2015-04-15, 18:32
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Iran har faktiskt tekniken för att bygga ICBM, jag skulle vilja påstå att Iran har ICBM i dagsläget, som har man testat inofficiellt, eventuellt deras know-how som finns i Nordkoreanernas missiler.

Jaså det har man? Kan du ta och redovisa det på vettigt och verifierbart sätt eftersom du med säkerhet fastställer att Iran har ICBM:s i dagsläget (min feting) samt att man har "know-how" och verktyg att tillverka några?
Citera
2015-04-15, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Jaså det har man? Kan du ta och redovisa det på vettigt och verifierbart sätt eftersom du med säkerhet fastställer att Iran har ICBM:s i dagsläget (min feting) samt att man har "know-how" och verktyg att tillverka några?
Det var bara påståenden, jag menar helt enkelt att Iran har 100% samma teknik som Nordkorea, minst, med tanke på att Iran är den som stödjer Nordkorea tekniskt idag, snarare än motsatsen under 80-talet, och Nordkorea har för sig ICBM.
Citera
2015-04-15, 19:05
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Det var bara påståenden, jag menar helt enkelt att Iran har 100% samma teknik som Nordkorea, minst, med tanke på att Iran är den som stödjer Nordkorea tekniskt idag, snarare än motsatsen under 80-talet, och Nordkorea har för sig ICBM.

Ah.. Bara "hitte-på" alltså? Inte ens en kvalificerad gissning? Jaha.. Ja då så, varför skrev du något överhuvudtaget angående ICBMs då?
Citera
2015-04-15, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ah.. Bara "hitte-på" alltså? Inte ens en kvalificerad gissning? Jaha.. Ja då så, varför skrev du något överhuvudtaget angående ICBMs då?
För att det är en hel del sannolikhet, även om det saknar praktiska bevis för mig och dig att kolla på, att Iran skulle ha know-how som finns i Nordkorea, eller motsatsen.
Citera
2015-04-15, 19:15
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Nordkorea har för sig ICBM.

Om Nordkoreas Taepodong-2:

Citat:
The missile has been tested once, and failed 35–40 seconds after launch.

Citat:
Between 2006 and 2013 the Taepodong-2 was tested four other times, with its only successful flight coming in December 2012, when it was used as a space-launch vehicle.

Imponerande bygge (not!):

Citat:
Most likely the second stage is one of the Scud-derived North Korean ballistic missiles

http://en.wikipedia.org/wiki/Taepodong-2
Citera
2015-04-15, 19:16
Medlem
Wishies avatar
Citat:
För att det är en hel del sannolikhet, även om det saknar praktiska bevis för mig och dig att kolla på, att Iran skulle ha know-how som finns i Nordkorea, eller motsatsen.
Näe och det finns inte heller bevis på att Iran skulle ha en armé av osynliga, rosa enhörningar men DU kan ju inte bevisa motsatsen heller... Så, för att försöka att hålla en någorlunda "ren" diskussion, kan vi hålla oss till fakta, eller åtminstone trovärdiga indicier i framtiden så slipper alla i V&M ännu en som aspirerar till att bli fullvärdig medlem i den vIRriga IR-ligan. Spekulera gärna, men ge inte skenet av att du VET, vilket du helt klart gjorde i inlägget jag ursprungligen kommenterade
Citera
2015-04-15, 19:19
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Imponerande bygge (not!):
http://en.wikipedia.org/wiki/Taepodong-2

Citat:

Konstigt att det inte är mer imponerande när nu tydligen N.Korea importerar beyond-state-of-the-art teknologi från Iran
Citera
2015-04-15, 19:42
Bannlyst
Citat:
Spekulera gärna
Precis.

Citera
2015-04-15, 19:51
Bannlyst
Nu skriver Farsnews och ITAR-TASS att S300 skulle vara levererat till Iran om 6 månader, alla 5 bataljoner.
Citera
2015-04-15, 19:57
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Nu skriver Farsnews och ITAR-TASS att S300 skulle vara levererat till Iran om 6 månader, alla 5 bataljoner.

5 bataljoner på ett halvår? Antingen har Ryssland många komponenter i lager redo för montering eller så är Farsnews och ITAR-TASS inte en speciellt trovärdiga källor... Vad tror du, Dr.Kryuchkov?

Eller är det ryska motsvarigheten till Militära Överskottslagret som kränger iväg överblivet materiel?
Senast redigerad av Wishie 2015-04-15 kl. 20:01.
Citera
2015-04-15, 20:00
Bannlyst
Citat:
5 bataljoner på ett halvår? Antingen har Ryssland många komponenter i lager redo för montering eller så är Farsnews och ITAR-TASS inte en speciellt trovärdiga källa... Vad tror du, Dr.Kryuchkov?
ITAR-TASS och Farsnews är inte särskilt pålitliga, men det är teoretiskt inte omöjligt att levereras under 6 månader, då det finns redan service-hallar etc. byggda i Iran, 2009, samt trupper som övades i samband med köpet, det enda som skulle behövas i praktiken är leverans.

Det är ungefär som att sanktionerna mot Ryssland skulle hävas, då skulle i praktiken ryska soldater åka med flygplan/fartyg till Frankrike, och "segla" med fartyget till Ryssland helt enkelt.
Citera
2015-04-15, 20:03
Medlem
Wishies avatar
Nu snackade vi inte om det.. Du sa:
Citat:
DVS... Färdiga batterier redo att grupperas minus eldledning....

Trovärdigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in