2013-10-27, 16:06
Medlem
brandvarnares avatar
18-29

Det har väll alltid varit gemensamma duschar för samma kön, kan inte se varför folk har sådana problem med småsaker.. dom enda gångerna jag kan minnas att det skulle vara nån form av bråk eller otrevligheter var när någon tyckte att det var jätteroligt att pissa på sina kamrater i duschen
Citera
2013-10-27, 17:57
Medlem
Har inget speciellt minne av duschandet i skolan, så jag antar att det gick smärtfritt.

Gemensamt duschande pojkar/flickor hade jag faktiskt aldrig hört talas om förut.
Vi hade t o m könsseparerad gympa från och med högstadiet. Det ni!
(Vad jag vet så fortgick det fram till åtminstone tidigt 90-tal, kanske fortfarande?)

När jag gick i skolan hade vi simundervisning var och varannan vecka. Redan på den tiden skyltades det om att man skulle duscha utan badkläder, och det var ändå 30+ år sedan.
(Det gick mycket fortare att hoppa ner i badkläderna redan i omklädningsrummet, ta en snabbdusch, för att sedan hoppa i plurret ...)

Allt det här med kissbomber(vad är det?), handukssnärtning, dildos och folk som urinerar på varandra låter helt sjukt. Undra på att några vill duscha enskilt nuförtiden ...

Om man dessutom riskerar att bli fotograferad och uthängd på nätet, så kanske enda alternativet är att duscha med kläderna på?
Citera
2013-10-27, 18:54
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
25-30 år. Duschade med både tjejer, killar samt kvinnliga lärare i lekis. När vi började skolan var det separata omklädningsrum för respektive kön som gällde.
Citera
2013-10-27, 19:26
Medlem
Dimaks avatar
18-29
På dagis till första klass var det för båda könen, senare var det separata för killarna och flickorna, Var aldrig någon mobbning förutom när en kille sket i duschen
Citera
2013-10-28, 01:28
Medlem
Copterss avatar
18-29. 1-7 i en sketen håla, separata omklädningsrum. Runt sexan sjuan började det bli riktigt jobbigt. Gick åttan nian i större stad. Upplevde det som skitjobbigt att duscha men det var aldrig någon som duschade med kläder på. Hade hellre sett någon form av båslösningar som jag vet att några skolor hade. Hade inga problem med att duscha i gymnasiet, mycket bättre människor som bidrog till det.
Senast redigerad av Copters 2013-10-28 kl. 01:37.
Citera
2013-10-28, 02:12
Medlem
18-29. Hela vägen från första klass till gymnasiet har det varit gemensamma duschar för samma kön. Alla duschade såvitt jag vet fram till mellanstadiet men i högstadiet och gymnasiet var det några som inte gjorde det. Flera som gick in med handuken i handen och vände direkt i duschen också.

I mellanstadiet låg killarnas dusch vägg i vägg med tjejernas dusch och det fanns en dörr mellan också. Alla trodde att den skulle vara låst men en dag var det någon som försökte öppna den och det visade sig att den inte alls var låst. Efter det var den låst men ibland rycktes det i handtaget (från båda håll).
Citera
2013-10-28, 04:48
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
18-29, det största problemet var väll egentligen när folk lärde sig att göra en "råttsvans" av handduken och det utbröt små dueller i duschen/omklädningsrummet.
Citera
2013-10-28, 08:08
Medlem
r_o_ns avatar
50 +
Killarna hade ett duschrum i anknytning till omklädningsrummet och tjejerna liknande. Däremot satt det fönster i tjejernas duschrum, precis över påfyllningsrören till oljeeldningen. Det röret kunde man stå på och kika in på tjejerna när de duschade. Så därför var det en del killar som var väldigt snabba att duscha klart.

Men att duscha på detta vis, åk 1-9. Inget konstigt alls...
Citera
2013-11-12, 19:13
Medlem
18-29.
När jag gick i förskolan och första klass var det gemensam dusch och omklädning för alla, alltså av båda könen. Minns att man kikade lite och så, typ på granntjejen och så - men egentligen tyckte man inte att det var intressant alls.
I tvåan blev det olika rum och då blev det helt plötsligt DJÄVLIGT intressant att springa in till tjejerna och vice versa. Lite märkligt egentligen, var ju bara ett års skillnad?

Nåväl, till TS:s ursprungsfråga så nej, jag har aldrig tyckt det var jobbigt att duscha naken med personer av samma kön, och det var gemensam dusch hela skolgången. Vad jag minns blev ingen retad heller, någon gång nämndes det väl något om att någon hade liten snopp, speciellt när folk började få könshår och så. Minns ingen som duschade med kläderna på eller struntade i att duscha dock, gick dock snack om att vissa tjejer på mellanstadiet duschade i badkläder.

(Alla skolor jag har gått i har legat på landsbyggd.)
Citera
2013-11-12, 20:12
Medlem
FuckedUpSeriouslys avatar
18-29

Gemensam dusch med halvt genomskinlig plastvägg mellan varje plats i ettan. Jag minns fortfarande att vissa tjejer roade sig med att trycka rumpan mot väggen emellan så att den syntes genom plasten mot mitt bås. Det var det enda jobbiga för min del, kände mig lite ansatt!

Bytte skola pga flytt sedan och då var det öppna, könsseparerade duschar och detta fortsatte genom hela skolan.

Var man fet blev man mobbad. Vissa härjade runt och piskade. Inget var särskilt jobbigt.
Citera
2013-11-12, 20:30
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talk2You
- Var det okej för dig att duscha naken med andra av samma kön efter gymnastik i skolan? OK / ej-OK
- Vilken åldersgrupp är du: 0-17/18-29/30-49/50 +?

Jag undrar om/hur stor skillnad det är i åsynen av nakna fellesdusjing i skolan då och nu. Så denna lilla statistik. Jag ber att du svarar utifrån sina egna erfarenheter i skolan. Vad jag undrar är det att duscha naken med alla andra av SAMMA kön i klassen efter gymnastiken. Om, till exempel, det var okej för dig då, men att man inte ska göra det nu på olika övervägande så svar "OK " och gärna skriva ett inlägg om du tenker att man inte borde göra det nu.

Jag kommer från en föräldermøte där läraren förklarar att ingen av barnen duschade naken. Många föräldrar reagerar ganska negativt på det och några nästan tyder på att barn ska tvingas. Det verkar konstigt att det är så stor skillnad mellan föräldrar och barn. Var det mindre problem tidligare? Eller minns föräldrarna dålig? Eller är det så att de föräldrar som är säker på sig själv då och nu vågar säga vad de tycker samtidigt att det finns många föräldrar med dåliga erfarenheter från den tiden som inte vågade säga något?

I vissa skolor duschade pojkar och flickor tillsammans. Om du har upplevt det: Var det okej för dig? Vilka klasser gjorde du det och vilken skola var det? (Okey om du inte vil ange helt exakt.)
Dusjer man felles i Norge, uansett hvis man er gutt eller jente? Jag minns att tjejer och killar brukade börja basta tillsammans (i smyg) i 4an-5an, sen dog det ut. Jag dushade i blandad grupp senast när jag höll på med kampsport när det var nån fyllfest som klubben anordnat. Som tur var så var jag i form då
Citera
2013-11-12, 22:43
Medlem
volvoforlife1337s avatar
18-29. Haft gemensam dusch med killar hela mitt liv. ( Är kille.) Dte enda jobbiga var väl att vi hade en neger i klassen när vi gick i.. 4an? Han hade nog världens största dase. Han hade MINST 14 cm medans vi andra hade knappt 10 vid erektion. Nu är det mycket bättre Iallafall, Sedan var det ju ibland att man snärtade folk vilket inte alls var skönt.. Sen i.. 8'an så blev det ett bråk emellan två killar i duschen, alla var nakna och dessa två killar låg på varandra och slogs.. JAg trori nte vi fattade först i slutet att detta var lite väl illa..

En gemensam dusch med killar och tjejer vore najs! Dessvärre skulle nog mestadel av killarna gå runt med full rustning och bara skämmas över att gå in dit och duscha med tjejerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in