2005-10-29, 09:52
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
I det fallet där dom anföll ett bostadskomplex med en missil så var det en ledare för hamas militära gren som dödades. Han använde de civila som en sköld mot angrepp och det är hans fel att dom dog.
Israelisk propaganda.
Citat:
Skillnaden mellan Israel och palestinierna är att Israel siktar på militära mål och ibland så kommer civila till skada av misstag, palestinierna siktar på civila och ibland så kommer militärer till skada av misstag.

Kommer militärer till "skada av misstag" menar du?
Citat:
Har du några belägg för dina påståenden eller fantiserar du som vanligt? Förövrigt så var Sovjetunionen det första landet som erkände Israel.

Utan Holocaust inget Israel!
Citat:
Prefixet mega syftar på miljoner dvs drygt 12gånger så många som dog i Hiroshima. Japan var i krig med USA och Hiroshima var ett militärt mål. Genom att bomba Hiroshima och Nagasaki så kunde en invasion undvikas, vilket sparade många fler liv än de som gick åt i de två städerna.
Vi vet idag att dessa bomber inte hade behövt fällas!
Citera
2005-10-29, 16:25
Medlem
vejroniottans avatar
Citat:
Du har på inget vis påvisat att bombningen av Hiroshima skulle vara en krigsförbrytelse. För att du skall förstå bättre så bifogar jag denna länk så att du kan studera bättre alternativen till att bomba. http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Downfall

Mycket bra länk som invasionsförespråkarna av Japan bör läsa noga. Deras välvilja att skona civila skulle bara ha lett till ännu mer lidande. Gulligt men jävligt dumt. Snällvänstern i ett nötskal. Som när miljöpartister åker moppe till jobbet för att de vill skona miljön från bilavgaser.

"A study done for Secretary of War Henry Stimson's staff by William Shockley estimated that conquering Japan would cost 1.7–4 million American casualties, including 400,000–800,000 fatalities, and five to ten million Japanese fatalities. The key assumption was large-scale participation by civilians in the defense of Japan."

1,7-4 miljoner amerikanska soldater plus 5-10 miljoner japaner. Är det verkligen ett pris att betala bara för att man inte vill släppa en atombomb? Hur tänker ni egentligen? Eller trodde ni att en invasion skulle vara skonad från offer? Utveckla nu ordentligt eller erkänn att bomben faktiskt var bra.
Citera
2005-10-29, 17:57
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vejroniottan
Ok, bra att du kommer med alternativ i alla fall. Dock ska man komma ihåg att USA faktiskt varnade Japan innan bomben. Den första augusti (fem dagar innan Hiroshima) spred USA ut flygblad över 33 japanska städer där de uppmanade civila att fly eftersom deras städer riskerades att bombas om inte Japan kapitulerade. USA påpekade tydligt att bomberna inte var ämnade för civila utan för krigsfabriker och liknande men att bomber saknade ögon. Amerikanarna skrev även att en kapitulation skulle leda till ett nytt, bättre och friare Japan. Det skulle USA se till. Med facit i hand kan vi se att de höll vad de lovade. Japan blev en framgångsaga av rang.

Kolla gärna in hela flygbladets text på: http://www.globalsecurity.org/wmd/ops/hiroshima4.htm

1, Att bomba sönder en hel stad och samtidigt hävda att man inte är ute efter civila är inget annat än ren och skär lögn. Det var ju just det stora antalet döda som var avsett att avskräcka.

2, Ja, jag är ingen pacifistisk vänster-hippie som inte kan någonting alls om vapen, taktik eller strategi. Klart jag leverar ett alternativ när du ber om det. Här försöker vi ha en fruktbärande dialog, serru. Seriöst får vi nog sluta gå off-topic så här dock.
Citera
2005-10-29, 18:15
Medlem
vejroniottans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
1, Att bomba sönder en hel stad och samtidigt hävda att man inte är ute efter civila är inget annat än ren och skär lögn. Det var ju just det stora antalet döda som var avsett att avskräcka.

Varför skickade man då ut flygbladen? Man gav ju folk en chans att fly. Min poäng är dock att döda civila inte är ett mål i sig. Det är ett medel för kapitulation som i sin tur sparar liv på båda sidor.

Men svara på frågan som jag ställde förrut. Väljer du fortfarande en markinvasion trots att det kostar betydligt fler liv?
Citera
2005-10-29, 18:45
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Du har på inget vis påvisat att bombningen av Hiroshima skulle vara en krigsförbrytelse. För att du skall förstå bättre så bifogar jag denna länk så att du kan studera bättre alternativen till att bomba. http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Downfall

Att avsiktligt döda civila är en krigsförbrytelse.

Länken var lite intrissant, men säger väl ingenting om att det inteskulle vara en krigsförbrytelse, bara att alternativen skulle vara värre?
Citera
2005-10-29, 18:49
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Varför skickade man då ut flygbladen? Man gav ju folk en chans att fly. Min poäng är dock att döda civila inte är ett mål i sig. Det är ett medel för kapitulation som i sin tur sparar liv på båda sidor.

Men svara på frågan som jag ställde förrut. Väljer du fortfarande en markinvasion trots att det kostar betydligt fler liv?

Du har aldrig frågat mig det, men 0K, jag hade bombat skiten ur dem och annekterat det Japanska fastlandet för att ha som sommarställe, det innebär inte att det är rätt. Det är klart att jag hade satt mitt eget folks liv högre än fiendens. Därför tackar jag Gud att beslutet inte var mitt.

Men jag hade nog nöjd mig med en bomb, det hade ju räckt, eller? Varför två om inte för att maximera antalet döda alternativt se vilken som hade bäst verkan?
Citera
2005-10-29, 21:30
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Menar du att "flygblad" räddar liv?
Citera
2005-10-30, 00:54
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
http://www2.amnesty.se/annual99.nsf/0/0ec76d8879e43f27c1256789005abc68?OpenDocument
Amnesty tycker inte att man skall få sitta i fängelse för vapenvägran och gnäller över det i rapporten. De flesta andra länder inklusive Sverige delar inte amnestys syn. Amnesty gnäller över att hus som byggts utan tillstånd rivs (precis som i Sverige). Amnesty påstår att israeliska förhörsmetoder är tortyr vilken tur att det har prövats rättsligt och då framkom det att det inte var tortyr. http://news.bbc.co.uk/nol/shared/bsp/hi/pdfs/23_06_04_aug02bybee.pdf Kolla sidan 30.

Citat:
Visa på vad som inte är korrekt istället för att köra en roll-eyes.
Det är en uppenbart partisk källa därav roll-eyes om du inte kan hitta bättre källor till dina påståenden än den så är dom antagligen felaktiga.

Citat:
Återigen, vad är inte korrekt?
Se ovan.

Citat:
Och var går stora delar av muren?]
Från resolution 242 "their right to live in peace within secure and recognized boundaries free from threats or acts of force" Jag vet in hur dragningen har gjorts men det kan ju tänka sig att man varit tvungen att dra den på palestinsk område av ovanstående skäl. Personligen så tycker jag att det var ett misstag att dra så mycket som en meter på palestinskt område.

Citat:
In the Occupied Territories, the destruction of Palestinian homes and land is linked to Israel’s policy of appropriating as much as possible of the land it occupies, notably by establishing Israeli settlements in violation of international law.

Är det här lika roligt?
Hurvida bosättningarna strider mot internationell lag råder det delade meningar om. Hittade en pärla till i texten Amnesty är sura över att palestinierna inte får jobba i Israel längre, borde dom inte ha tänkt på det innan dom startade intifadan?
Citera
2005-10-30, 01:14
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Israelisk propaganda.!
kul Hamas verkar också ha gått på den då dom också rapporterar att Salah Shehada dödats.

Citat:
Kommer militärer till "skada av misstag" menar du?!
Cazzo9 tyckte att det var ok att bomba civila för att det fanns "säkert" någon soldat på premission bland de civila.
Citat:
Utan Holocaust inget Israel!
Det här förklarar Cazzo9s påstådenden om judemaffia hur?

Citat:
Vi vet idag att dessa bomber inte hade behövt fällas!
Det är lätt att vara efterklok men jag tror inte att det stämmer i det här fallet. http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10268181.asp
Citera
2005-10-30, 03:08
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
kul Hamas verkar också ha gått på den då dom också rapporterar att Salah Shehada dödats.

Cazzo9 tyckte att det var ok att bomba civila för att det fanns "säkert" någon soldat på premission bland de civila.
Det här förklarar Cazzo9s påstådenden om judemaffia hur?

Det är lätt att vara efterklok men jag tror inte att det stämmer i det här fallet. http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10268181.asp
Om du har problem med andra användare och konspirationsteorier så är det inte mitt problem. Får jag överta din lägenhet för att min religiösa manual säger så?

Tråden handlar om Israel, inte Japan!
Citera
2005-10-30, 03:21
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Om du har problem med andra användare och konspirationsteorier så är det inte mitt problem.
Om du citerar mina svar till de användarna så har du ju gjort det till ditt problem.
Citat:
Får jag överta din lägenhet för att min religiösa manual säger så?
Du kan ju prova så får du se hur bra det går. Vad säger du var att sanningen att Salah Shehada dödats bara propaganda eller hur skall du ha det?

Citat:
Tråden handlar om Israel, inte Japan!
Jepp men du har dragit in Japan i tråden själv.
Citera
2005-10-30, 03:36
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Om du citerar mina svar till de användarna så har du ju gjort det till ditt problem. Du kan ju prova så får du se hur bra det går. Vad säger du var att sanningen att Salah Shehada dödats bara propaganda eller hur skall du ha det?

Jepp men du har dragit in Japan i tråden själv.
Du svarade på min fråga med en ny fråga som knappt kan förstås. Hur seriöst är det?

Nej du, Japan får du stå för själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in