Citat:
Ursprungligen postat av
Carl Serung
DAF:s variomatic som även användes i Volvo 66 & 340 med det fina namnet remjohan. Alltid lika roligt när mans hade en sådan bredvid sig vid ett rödljus och hörde motorn rusa och sedan se bilen slira iväg.
Hände ganska ofta också att remmarna slirade något djävulskt vilket resulterade i ett enormt rökmoln.
Ibland räckte det att det regnade så började skiten att slira.

När jag tog körkort hade vi en Volvo 66GL i familjen, som huvudsakligen kom att disponeras av mig. Denna bil hade många helt fantastiska små egenheter:
Det var fullständigt omöjligt att frikoppla, släppte man gasen började den direkt motorbromsa, vilket gjorde det hopplöst att köra när det var halt. Tappade man greppet var det bara att sikta någonstans där det var mjukt, trampa ned gasen rejält och hoppas på att man fick grepp att åka åt det hållet man siktade. Jag var av vägen ett par gånger med den när det var halt. Å andra sidan var bilen rätt lätt, så flera gånger stannade några andra bilar och hjälpte mig lyfta upp bilen på vägen igen.
Kontakten för tändningen i nyckellåset gick nästan alltid sönder och standardlösningen på detta var att tjuvkoppla tändningen med en spak och sedan sätta en annan knapp man tryckte in för att dra igång startmotorn. Nackdelen med detta var att man var tvungen att låsa upp rattlåset som vanligt med nyckeln. Hände ibland att man råkade köra iväg utan att låsa upp ratten.
Som någon påpekat innan gick det att backa lika snabbt som man kunde köra framåt. Klar upplevelse att backa i 70 km/h.
En gång när jag var ute och körde nattetid flög bilen bara iväg för mig vid ett rödlyse, som tur var var jag ensam i korsningen. Det tog någon sekund att fatta vad som hände och enda sättet att få stopp på bilen var att trycka in knappen som stängde tjuvkopplingen till tändningen. Det visade sig att fjädern som drog tillbaka gasspjällen hade gått av. Man blir rätt kreativ när man står ensam i natten, hittade en liknande fjäder i överdragsklädseln pappa hade satt på sätena. Den funkade perfekt, dagen efter klämde pappa åt fjädern jag hittat med en tång, sedan satt den kvar på sin nya funktion att dra tillbaka gasspjällen under bilens sista levnadsår...
Det är ett under att jag överlevde den bilen!