2015-04-17, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ctru
Tjänsten som säkerhetschef var högt skyddsklassad, vilket innebar att Säpo ansett att dom var lämpliga för tjänsten

Säkerhetskontrollen innebär inte att man anser att någon är lämplig för ett visst jobb utan den konstaterar bara att den beställaren vill tillsätta som denne anser har kompetens inte är direkt olämplig av brotts eller säkerhetsskäl eller har en hög riskprofil.

Brott, brottsmisstankar, spaningsregister, ekonomisk situation etc.

Nätet är grovmaskigare än man tror. I detta fall gör Säpo en kontroll efter de kriterierna som gäller för en viss säkerhetsklass men absolut ingen bedömning om lämplighet för arbetsuppgifterna.

För den aktuella tjänsten är frågan vem som är verklig uppdragsgivare. Televerket?
Citera
2015-04-17, 09:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja och det skulle kunna förklara även 1230s mystiskt sena ankomst till MP. Fan tro't om inte väldigt mycket av de mystiska omständigheter kan förklaras med att försöka dölja något annat. Det är då troligt att det är en sådan övning.

Även händelser i SBC skulle kunna förklaras med att man var införstådda med att något var i görningen på stan. Det kanske inte är så som GS menar att de velar om det är i Stockholm eller i Järfälla det skjuts. Det kanske är så att man på SBC vet att någon typ av "attentat" övas och inte först förstår att det är verkligt. Det tar ett antal minuter att inse allvaret?
Borde inte Söderström ha varit medveten om kuppövningen? Han har aldrig nämnt något om den, vad jag vet.

Jag förstår din tankegång, men jag tror att kuppövningen, Barbro, FMN och allt vad det kan ha varit, var samordnade på stan som en del av den stora planen: att mörda landets statsminister. Och att otroligt många av dem också var medvetna om detta. Inte alla, men många!
Citera
2015-04-17, 10:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Borde inte Söderström ha varit medveten om kuppövningen? Han har aldrig nämnt något om den, vad jag vet.

Jag förstår din tankegång, men jag tror att kuppövningen, Barbro, FMN och allt vad det kan ha varit, var samordnade på stan som en del av den stora planen: att mörda landets statsminister. Och att otroligt många av dem också var medvetna om detta. Inte alla, men många!

Tror du att många var införstådda att det inte var en övning utan det var på riktigt?

Många kan ju ha varit vetande om övningen men jag tror att några få har utnyttjat situationen.

Vad vet man om GS politiska åsikter, privata engagemang i vilka typer av föreningar mm mm?

Med tanke på hur GS behandlades efter mordet kanske man kan tro att han redan innan sågs med viss skepsis i vissa kretsar. Han kanske hölls utanför sådan information? Kanske inte.
Citera
2015-04-17, 11:31
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Vad vet man om GS politiska åsikter, privata engagemang i vilka typer av föreningar mm mm?

Med tanke på hur GS behandlades efter mordet kanske man kan tro att han redan innan sågs med viss skepsis i vissa kretsar. Han kanske hölls utanför sådan information? Kanske inte.

Mitt intryck är att GS var socialdemokrat, av den hederliga typ som fanns förr.
Citera
2015-04-17, 11:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Tror du att många var införstådda att det inte var en övning utan det var på riktigt?

Många kan ju ha varit vetande om övningen men jag tror att några få har utnyttjat situationen.

Det enda som jag har hört är att han var med i Medborgarrättsrörelsen, som väl var ex-nazisten Gustaf Petréns frontorganisation mot Olof Palme som hade stoppat hans utnämning till Justitieombudsman. Även privatspanaren Fritz G Pettersson var med i MRR.

Medlemmar från MRR brukade delta i Palmefientliga möten i Jönköping tillsammans med EAP, högerextremistiska grupper som DA, samt baseballpoliser:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av iesho 2015-04-17 kl. 12:07.
Citera
2015-04-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Per Wästberg och Ebbe Carlsson

Jag har grävt fram en i högsta grad pikant text. Jag kastar in den i tråden eftersom Per Wästberg är dags aktuell i Aftonbladet med Flygares Sydafrika spår.

Texten är ett kapitel från boken "Kring Johannes" från 1994 av Akademiledamot (sedan 1997) Per Wästberg
ISBN: 91972135119, sid 244-247

http://s9.postimg.org/wggten1db/ebbe1.jpg

http://s13.postimg.org/dp6zofn5j/ebbe2.jpg

Texten är den mest ingående beskrivningen av Ebbe Carlssons PKK teori som jag hittat. Här finns en namngiven Kurdisk läkare Selahaddin Rastgeldi, som skulle ha gett tillfälligt husrum till Olof Palmes mördare på Strandvägen 15 ovanför Henning Sjöströms bostad. Motivet är stoppad vapensmuggling till Iran men även för mig det nya att Franska vapen intressen gällande Bofors affären också var inblandade.

Läs och begrunda! Blir inte klok på texten, vem ljuger för vem, vad är sant vad är falskt? Hela situationen med blinkande ficklampor känns skum.

Som kuriosa kan jag nämna att hela boken "Kring Johannes" finns åter publicerad i Per Wästbergs bok "Stockholm" med anledning av Wästbergs 80 årsdag. Med ett undantag, kapitlet om Ebbe Carlson är helt borttaget.

Stort tack för att du letat fram och lägger ut detta. Kastar ytterligare något ljus över den faktiska händelsen och över "nyckelromanen" Liket i lådan.
Citera
2015-04-17, 19:42
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Stort tack för att du letat fram och lägger ut detta. Kastar ytterligare något ljus över den faktiska händelsen och över "nyckelromanen" Liket i lådan.

En snabb googling ger följande:

Citat:
Den förste studenten i Sverige var Selahaddin Rastgeldi (1927-1986). Han kom till Sverige för att studera medicin på Karolinska institutet 1947 och avlade sin medicine doktorsexamen 1957. 1966 medverkade han i bildandet av Svenska Kurdkommittén 1966. Rastgeldi öppnade sedan sin läkarmottagning på Strandvägen på Östermalm i Stockholm.

Det rimmar illa med vad vi finner att läsa i det du kommenterar ovan. Kanske kapitlet om Ebbe är utlämnat i nyutgåvan pga liknande felaktigheter?
Citera
2015-04-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det vimlar av motstridiga uppgifter här. Från detta till Donalds tal om en Barbrogrupp som övade med dubbla syften dels övning, dels att indirket ge information till knarkspan.

Jag vet inte hur många gånger du upprepat detta nu om att Donald Forsberg talar om/bekräftar en barbrogrupp. Men det är ju precis det han inte gör, han dementerar att det existerat en barbrogrupp. Han säger ju ordagrant i programmet "Åstrand" (Å):
Å: - En lyssnare vill veta om Barbrogruppen?
DF: - Första gången jag träffade Barbro var 1969.
Å: - Är det en kvinna?
DF: - Det är en kvinna, ja. Det var en mycket, mycket kraftfull kvinna med förankring i FRA och i FRO. Hon fanns med i totalförsvarets bild. Och felaktigheten det är att man har gått ut och sagt att det finns en grupp Barbro, ledd av henne. Det är så fel som det bara kan bli. Barbro var en länk i ett större sammanhang i totalförsvaret i Sverige, that’s it.

I stället vill DF att vi ska tro att WT-iakttagelserna under MOP-kvällen kan förklaras av att en AGAG-liknande gruppering (DF säger inte AGAG, utan bara "gruppering i det här landet som i händelse av krig skulle utföra en viss form av sabotage emot en främmande makt som tar sig in i landet och i stadsbilden") som samarbetade med FMN, och hade fått tips av FMN om narkotikalangare.

Jag tycker att det ringer en hel del varningsklockor när det gäller DF. Han har ägnat många år - efter CP-rättegångarna - åt att bidra till att ändå försöka sätta dit CP, han var kontaktpersonen mot Mårten Palme angående att få till stånd ett möte med CP (hur kunde det bli just han av alla människor som fick förtroende att kontakta MP?), han har ägnat sig åt relativt omfattande dykningar, tillsammans med Tommy Lindström, för att hitta ett vapen som CP förmodat skulle ha kastat i Klara sjö eller utanför Rosenbad (!). Och nu sist så är alltså hans nya information som förklaring till WT under MOP-kvällen att en "gruppering" var där och övade på uppdrag av FMN. Så vanliga knarkspan, med formell rätt och möjlighet att ingripa mot langare, skulle alltså ha fått avbryta sin verksamhet för en övning med ett topphemligt gäng - som dock fått tips från det helt ohemliga FMN? Det låter ju inte särskilt sannolikt. Varken att ohemliga FMN skulle samarbeta med de mest hemliga i hela landet, eller att FMN skulle ha bättre tips och informationer än vanliga knarkspan - om det nu var just narkotikalangare som den hemliga "grupperingen" skulle öva mot.

Och barbrogruppen, som det finns flera olika källor som bekräftar existensen av, den dementerar DF helt. Jag är övertygad om att DF sitter inne på en hel mängd intressant och viktig information, men han har en bit kvar med berättandet, om man säger.
Citera
2015-04-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
För oss som ej läst "liket i lådan" har du lust att vidareutveckla din tankegång ?
Citera
2015-04-17, 20:56
Medlem
Södermalmpiketens parkeringsbestyr på Norrmalm
Ju mer jag tänker på detta desto mer tror jag på att hela deras historia
om vad de gjorde på Brunkebergsåsen är uppdiktad. Det finns inga andra
personer som kan verifiera något av detta och det är välkänt att grupper
av poliser som ifrågasatts för olika negativa beteenden oftast pratar ihop
sig om en version och kommer undan med det.
Citera
2015-04-17, 21:37
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En kuppförsvarsövning som företrädare för SÄPO och militären, i form av arméstaben och FOt är inte kände till är en omöjlig tanke. Dessa instanser är centrala i kuppförsvaret. Under övningen mot ÖB i september 1985 agerade Jägar-Nisse och hans kollega med arméstabens goda minne.

Filmen förebudet är producerad av arméstaben och i den finns både jägar-Nisse och tekniska rotelns chef Wincent Lange representerade.
Som jag, lite slarvigt skrev, det behöver inte ha varit någon officiell övning. Enbart en sak som sades till de poliser som undrade över saker.

Jag gissar att denna operation drogs i gång runt lunch på morddagen.
Citera
2015-04-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Mitt intryck är att GS var socialdemokrat, av den hederliga typ som fanns förr.

Det är möjlig att jag misstolkar dig samt lite off-topic, men socialdemokrater var väl inte direkt "hederligare" än ändra?
Tänk IB/03, Geijer, NATO samarbete som man officiellt inte hade men ändå hade, Ebbe Carlsson, Lidbom, "Hoffa" Ericsson och liknande socialdemokratiska hederligheter.

Men ok, jag förstår lite vad du menar; GS var av den "gamla sorten"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in