Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-17, 22:05
Medlem
Running Legss avatar
Det pågick ingen kuppförsvarsövning den dagen och överhuvudtaget inte ens under den månaden.
Citera
2015-04-17, 22:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running Legs
Det pågick ingen kuppförsvarsövning den dagen och överhuvudtaget inte ens under den månaden.
Då kanske du också vet när det pågick kuppförsvarsövning den våren?
Senast redigerad av iesho 2015-04-17 kl. 22:12.
Citera
2015-04-17, 22:33
Medlem
Citat:
Är det något du fått reda på genom din yrkesutövning ?
Citera
2015-04-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
En snabb googling ger följande:

Det rimmar illa med vad vi finner att läsa i det du kommenterar ovan. Kanske kapitlet om Ebbe är utlämnat i nyutgåvan pga liknande felaktigheter?

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med googlingen. Jag är välbekant med de biografiska uppgifterna om Selahaddin Rastgeldi, har själv letat fram dem för rätt länge sedan. Bl.a. eftersom "Liket i lådan" röner ett visst intresse när också Contra-Stig tar upp "Hassan Aboukir" och att han ska ha varit föremål för buggning med CIA:s hjälp som ett tidigt led i det då ännu inte offentliggjorda PKK-spåret. Här kan eventuellt även finnas kopplingar till den s.k. diplomatbuggningen, verkar ju vara samma påstådda CIA-person/team inblandat - och i så fall troligen även Robban S. Att alla uppgifter i PW:s bok inte nödvändigtvis är helt korrekta (eller går att verifiera) förtar inte intresset för vad Ebbe Carlsson skickade för budskap till Per Wästberg.

Jag har de två nekrologerna i DN om någon är intresserad, av Olof G Tandberg och Bertil Åberg. Dock inte den av Hans Göran Franck som PW nämner. Tandberg vet, till skillnad från EC, att berätta om SR att "hans kropp har flugits hem till Turkiet och Edessa. Det är en trist och grå sanning."
Citera
2015-04-17, 22:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med googlingen. Jag är välbekant med de biografiska uppgifterna om Selahaddin Rastgeldi, har själv letat fram dem för rätt länge sedan. Bl.a. eftersom "Liket i lådan" röner ett visst intresse när också Contra-Stig tar upp "Hassan Aboukir" och att han ska ha varit föremål för buggning med CIA:s hjälp som ett tidigt led i det då ännu inte offentliggjorda PKK-spåret. Här kan eventuellt även finnas kopplingar till den s.k. diplomatbuggningen, verkar ju vara samma påstådda CIA-person/team inblandat - och i så fall troligen även Robban S. Att alla uppgifter i PW:s bok inte nödvändigtvis är helt korrekta (eller går att verifiera) förtar inte intresset för vad Ebbe Carlsson skickade för budskap till Per Wästberg.

Jag har de två nekrologerna i DN om någon är intresserad, av Olof G Tandberg och Bertil Åberg. Dock inte den av Hans Göran Franck som PW nämner. Tandberg vet, till skillnad från EC, att berätta om SR att "hans kropp har flugits hem till Turkiet och Edessa. Det är en trist och grå sanning."
Jag är i varje fall intresserad av nekrologerna.
Citera
2015-04-17, 23:07
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Jag vet inte hur många gånger du upprepat detta nu om att Donald Forsberg talar om/bekräftar en barbrogrupp. Men det är ju precis det han inte gör, han dementerar att det existerat en barbrogrupp. Han säger ju ordagrant i programmet "Åstrand" (Å):
Å: - En lyssnare vill veta om Barbrogruppen?
DF: - Första gången jag träffade Barbro var 1969.
Å: - Är det en kvinna?
DF: - Det är en kvinna, ja. Det var en mycket, mycket kraftfull kvinna med förankring i FRA och i FRO. Hon fanns med i totalförsvarets bild. Och felaktigheten det är att man har gått ut och sagt att det finns en grupp Barbro, ledd av henne. Det är så fel som det bara kan bli. Barbro var en länk i ett större sammanhang i totalförsvaret i Sverige, that’s it.

I stället vill DF att vi ska tro att WT-iakttagelserna under MOP-kvällen kan förklaras av att en AGAG-liknande gruppering (DF säger inte AGAG, utan bara "gruppering i det här landet som i händelse av krig skulle utföra en viss form av sabotage emot en främmande makt som tar sig in i landet och i stadsbilden") som samarbetade med FMN, och hade fått tips av FMN om narkotikalangare.

Jag tycker att det ringer en hel del varningsklockor när det gäller DF. Han har ägnat många år - efter CP-rättegångarna - åt att bidra till att ändå försöka sätta dit CP, han var kontaktpersonen mot Mårten Palme angående att få till stånd ett möte med CP (hur kunde det bli just han av alla människor som fick förtroende att kontakta MP?), han har ägnat sig åt relativt omfattande dykningar, tillsammans med Tommy Lindström, för att hitta ett vapen som CP förmodat skulle ha kastat i Klara sjö eller utanför Rosenbad (!). Och nu sist så är alltså hans nya information som förklaring till WT under MOP-kvällen att en "gruppering" var där och övade på uppdrag av FMN. Så vanliga knarkspan, med formell rätt och möjlighet att ingripa mot langare, skulle alltså ha fått avbryta sin verksamhet för en övning med ett topphemligt gäng - som dock fått tips från det helt ohemliga FMN? Det låter ju inte särskilt sannolikt. Varken att ohemliga FMN skulle samarbeta med de mest hemliga i hela landet, eller att FMN skulle ha bättre tips och informationer än vanliga knarkspan - om det nu var just narkotikalangare som den hemliga "grupperingen" skulle öva mot.

Och barbrogruppen, som det finns flera olika källor som bekräftar existensen av, den dementerar DF helt. Jag är övertygad om att DF sitter inne på en hel mängd intressant och viktig information, men han har en bit kvar med berättandet, om man säger.
Nja, dementerar han det rakt av? Jag har inte lyssnat på programmet så jag vet inte hur han lägger betoningen av t ex "en" i "en grupp Barbro" i utdraget nedan.
Citat:
Och felaktigheten det är att man har gått ut och sagt att det finns en grupp Barbro, ledd av henne. Det är så fel som det bara kan bli. Barbro var en länk i ett större sammanhang i totalförsvaret i Sverige, that’s it.
I artikeln Folken1 länkade till så beskrivs ju ett nät av grupper, spridda över hela landet, med en sammanhållande ledningsfunktion i Stockholm. DF säger ju i avskriften ovan att Barbro var en länk i ett större sammanhang. Och att det är samma kvinna han träffade 1969 som Ortmark beskrev i sin bok 1970 torde ju vara säkert så långt det låter sig göra.

Så sammantaget tycker jag inte DF dementerar rakt av, han är som vanligt luddig och slirar
Citera
2015-04-17, 23:16
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Södermalmpiketens parkeringsbestyr på Norrmalm
Ju mer jag tänker på detta desto mer tror jag på att hela deras historia
om vad de gjorde på Brunkebergsåsen är uppdiktad. Det finns inga andra
personer som kan verifiera något av detta och det är välkänt att grupper
av poliser som ifrågasatts för olika negativa beteenden oftast pratar ihop
sig om en version och kommer undan med det.

Det köper jag också mer och mer...Om det nu skulle visa sig att det inte pågick en kuppförsvarsövning så kvarstår möjligheten att man använde personer och resurser som delvis fanns inom ramen för kuppförsvarets organisation och piketens turer är minst sagt märkliga. De kan mycket väl ha stått parkerade i närheten av trappan samtidigt som gärningsmannen kom uppspringande...
Citera
2015-04-17, 23:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Nja, dementerar han det rakt av? Jag har inte lyssnat på programmet så jag vet inte hur han lägger betoningen av t ex "en" i "en grupp Barbro" i utdraget nedan.
I artikeln Folken1 länkade till så beskrivs ju ett nät av grupper, spridda över hela landet, med en sammanhållande ledningsfunktion i Stockholm. DF säger ju i avskriften ovan att Barbro var en länk i ett större sammanhang. Och att det är samma kvinna han träffade 1969 som Ortmark beskrev i sin bok 1970 torde ju vara säkert så långt det låter sig göra.

Så sammantaget tycker jag inte DF dementerar rakt av, han är som vanligt luddig och slirar
Frågan är vad DF verkligen vet. Och hans bild av vad han var med om då, är kanske inte så lätt att jämföra med nutida informationer med utifrånperspektiv.

Inblandade i nätverk behöver inte fått mer information än nödvändigt. De ska oftast lämna information vilken sedan sammanställs och hemlighålls högre upp i nätverken.
Citera
2015-04-17, 23:26
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Nähä och det vet du pga...? Att det inte alls var någon militär eller polisiär övningsverksamhet i månadsskiftet, att det förekom verksamhet av övningskaraktär men som formellt inte kallades "kuppförsvarsövning"? Det var kanske en särskild övning befäl (SÖB)? Syftet var kanske inte kuppförsvaret om nu det alls bedrevs någon sorts särskild verksamhet den natten.

Vad var då syftet med de polismän som kallades in till Livgardet i två omgångar med början på måndag 3/3 1986 (andra omgången ryckte in 10/3). Totalt 100 polismän som skulle övas trots att stor mordjakt pågick i landet.

Du för hemskt gärna utveckla ditt påstående. Det skulle nog hjälpa oss att förstå bättre vad som hände mordnatten.
Citera
2015-04-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Södermalmpiketens parkeringsbestyr på Norrmalm
Ju mer jag tänker på detta desto mer tror jag på att hela deras historia
om vad de gjorde på Brunkebergsåsen är uppdiktad. Det finns inga andra
personer som kan verifiera något av detta och det är välkänt att grupper
av poliser som ifrågasatts för olika negativa beteenden oftast pratar ihop
sig om en version och kommer undan med det.

Exakt vad som piketen hade för sig uppe på Åsen kan man naturligtvis ifrågasätta. Men att de var där tror jag vi kan vara så säker man kan vara om något som rör MOP på. Om piketen hade ljusskygga aktiviteter för sig på någon annan plats, så vore nog mördarens flyktväg det sista stället man skulle välja att säga att man var på.
Citera
2015-04-17, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Exakt vad som piketen hade för sig uppe på Åsen kan man naturligtvis ifrågasätta. Men att de var där tror jag vi kan vara så säker man kan vara om något som rör MOP på. Om piketen hade ljusskygga aktiviteter för sig på någon annan plats, så vore nog mördarens flyktväg det sista stället man skulle välja att säga att man var på.
Det hjälpte gärningsmannen?
Citera
2015-04-17, 23:42
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Det hjälpte gärningsmannen?

Det skulle kunna vara så att de plockade upp mordvapnet som GM droppat i Djurfeldts bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in