Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Kryuchkov
Iran har faktiskt tekniken för att bygga ICBM, jag skulle vilja påstå att Iran har ICBM i dagsläget, som har man testat inofficiellt, eventuellt deras know-how som finns i Nordkoreanernas missiler.
Shahab-3 är knappast en ICBM. Det är en IRBM, och även om man kan tro att det bara är att öka räckvidden på en IRBM så blir det en ICBM, men så är inte fallet. Krävs otroligt mycket forskning på att skydda stridsspetsen från att brinna upp pga ökade hastigheten och kinetiska energin mot luftmotståndet etc.
Sen så har inte Shab-3 inte visat sin fulla räckvidd i några tester. Det är bara en förstorad Scud-missil.
Shab-3 och Nodong ligger på samma teknologiska nivå som sovjet gjorde på början av 60-talet. De använder fortfarande en enormt föråldrad raketmotor som varken Kim-umioanerna eller iranierna själva har gjort några framsteg på.
Jag står tudelad i åsikten om Nord Korea och Iraniernas sammarbete. För jag har sett saker som tyder på bägge saker. Ryktas ju att Iran skeppar fler missiler till Korea för att testa och inte gör det på hemmaplan.