2015-04-13, 03:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
En stor del av kristna tror inte på evolutionen, även i Sverige.
Det tror jag inte för ett ögonblick.
Knappt någon bekant som är kristen förnekar evolutionen.
De som gör det är riktiga UFOn i övrigt med och det är inte min bild av kristna generellt.

Så har du någon källa till det påståendet?
Citera
2015-04-13, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
De är troligen i minoritet eftersom Sverige är ett relativt upplyst land. Det här kanske kan vara intressant att läsa, står på Svenska Kyrkans hemsida:
https://www.svenskakyrkan.se/gagnef/samtalskvall-om-vetenskap-och-tro

Anders Liljas, professor emeritus i molekylär biofysik, är ledamot i både Kungliga Vetenskapsakademien och i kommittén som utser nobelpristagare i kemi. Han är känd för att bära lekandsdräkt vid Nobelfesterna!
Men Anders Liljas är också en djupt troende kristen, och menar att detta inte är ovanligt bland vetenskapsmän i Sverige och världen. Tron på evolutionen och att jorden inte är universums medelpunkt står inte alls i strid med en kristen tro, sa han under sitt föredrag i Gagnefs församlingshem.

Ja det var intressant, det kände jag inte till.
Kul med högintelligenta vetenskapsmän som är troende kristna.
Citera
2015-04-13, 10:48
Medlem
Citat:
En stor del av kristna tror inte på evolutionen, även i Sverige.
Hur stor del då statistiktanten? 1,73% av de kristna samfunden blir cirka 120000. Det är rätt många. Är siffrorna relevanta tanten?
Citat:
Nu tror jag förvisso också på en intelligent konstruktör, och på folkpartiet. Det är inget motsatsförhållande till evolution. Den neoliberala skolan talar om en "osynlig hand"... Men jag väljer att se bilen som designad. "Jag tänker alltså finns jag".
Du behöver nog avgiftning och avprogrammering
Citat:
Ja, Predikaren förtjänar att citeras i varje samtal med en kristen.
Hela bibeln är ju lika "helig" så för att bemöta någon obegriplig vers ur Psaltaren eller Daniel kan man dra fram en konkret vers ur Predikaren.
Upprepning behövs: Du behöver nog avgiftning och avprogrammering
Citat:
Undrar om jag skulle kunna få mina skriverier publicerade i dagen.se ? Jag är ju inte kristen och har ingen titel vid mitt namn.
Det är inga krav för publicering i Dagen. Titlar behövs inte och kategori muhammedan garanterar publicering men har du verkligen tid med tanke på ditt 24/7 forumagerande? Jag får inte skriva hur många inlägg det handlar om för då blir kränkningsdomstolsledamöterna sura på mig igen och du får blåsor på kränkthetsfingret
Citera
2015-04-13, 21:43
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det tror jag inte för ett ögonblick.
Knappt någon bekant som är kristen förnekar evolutionen.
De som gör det är riktiga UFOn i övrigt med och det är inte min bild av kristna generellt.

Så har du någon källa till det påståendet?

Det finns gott om kristna som inte accepterar evolutionsläran. Det verkar främst vara bland frikyrkorna. T ex i Livets ord och pingströrelsen så accepterar man den inte. Ej heller Jehovas vittnen. De tror blint på skapelseberättelsen i bibeln.

I Svenska kyrkan så är man däremot inte lika fundamentalistisk.
Citera
2015-04-17, 22:04
Medlem
Mankas avatar
Jag tror på att rätt ämnen, vatten och värme kan skapa insekter och tusenfotingar och spindlar. Eftersom man funnit en djup grotta med en massa nya arter av spindlar, helt isolerade från omvärlden.

Men hur något som blåvalar kommit från insekter förstår jag inte. Tror på att universum och eventuellt oändligt med parallell universum fick en start, att vi lever i ett slags dataprogram för att mogna. Mogenheten bättras med tiden och kan inte påskyndas. Som en frukt kräver sin tid för att mogna. Jag tror Gud är den som skördar oss när tiden är inne som det står om i både Bibeln och Mormonboken.
Citera
2015-04-17, 22:11
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag tror på att rätt ämnen, vatten och värme kan skapa insekter och tusenfotingar och spindlar. Eftersom man funnit en djup grotta med en massa nya arter av spindlar, helt isolerade från omvärlden.

Men hur något som blåvalar kommit från insekter förstår jag inte. Tror på att universum och eventuellt oändligt med parallell universum fick en start, att vi lever i ett slags dataprogram för att mogna. Mogenheten bättras med tiden och kan inte påskyndas. Som en frukt kräver sin tid för att mogna. Jag tror Gud är den som skördar oss när tiden är inne som det står om i både Bibeln och Mormonboken.

Så om det hittas ett område som IDAG är isolerat från omvärlden och där finns liv - anser du att den bästa förklaringen är att "rätt ämnen", vatten och värme "skapar" insekter?

Du kan inte alls komma på en bättre förklaring på varför det kan finnas liv på en isolerad plats?

Men hur något som blåvalar kommit från insekter förstår jag inte.

Googla Cetartiodactyla.
Citera
2015-04-17, 22:19
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Så om det hittas ett område som IDAG är isolerat från omvärlden och där finns liv - anser du att den bästa förklaringen är att "rätt ämnen", vatten och värme "skapar" insekter?

Du kan inte alls komma på en bättre förklaring på varför det kan finnas liv på en isolerad plats?

Men hur något som blåvalar kommit från insekter förstår jag inte.
Googla Cetartiodactyla.

Ok.
Citera
2015-04-18, 01:22
Medlem
Citat:

Så Gud skördar barn för att dom är "mogna" ?
Citera
2015-04-18, 01:29
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så Gud skördar barn för att dom är "mogna" ?
Bra fråga. Kanske man i ett liv mognat men inte tillräckligt så man återföds ett litet tag så att man mognar då man är bara barn... Nej, jag vet inte. Enligt bibeln är himmelriket till för barn.
Citera
2015-04-18, 01:35
Medlem
GlennertOs avatar
Evolution är den revolution som använder mutation som ammunition.
Citera
2015-04-18, 01:38
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Bra fråga. Kanske man i ett liv mognat men inte tillräckligt så man återföds ett litet tag så att man mognar då man är bara barn... Nej, jag vet inte. Enligt bibeln är himmelriket till för barn.
Tänk tillbaka till hur du såg världen som barn.
Man tappar ibland det vackra när tiden gör sitt med människan.
Citera
2015-04-18, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Tänk tillbaka till hur du såg världen som barn.
Man tappar ibland det vackra när tiden gör sitt med människan.
Fast ett barn som dör tre veckor gammalt,har inte ens sett världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in