• 1
  • 2
2015-04-17, 17:51
Medlem
Hej,

Min drygt 8 månader gamla Asus-laptop (N56JR) har totalt fuckat ur. HDMI-porten fungerar inte, statussymboler (som exempelvis airport mode on/nätverk etc) visar fel eller ingenting, SmartGestures fungerar inte (dvs, styrplattans zoom, scroll, etc), ljudet fungerar inte, explorer kraschar ofta, och blablablabla etc. Kort och gott: en jävla massa saker fungerar inte.

Då tänkte jag att jag helt enkelt skulle omformatera datorn. Det verkade enkelt, man går bara in på "Settings -> Update and recovery -> Recovery". Problemet är att de gånger jag väl kommer hela vägen till Recovery (kraschar ibland på vägen), så är sidan blank. Det finns ingenting där att klicka på.

Det jag undrar är därför, finns det något annat sätt jag kan omformatera på (utan skiva, en sådan följde givetvis inte med...)?

Tack på förhan,

Tengil
Citera
2015-04-17, 17:55
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengilbefriaren
Hej,

Min drygt 8 månader gamla Asus-laptop (N56JR) har totalt fuckat ur. HDMI-porten fungerar inte, statussymboler (som exempelvis airport mode on/nätverk etc) visar fel eller ingenting, SmartGestures fungerar inte (dvs, styrplattans zoom, scroll, etc), ljudet fungerar inte, explorer kraschar ofta, och blablablabla etc. Kort och gott: en jävla massa saker fungerar inte.

Då tänkte jag att jag helt enkelt skulle omformatera datorn. Det verkade enkelt, man går bara in på "Settings -> Update and recovery -> Recovery". Problemet är att de gånger jag väl kommer hela vägen till Recovery (kraschar ibland på vägen), så är sidan blank. Det finns ingenting där att klicka på.

Det jag undrar är därför, finns det något annat sätt jag kan omformatera på (utan skiva, en sådan följde givetvis inte med...)?

Tack på förhan,

Tengil

Lämna in den på garanti istället. Du kan även formatera om med hjälp av USB-minne, dock krävs det att du laddar ner Win i så fall och gör USB-stickan till en bootbar sticka.
Citera
2015-04-17, 17:56
Medlem
Mattelols avatar
Det där låter mer som att du använder en återställningspunkt och inte formaterar om datorn. Du bör ha fått med en serienyckel till ditt W7-exemplar som du kan installera på datorn igen med hjälp av ett bootbart USB-minne.

En guide till hur man gör ett sådant: http://www.sweclockers.com/artikel/1...-ett-usb-minne
Citera
2015-04-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Lämna in den på garanti istället.
Jag vill helst undvika det om jag kan, då jag behöver datorn i plugget. Har inte riktigt tid att gå utan.

Min mamma har en Acer, och med den kunde man komma åt omformatering genom att trycka... F10? under boot. Jag lyckas inte finna någonting liknande för Asus, men hoppas fan det för jag börjar bli riktigt frustrerad nu. Har haft väldigt mycket problem med den här grejen... Eller, tekniskt sett med den här och den förra (har lämnat in den förut, och då fick jag en kreditering varpå jag fick köpa den på ett annat ställe).
Senast redigerad av Tengilbefriaren 2015-04-17 kl. 17:58.
Citera
2015-04-17, 17:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej,

Tack på förhan,

Tengil

Att trycka F9 vid uppstart ifrån avstängt läge ska ta dig till factory recovery .
Citera
2015-04-17, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Att trycka F9 vid uppstart ifrån avstängt läge ska ta dig till factory recovery .
Jag hamrade på F9 vid uppstart, det hände ingenting :/. Ska försöka igen, återkommer...
Citera
2015-04-17, 18:05
Medlem
Citat:
Nope, det gjorde ingenting... Sitter i telefonkö till Asus just nu.

Edit: Får hissmusik i ca 4 minuter, sedan läggs det på. Härligt .
Senast redigerad av Tengilbefriaren 2015-04-17 kl. 18:09.
Citera
2015-04-17, 18:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nope, det gjorde ingenting... Sitter i telefonkö till Asus just nu.

Edit: Får hissmusik i ca 4 minuter, sedan läggs det på. Härligt .

Ok , ja hamra eller trycka är metoden och om det inte går så är något konstigt .

Är det W8 så är det enkelt att ominstallera allt finns på nätet men om det är W7 blir det krångligare .
Citera
2015-04-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ok , ja hamra eller trycka är metoden och om det inte går så är något konstigt .

Är det W8 så är det enkelt att ominstallera allt finns på nätet men om det är W7 blir det krångligare .
W8.1 har jag. Men hur gör jag med serienyckel om jag tankar från Microsoft? Jag fick inte med en sådan med laptopen, så jag antog att omformatering från skiva/usb var borträknat.

Tror dock att jag bör skicka in i vilket fall, då jag utöver detta haft ett antal blue screens samt annat udda beteende (tex att datorn plötsligt startas om, utan felmeddelande eller någonting).

Känns som att jag har mer än mjukvaruproblem här... Supportkillen trodde att det kunde vara något fel på RAM-minnet, och visst, det kan man ju alltid skylla på. Suck.
Citera
2015-04-17, 18:42
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
W8.1 har jag. Men hur gör jag med serienyckel om jag tankar från Microsoft? Jag fick inte med en sådan med laptopen, så jag antog att omformatering från skiva/usb var borträknat.

Tror dock att jag bör skicka in i vilket fall, då jag utöver detta haft ett antal blue screens samt annat udda beteende (tex att datorn plötsligt startas om, utan felmeddelande eller någonting).

Känns som att jag har mer än mjukvaruproblem här... Supportkillen trodde att det kunde vara något fel på RAM-minnet, och visst, det kan man ju alltid skylla på. Suck.
Ram-minne eller drivrutinsfel är oftast det som genererar BSOD. Ang. nyckeln skall datorn finna den direkt, tror det sitter inbakat i moderkortet.
Citera
2015-04-17, 18:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Det finns möjlighet att ladda ner och skapa ett bootbart Usb installations media ifrån nätet för W8 och först vid installation så behöver man nyckeln vilken utvinns ur datorn innan eller så följer man anvisningarna som ges vid installationen . Du får då en "ren" installation och slipper all bloat som följer med laptopar .

Jag tycker också att det låter som att du har mer problem än bara Os`et och RAM är ingen dålig gissning .

Be om en lånedator dator vid inlämnandet så att du har något att leka med medans reparationen pågår .Jag har själv en sådan just nu .
Citera
2015-04-17, 18:51
Medlem
zixls avatar
Det står i manualen att det ska vara F9, så det är ju mysko om det inte går. På min Asus så fungerade det samt att de hade skickat med ett program för att skapa och bränna skivor med win på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in