2015-04-16, 00:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Män betalar mer i skatt och utnyttjar mindre bidrag än kvinnor – det är ett konstaterande som regeringen gör i sin nya vårbudget.

Enligt en prognos som regeringen tagit fram kommer en man född 2020 att betala i genomsnitt 1,6 miljoner kronor mer i skatt under sin livstid än han får tillbaka i form av bidrag, ersättningar eller samhällsservice. Samtidigt kommer en kvinna född samma år i snitt att få 1,7 miljoner kronor mer från den offentliga sektorn än hon betalat in i form av skatter och avgifter.

http://www.friatider.se/regeringen-kvinnor-kostar-mer-an-man

Vad ska vi göra åt denna orättvisa, behöver vi en högre beskattning av kvinnor för att jämna ut detta?
Citera
2015-04-16, 00:29
Medlem
kvinnors dåliga löner...
Citera
2015-04-16, 00:39
Bannlyst
Bra då kan vi ju höja mäns löner med 10% på direkten så blir allt fair and square
Citera
2015-04-16, 00:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
kvinnors dåliga löner...

Ja de jobbar mindre och ändå har de långt mycket högre konsumtion av den offentliga sektorn som framgick. Borde inte kvinnor anpassa sin konsumtion efter sina inkomster?
Citera
2015-04-16, 00:41
Medlem
bithaxs avatar
Kvinnor får mer bidrag pga att de tar ut större dela av föräldraledigheten.
Det finns även många singelmammor som får barnbidrag, så den grejen kommer man inte ifrån.

Men det är klart vi skall höja skatten för kvinnor så att dem får bära sina egna kostnader, precis som invandringen borde göra.
Citera
2015-04-16, 00:42
Medlem
haruvettiskallens avatar
Artikeln visar inte på vilka faktorer som räknas in.

Om en kvinna blir gravid och går hemma en tid så självklart betalar hon in mindre skatt - för att hon inte jobbar. Dessutom kanske hon är ensamstående vilket innebär att hon nyttjar bidragen till fullo. Troligtvis är det fler kvinnor än män som gör detta...

Vet inte om vissa bidrag är subventionerade till endast kvinnor, då är det ju orättvist, men inte annars.

Jag skulle nog kalla det en biologisk orättvisa i så fall.

Bidrag är jag emot. Om man inte klarar av sin vardag på den lön man tjänar - då får man se över hur man lever. Dessutom har folk börjat räkna in bidrag som en buffert i sin ekonomi... Vilket är äckligt. "Om jag tar den lägenheten så får jag så mycket i bostadsbidrag och med barnbidraget blir det så mycket över i månaden..."

Jag har aldrig sökt bidrag - utan valt att ändra på min vardag om pengarna inte räcker till.
Citera
2015-04-16, 01:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Kvinnor får mer bidrag pga att de tar ut större dela av föräldraledigheten.
Det finns även många singelmammor som får barnbidrag, så den grejen kommer man inte ifrån.

Men det är klart vi skall höja skatten för kvinnor så att dem får bära sina egna kostnader, precis som invandringen borde göra.

Kvinnor konsumerar mycket mer sjukvård än män, män går inte till doktorn för minsta lilla krämpa helt enkelt. De som går har ofta en kvinna som tjatat ett tag på att de ska gå.

Kvinnor lever också längre vilket också medför mer konsumtion av det offentliga.
Citera
2015-04-16, 02:44
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kvinnor konsumerar mycket mer sjukvård än män, män går inte till doktorn för minsta lilla krämpa helt enkelt. De som går har ofta en kvinna som tjatat ett tag på att de ska gå.

Kvinnor lever också längre vilket också medför mer konsumtion av det offentliga.

Det fetade känner jag igen mig i. För övrigt räknar jag med att jag är död innan jag hunnit få ut en enda krona i pension - sett till män i min omgivning och den närmaste släkten så är det statistiskt troligast.

Så pensionsinbetalningarna stör jag mig som fan på. Det är pengar jag kunnat göra mycket större nytta av här och nu, t.ex. så kunde jag ha gett bort dem till EU-migranter. Eller bara elda upp dem.
Citera
2015-04-16, 02:47
Medlem
norrlandsguldares avatar
Kvinnor föder barn.

Mer behövs nog inte sägas i den här tråden.
Citera
2015-04-16, 02:52
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Kvinnor föder barn.

Mer behövs nog inte sägas i den här tråden.

Hur många barn krävs det för att förbruka 1,7 miljoner i bidrag?

Äh ok, jag säger det. Det borde vara c:a 10st. Så många barn brukar inte svenska kvinnor föda. Så du behöver fler sätt att förklara diskrepansen på.

Sen visade ju Maria Abrahamsson i en gästledare i SVD för några månader sedan att den påstådda löneklyftan inte existerar... sånär som på dryga hundra tusen kronor. I övrigt kan den förklaras med livsstilsval, yrkesval, att de tenderar överutbilda sig och i högre grad än män väljer att deltidsarbeta.

Så att netto kan vi säga att varje man under sin livstid ger bort 1,5 mille till en kvinna genom skatter och avgifter.
Senast redigerad av PenisJuice 2015-04-16 kl. 03:03.
Citera
2015-04-16, 03:02
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Hur många barn krävs det för att förbruka 1,7 miljoner i bidrag?

Det finns fler saker att räkna in än bara födseln eller graviditeten i sig.
-Förlossningsdepression = kanske antidepressiva mediciner och psykologbesök?
-Återkommande läkarbesök
-Själva förlossningen
-För mycket lös hud på magen efter en graviditet (oftast om man har burit tvillingar eller fler barn samtidigt) som kan finansieras av landstinget
-Och säkert en hel del andra saker. Jag har inte varit gravid så jag vet inte riktigt vad mer jag kan ta upp här, men det finns nog en hel del saker att ta upp.

Tänk på att preventivmedel som p-piller och spiral subventioneras av staten också!
Citera
2015-04-16, 03:07
Medlem
Milford.Cubicles avatar
ja regeringen nu får ni försöka dra ner på lite mer kostnader. dyrt med allting
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in