 3 pers på 80 barn dem sista 5 timmarna som dagiset hade öppet.
Det bryter säkert mot en del lagar, men vad har man för val? Jag till exempel var inte utbildad eller något, men tvingades ändå vara ensam men hela barngruppen säkert 10 timmar i veckan. Vilket är olagligt eftersom en utbildad alltid måste vara med, men finns ju inte alltid mycket till val.

Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Själv har jag jobbat i 10 år med utagerande killar i åldern 7-18. I ett av arbetena hade vi just en kock som stressat sönder sig i köket och fann vårt jobb mer vilande.
Ja men det är ju inte heller stress på samma sätt. Han kanske var bra på att inte ta med sig arbetet hem och grubbla över deras jobbiga vardag hemma. Han kanske tyckte det var gött att inte behöva laga mat som ska ut snabbt till ett bord på 10 pers. Jag förstår inte varför ni försöker övertala mig till att det finns jobb som är värre. JAG VET. Det ända jag sagt är att det är en av de branscher där man enklast blir utbränd är inom skola. Och där har jag inte fel. Så jag förstår inte vad ni tjötar emot om.
Citera
2015-04-18, 09:50
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX

Dom enda som ser Fria Tider som oseriös är vänstertomtar på twitter.
.
Det står ju utskrivet exakt var de tar informationen ifrån dvs:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/25/72/51/d676dc3b.pdf

De har en utdragen bild ifrån diagram 11.7.

Fria Tider anger alltid var det får sin information ifrån, länkar direkt i många fall. Aftonbladet och Expressen är betydligt mer oseriösa i jämförelse.
Citera
2015-04-18, 09:54
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Oh vad skönt att se att det finns en sådan till som mig.
Till och med Gudrun verkar ha vaknat i frågan

https://twitter.com/GudrunSchyman/status/574194921638207489

https://twitter.com/GudrunSchyman/status/511114185762430976
Citera
2015-04-18, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Även om man inte bett om att födas är det inte så jävla mycket begärt att kunna respektera det motsatta könet.

Jag refererade till folks mammor för att de ofta, hör och häpna, ligger många varmt om hjärtat. (JA, såklart även pappor).

Folk sitter här och påstår att kvinnor medvetet skiter i arbete, blir försörjda av män, att kvinnor konsumerar och män producerar. Lägg till några sexistiska kommentarer och blanda väl.
Allt detta används som argument emot påståendet att kvinnor får mer bidrag och betalar mindre skatt. Hänvisandet till folks egna mammor kanske kunde få folk att knyta an till sanningen och se att vi har olika förutsättningar, faktum är att kvinnor är de som bär på barnen, föder fram dem och oftast de som är hemma med dem den första tiden.
Detta leder - inte helt oväntat - i sin tur till att kvinnor är hemma från arbetet i perioder och yada yada.

Bemöter endast den här delen, annars blir det ett mastodontinlägg och jag ogillar sådana starkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in