2015-04-16, 08:09
Medlem
oyegies avatar
De snackades om lackade stötfångare och dörrlister alternativt avsaknad av dem vilket kan vara en nackdel men också betydligt snyggare,hur skulle det se ut om en modern Volvo kom med stötfångare och dörrlister i svart plast fömodligen ganska fult,det passar bättre på de kantiga bilarna på 80-talet.
En annan sak är att interiören i dagens bilar inte faller mig i smaken,det ska vara extremt futuristiska former,minimalt med knappar och med pekskärm,tacka vet jag 80-talet då var det snyggt och prydligt.
Citera
2015-04-16, 08:11
Medlem
Problemet med sådana här trådar är att folk oftast inte förstår att det de tycker är knasigt och ogenomtänkt av biltillverkarna faktiskt kan ha varit just väldigt genomtänkt, alltså att man haft ett tänk, en avsikt, ett mål, med den lösning man slutligen valde. Och man har gjort det valet för man tyckte att fördelarna man ville nå övervägde ev. nackdelar.

Nu kan det ju trots ovanstående finnas riktiga vurpor ja, som kommit till av t ex tidsnöd eller annat. Och likaså kan ju andra tycka annorlunda om den lösning som teknikerna fått fram än teknikerna själva eller biltillverkaren gjorde.

Jag har bara ögnat igenom lite lätt i tråden men ser att det är rätt många som klagar på saker som faktiskt har valts p g a säkerhetstänk från biltillverkarna.
Citera
2015-04-16, 08:30
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Problemet med sådana här trådar är att folk oftast inte förstår att det de tycker är knasigt och ogenomtänkt av biltillverkarna faktiskt kan ha varit just väldigt genomtänkt, alltså att man haft ett tänk, en avsikt, ett mål, med den lösning man slutligen valde. Och man har gjort det valet för man tyckte att fördelarna man ville nå övervägde ev. nackdelar.

Nu kan det ju trots ovanstående finnas riktiga vurpor ja, som kommit till av t ex tidsnöd eller annat. Och likaså kan ju andra tycka annorlunda om den lösning som teknikerna fått fram än teknikerna själva eller biltillverkaren gjorde.

Jag har bara ögnat igenom lite lätt i tråden men ser att det är rätt många som klagar på saker som faktiskt har valts p g a säkerhetstänk från biltillverkarna.

Nja, säger jag.
För biltillverkarna finns ett uppenbart ekonomisk mål: sätt ihop bilen med så få moment på så kort tid som möjligt.
Sen skiter dom fullständigt i att man kanske måste riva halva motorn för att byta vattenpump eller att ett byte av kamrem tar 8 timmar för en verkstad. Det finns säkert lösningar/ändringar som ser ologiska ut men som det finns hållbara skäl bakom - särskilt när det gäller säkerhet - men när det gäller hopsättningstid kontra servicetid så väger det senare väldigt lätt.
Citera
2015-04-16, 09:29
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Nu är det så väl att det sitter en andra hastighetsmätare bakom ratten. Den stora är bara någon form av utsmyckning alternativt hjälpmedel för baksätesförares argumentation.

Dock är det så illa att om man väljer till satnav så hamnar den där. Skulle säga att det är trafiksäkrare att sitta med google maps i handen än att luta sig åt sidan och bakåt för att se skärmen.

Jo det finns en minimal digital mätare.

Ja den navigatorn är livsfarlig.
Citera
2015-04-16, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Nja, säger jag.
För biltillverkarna finns ett uppenbart ekonomisk mål: sätt ihop bilen med så få moment på så kort tid som möjligt.
Sen skiter dom fullständigt i att man kanske måste riva halva motorn för att byta vattenpump eller att ett byte av kamrem tar 8 timmar för en verkstad. Det finns säkert lösningar/ändringar som ser ologiska ut men som det finns hållbara skäl bakom - särskilt när det gäller säkerhet - men när det gäller hopsättningstid kontra servicetid så väger det senare väldigt lätt.

Hur stor insyn har du i bilindustrin och utvecklingen av bilar?

Jag har klart mer insyn i detta än gemene man, och just därför så ser jag ofta hur folk har felaktiga förutfattade meningar om t ex det du nu skrev.

Givetvis finns det exempel på tillsynes korkade lösningar, och vissa är också det, men kan ändå vara valda av en anledning lekmannen kanske inte tänker på eller kan förstå.

Men tro mig, generellt sett försöker man ta fram lösningar som gör service etc enklare. Däremot kanske det inte alltid går att få till p g a olika orsaker.

Sen finns det ju exempel på att folk vill utföra en reparation, demontering/montering på sitt sätt, fast det finns ett snabbare sätt som en auktoriserad verkstad skulle ha valt.
Citera
2015-04-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harman1
man uppfattar bromsljusen mycket bättre så säkrare blir det då.

Men alla drönare som kör vidare med helt mörk bakände när det skymmer är livsfarligt.
Hur DRL reglerna har godkänts är en gåta. Jävla EU!
Citera
2015-04-16, 10:01
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamboni11
Men alla drönare som kör vidare med helt mörk bakände när det skymmer är livsfarligt.
Hur DRL reglerna har godkänts är en gåta. Jävla EU!
Påfallande ofta möter man bilar där även framlyktorna är helt släckta, vet att det är ok på kontinenten men tidigare var det väl i princip krav på "halvljusautomatik" i Sverige?
Citera
2015-04-16, 10:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2loud
för att förhindra att bilen ska kunna komma i rullning när du parkerat och lämnar bilen "smart"
Men va fan, ska jag behöva förklara finessen med Saabs nyckel/spärr av växelspaken på varenda satans sida i den här tråden? Läs lite innan du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av 2loud
största fördelen är den minimerade strömförbrukningen som du halverar med att bara tända ena sidan och ett tillfälle det är uppenbart är om du står parkerad efter ena sidan av en väg med bilar både bakom och framför dig då skyms ju dina inre lampor av bilen bakom och framför

det där wikipedia citatet är direkt felaktigt (som vanligt med wikipedia )
Jaså det är fel och det är vanligt med Wikipedia??? Konstigt då att det står likadant på tyska Wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Parklicht Har inte tyskarna själva koll på detta eller vet du bättre? I så fall får du ju tala om hur det är egentligen.

Och om du menar att Wikipedia brukar ha fel så är det du som är okunnig, se Study: Wikipedia as accurate as Britannica. Gammal artikel men här är en nyare: How Accurate Is Wikipedia? Det finns fel i alla uppslagsverk men Wikipedia håller generellt mycket hög kvalitet.
Citera
2015-04-16, 10:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Hur stor insyn har du i bilindustrin och utvecklingen av bilar?

Jag har klart mer insyn i detta än gemene man, och just därför så ser jag ofta hur folk har felaktiga förutfattade meningar om t ex det du nu skrev.

Givetvis finns det exempel på tillsynes korkade lösningar, och vissa är också det, men kan ändå vara valda av en anledning lekmannen kanske inte tänker på eller kan förstå.

Men tro mig, generellt sett försöker man ta fram lösningar som gör service etc enklare. Däremot kanske det inte alltid går att få till p g a olika orsaker.

Sen finns det ju exempel på att folk vill utföra en reparation, demontering/montering på sitt sätt, fast det finns ett snabbare sätt som en auktoriserad verkstad skulle ha valt.
Exakt min mening! Här kan jag ju ta upp något som jag själv upplevde som så idiotiskt att jag nästan började rotera av ilska. Jag skulle lossa bromsoken på en kompis Citroën, kanske var en BX, kommer inte riktigt ihåg. Dessa satt fast med två stycken skruvar som först såg ut att ha vanliga sexkantskallar fast döm om min förvåning när jag såg att de var femkantiga. Inga parallella greppytor och gick förstås inte att få grepp om med någon vanlig nyckel. Vilka satans grodätare tänkte jag då och antog att det var gjort för att djävlas så man måste lämna in på verkstad. Egentligen skulle man lossa på ett annat ställe som var mycket enkelt för att byta bromsklossar.

Tja, vill man verkligen lossa hela oken så måste man ha specialverktyg men de "dumma" skruvarna hindrar en från att lossa på fel ställe när man ska göra det som görs många gånger oftare än att lossa hela oket. Bra för det mesta men dumt ibland.
Citera
2015-04-16, 10:45
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinto
Samma i Audi s4 b5. Tycker inte alls det är en konstig placering, skulle man nu få panik och va tvungen byta ut sina 6 skivor mitt i en resa så får man väl ta ut lite av packningen och byta? Men hur ofta händer den situationen?

Jag står fast vid att det är en ogenomtänkt lösning.
Stereoreglage ska inte vara placerade i skuffen, hur ofta det ska bytas skivor har knappast någon betydelse. Det är analogt med att ha CD-växlaren till stereon placerad i källarförrådet.
Citera
2015-04-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Jag står fast vid att det är en ogenomtänkt lösning.
Stereoreglage ska inte vara placerade i skuffen, hur ofta det ska bytas skivor har knappast någon betydelse. Det är analogt med att ha CD-växlaren till stereon placerad i källarförrådet.

Den enda orsaken till att växlaren sattes i bagaget var utrymmesbrist. Det fanns helt enkelt ingen plats inne i bilen på ett bra ställe för denna klump, där den kunde nås och opereras på ett bra sätt, utan att det kunde komma i konflikt med krocksäkerhet och/eller andra saker som behövde ha utrymme.

På min BMW 740 iL -99 så sitter växlaren i bagaget ja, men det är ju sällan man behöver byta skivor i den, och då luckan till den sitter uppåt på ena sidan i bagaget så ska det jäkligt mycket till om bagage ska skymma den.
Citera
2015-04-16, 11:19
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Den enda orsaken till att växlaren sattes i bagaget var utrymmesbrist. Det fanns helt enkelt ingen plats inne i bilen på ett bra ställe för denna klump, där den kunde nås och opereras på ett bra sätt, utan att det kunde komma i konflikt med krocksäkerhet och/eller andra saker som behövde ha utrymme.

På min BMW 740 iL -99 så sitter växlaren i bagaget ja, men det är ju sällan man behöver byta skivor i den, och då luckan till den sitter uppåt på ena sidan i bagaget så ska det jäkligt mycket till om bagage ska skymma den.

Jaha, så hur lyckas de få plats med en 10" display på instrumentbrädan i dagens bilar? Oavsett hade jag hellre sett den i handskfacket eller mellan framsätena.

Fortfarande har det inte någon betydelse hur ofta skivorna byts.

edit: sen avsåg min första kommentar inte BMW 740 iL utan Jaguar S-Type. Det kan mycket väl vara så att andra tillverkare placerade släden bättre i bakluckan, men det gör inte totallösningen mindre idiotisk.
Senast redigerad av Somaton 2015-04-16 kl. 11:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in