Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Nja, säger jag.
För biltillverkarna finns ett uppenbart ekonomisk mål: sätt ihop bilen med så få moment på så kort tid som möjligt.
Sen skiter dom fullständigt i att man kanske måste riva halva motorn för att byta vattenpump eller att ett byte av kamrem tar 8 timmar för en verkstad. Det finns säkert lösningar/ändringar som ser ologiska ut men som det finns hållbara skäl bakom - särskilt när det gäller säkerhet - men när det gäller hopsättningstid kontra servicetid så väger det senare väldigt lätt.
Hur stor insyn har du i bilindustrin och utvecklingen av bilar?
Jag har klart mer insyn i detta än gemene man, och just därför så ser jag ofta hur folk har felaktiga förutfattade meningar om t ex det du nu skrev.
Givetvis finns det exempel på tillsynes korkade lösningar, och vissa är också det, men kan ändå vara valda av en anledning lekmannen kanske inte tänker på eller kan förstå.
Men tro mig, generellt sett försöker man ta fram lösningar som gör service etc enklare. Däremot kanske det inte alltid går att få till p g a olika orsaker.
Sen finns det ju exempel på att folk vill utföra en reparation, demontering/montering på sitt sätt, fast det finns ett snabbare sätt som en auktoriserad verkstad skulle ha valt.