2015-03-24, 18:20
Medlem
När man tittar på människan och funderar över människan så slås man väl ändå av hur mycket vi är "instinktsmänniskor" där allt vi gör sker i ett extremt litet kontext.

Det konstiga är att vissa religiösa inte kan acceptera detta utan måste försöka förstora upp det extremt lilla kontext vi människor måste hålla till godo med... och säger "vi är en avbild av Gud". Men skulle Gud behöva snyta sig? Skulle "han" ha luktsinne och svettkörtlar? Naglar som växer? Nej det tror jag inte.

Hellre än att försöka applicera vårt egos "jag tycker jag är speciell" på världen borde vi applicera verklighetens "jag är bara en människa bland andra" och grunda vår filosofi på det. När vi väl förstår människans natur är detta sen inte så svårt, egentligen.
Kanske de lyckas med det i nästa tidsålder. Allt som behövs för det finns ju tillgängligt.
Jag är optimistisk.

Först faller Israel och med det alla domedagskristna grupper eftersom Jesus aldrig återvänder. När folk tappar tron på att Jesus ska återkomma så kommer de börja tappa sin fanatiska tro på kristendom. Det ligger kanske 50-100 år i framtiden.
Samtidigt får vi hoppas att kapitalismen kanske börjar ge vika för empati. Vår nuvarande selfie-period lär ju inte hålla mer än något årtionde.

Islam kommer att börja återgå till koranens budskap istället för att "härma muhammed". Det lär kanske ta några årtionden men vi borde börja se effekterna omkring 2030-2040 och sen kommer det nog gå fort.

Min grundpoäng är iaf att vi borde SE människan, i sitt djuriska / instinktkontext. Det tycks mig självklart att våra känslor, såsom ilska, glädje, sorg, är MÄNSKLIGA sätt att kommunicera. Det är inget som "Gud" har skapat. "Religiösa" är fulla av högmod och kan inte inse detta fantastiska. Våra religioner/filosofier borde BYGGA på den fantastiska evolutionen, och inte motarbeta den.

Och nej, Sveriges ideologi bygger inte alls på evolutionen... Folkhemmet, medelklassens hipsterism, materialism, feminisism, kändishysteri, ateism, allt detta som dyrkas så mycket av folk, detta handlar bara om ekonomi och bekräftelse. Det ser inte MÄNNISKAN i dens evolutionära roll och kan därför inte täcka människans egentliga behov. Det går alltså inte säga att Sverige har "nått längst" i civilisationsutveckling och förståelse för människan. Vetenskap och kunskap är inte heller lika med förståelse.
Citera
2015-03-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vilket psyko. Så ovärdigt en kärleksfull gud som det bara går att bli. "Döda ditt barn.........nej jag bara skojade hahaha". Abraham måste ju ha fått PTSD a la grande.

#idiot #jävla-galning #rövhål

Lär ju ha blivet lite spänd stämning i far-son förhållandet efter det också...
Roligt att se sin farsa stå med kniven i högsta hugg över en...
Citera
2015-03-24, 18:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Lär ju ha blivet lite spänd stämning i far-son förhållandet efter det också...
Roligt att se sin farsa stå med kniven i högsta hugg över en...

...och sedan få höra förklaringen att det var en osynlig varelse som hade beordrat det.
"En röst sa åt mig att göra det"
Citera
2015-03-24, 21:33
Medlem
Intressant om Gud vs. Vetenskapen https://www.youtube.com/watch?v=sn7YQOzNuSc

Han pratar väldigt neutralt vilket är extra intressant då han är vetenskapsman
Citera
2015-03-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repent-OR-Perish
Gud har regler vi måste följa. Han kan ändra dom om han vill. Han ville bara sätta Abraham på prov och se om han lydde honom. Det gjorde han - Men Gud avbröt planen och Abraham dödade aldrig sin son. Ett test. Japp.

Förutom att du missade att svara på de två andra exemplen kommer nästa frågor. Jag trodde reglerna var eviga. Hur kan de då ändras? Och vad har de för mening om de ändras bara för ett test? Och hur ska vi veta om de ändrats? Istället för att testa om Abraham skulle göra allt Gud bad om kunde det vara ett test om Abraham förstod budorden. Eller ens kom ihåg dem.
Citera
2015-04-11, 12:28
Medlem
Jag såg nyligen en video från en ateist som blev kristen.

Såklart behövde han förklara varför evolution inte är sann.
Är detta ett amerikanskt fenomen? Först dop, sen evolutionsförnekelse.

Här är Strobel:
http://www.godtube.com/watch/?v=GW7NNN8X

Typiskt för dessa människor är att de kan inte ge några bevis för kreationism. Allt de gör är att försöka hitta småsaker att kritisera i evolutionen. Oftast har de medvetet missförstått eller förvrängt faktan. Det han säger i denna videon är t.ex. felaktigt. Det enda han har rätt i är att vetenskapen inte exakt kunnat förklara hur livet uppstod.

Men grejen är att såsom jag läser Bibeln och religionernas budskap, så var deras syfte att få människor att sluta synda. Detta var redan Moses syfte (eller vem som nu gav folket Torah). Adam och Eva var myter.

Det är svårt att tro på de abrahamistiska religionerna om man även är tvungen att tro på sagor som kreationism.
En Gud/Skapare kan vara kompatibel med evolution. Men den bibliska historian är det antagligen inte....

Så, en religion som innehåller evolution måste egentligen formas utanför de abrahamitiska religionerna.... Åtminstone så som de är idag.
Jag tror inte att judarna hade haft några problem med evolutionsläran, inte de tidiga kristna heller. Men nuförtiden är folk bekväma och vill gärna tro att allt har en mening. Dock är detta inte hur de tidiga judarna och kristna upplevde sin verklighet. Gud i GT är nyckfull och folk blir dödade utan synbart syfte.

Se här den moderna bekvämlighetssynen att "Gud är snäll". Jag kallar den jultomte-perspektivet.

Citat:
Evolutionens potentielle gud är en blodtörstig despot som slår ihjäl den svage, medan Bibelns Gud är en kärleksfull Fader som tar hand om den föräldralöse och änkan.
I evolutionen byggs livets strukturer successivt upp från Big bangs kaotiska urtillstånd, medan Bibeln beskriver en skapelse lagd under förgängligheten efter en början som mycket god.
Bibeln beskriver död som ett resultat av människans synd, medan den i evolutionsläran är både naturlig och nödvändig.
-- Anders Gärdeborn, talesman för föreningen Genesis
http://www.dagen.se/debatt/bibelns-gud-g%C3%A5r-inte-att-f%C3%B6rena-med-evolutionen-1.102335

Att Gud tar hand om den föräldralöse och änkan vet jag inte var han fått från. Gud i GT förstör riken.

Kristna citerar gärna ur böcker som Psaltaren och Uppenbarelseboken som liksom "ger mening".
Men Predikaren är en lika "sann" del av Bibeln. Låt oss citera den istället:
1:11Ingen minns de släkten som gått,
och framtida släkten skall glömmas
av dem som följer efter.
--------------------
3:11Allt vad Gud har gjort är skönt i rätta stunden. Han låter människor urskilja ett sammanhang, men aldrig kan de fatta Guds verk från början till slut.
--------------------
3:18Jag tänkte: Det sker för människornas skull, för att Gud skall pröva dem och de själva inse att de är djuren lika. 19Människans öde och djurens är ett och detsamma: hon dör som de. Samma livsande bor i dem båda. Människan är inte förmer än djuren. Allting är tomhet.

20Allt går mot samma mål:
allt har kommit av jord,
och allt blir jord igen.
21Vem vet om människornas livsande stiger uppåt, mot höjden, medan djurens sjunker neråt, mot jorden?
Här ser vi ingen berättelse om Adam och Eva, att allt har ett syfte.
Nej, allt dör, säger Predikaren.
Människor har inte mer "själ" än djuren.

Hur ska vi förena Predikaren med kreationism, att allt har ett syfte, och att Gud är kärleksfull, som han Gärdebom skrev? Det går inte.

Här kan vi se vad predikaren har att säga om "den kärleksfulle Guden som bryr sig om änkor":
4:1Vidare såg jag alla de våldsdåd som begås under solen:
de förtryckta gråter
men ingen tröstar dem,
förtryckaren övar våld mot dem
men ingen hjälper dem. 2Jag sade: De döda, som redan gått bort, är lyckligare än de levande, som ännu är kvar i livet.
--------------------
9:
2Samma öde drabbar alla,
den rättfärdige och den orättfärdige,
den gode och den onde,
den rene och den orene,
den som offrar och den som inte offrar.
Det går den gode och syndaren lika,
den som svär eden och den som vägrar.

3Det är ett ont det som sker under solen, att alla går samma öde till mötes. Människornas hjärtan är fulla av ondska, dårskap bor i dem livet igenom, och till sist skall de samlas till de döda.
I artikeln i Dagen skriver Gärdeborn:
Citat:
I evolutionen är människan ett vidareutvecklat djur, medan Bibeln sätter på henne en krona som Guds avbild. Allra mest oförenliga blir Bibeln och evolutionsläran i synen på döden. Bibeln beskriver död som ett resultat av människans synd, medan den i evolutionsläran är både naturlig och nödvändig. Detta får förödande konsekvenser på Bibelns centrala tema om Jesus och evangeliet. Om döden inte är ett resultat av människans synd blir synden en illusion.
http://www.dagen.se/debatt/bibelns-gud-g%C3%A5r-inte-att-f%C3%B6rena-med-evolutionen-1.102335

Men angående efterlivet skriver Predikaren:
9:5De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting. De har ingen lön att vänta, minnet av dem är borta. 6Det är slut med deras kärlek, deras hat och avund, aldrig mer tar de del i det som sker under solen.
Således hade de tidiga judarna inga problem med att se livet som förgängligt, att det inte nödvändigtvis finns något syfte, att människor är som djur, att evolutionen därför kan vara sann, att världen är för komplex för att förstås, och att det inte nödvändigtvis finns en högre mening för varje enskild person.
Citera
2015-04-11, 19:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Islam kommer att börja återgå till koranens budskap istället för att "härma muhammed".

"Koranens budskap" som är?

Hur hittar man det? Hur kan muslimer komme överens om något sånt?

Med hjälp av din typ av demagogi?
Citera
2015-04-11, 19:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så, en religion som innehåller evolution måste egentligen formas utanför de abrahamitiska religionerna.... Åtminstone så som de är idag.

Flertalet vettiga kristna (och även vissa inte-helt-så vettiga kristna) har ingen konflikt med evolutionsteorin.

Ännu en av dina besynnerliga hitta-på hypoteser.
Citera
2015-04-11, 19:45
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Men angående efterlivet skriver Predikaren...

Ja, du lyfter en intressant poäng genom att lyfta fram Predikaren. Fast den går ju inte bara emot kreationism utan även hela tanken på en interventionistisk och filantropisk gud.

Att den boken är med i bibeln är en gåta i sig. Om man då bortser från dess uppenbart efterredigerade passager.
Citera
2015-04-13, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Flertalet vettiga kristna (och även vissa inte-helt-så vettiga kristna) har ingen konflikt med evolutionsteorin.

En stor del av kristna tror inte på evolutionen, även i Sverige.

Citat:
De flesta som misstror evolutionen är kvinnor över 65 år. 31 procent av dem tror på Gud som skapare. 14 procent tror att en intelligent konstruktör legat bakom det. Men även bland unga kvinnor i åldrarna 15-29 år tyder siffrorna på att misstron är stor. 21 procent tror att världen skapats av Gud och sex procent på en intelligent konstruktör.

I "bibelbältet" tror bara 60 procent på evolutionen.

Av de med kristdemokratiska sympatier tror 54 procent att Gud skapat allt, 23 procent av folkpartisterna tror på intelligent konstruktör medan 91 procent av miljöpartisterna ställer sig bakom evolutionsteorin.
http://www.svt.se/nyheter/en-av-fyra-ifragasatter-evolutionen

Nu tror jag förvisso också på en intelligent konstruktör, och på folkpartiet. Det är inget motsatsförhållande till evolution. Den neoliberala skolan talar om en "osynlig hand"... Men jag väljer att se bilen som designad. "Jag tänker alltså finns jag".

Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, du lyfter en intressant poäng genom att lyfta fram Predikaren. Fast den går ju inte bara emot kreationism utan även hela tanken på en interventionistisk och filantropisk gud.

Att den boken är med i bibeln är en gåta i sig. Om man då bortser från dess uppenbart efterredigerade passager.

Ja, Predikaren förtjänar att citeras i varje samtal med en kristen.
Hela bibeln är ju lika "helig" så för att bemöta någon obegriplig vers ur Psaltaren eller Daniel kan man dra fram en konkret vers ur Predikaren.

Undrar om jag skulle kunna få mina skriverier publicerade i dagen.se ? Jag är ju inte kristen och har ingen titel vid mitt namn.
Citera
2015-04-13, 00:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:

Jag noterar att du "missade" ordet vettiga.
Citera
2015-04-13, 01:06
Medlem
Citat:
De är troligen i minoritet eftersom Sverige är ett relativt upplyst land. Det här kanske kan vara intressant att läsa, står på Svenska Kyrkans hemsida:
https://www.svenskakyrkan.se/gagnef/samtalskvall-om-vetenskap-och-tro

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in