2015-04-15, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Den stora nackdelen med att ha tändningslåset mellan stolarna är ju att det samlas allt möjligt i låset. Jag vet folk som haft Saab som startar dessa utan nycklar, det går faktiskt med en glasspinne som det framkommit i tråden. Åtminstone på äldre Saabar...

Har inte haft dessa problem på någon av mina Saabar. Det sitter ju en lucka som trycks ner när du stoppar in nyckeln i tändningslåset som förhindrar smuts att komma ner där. Har du ändå problem är det dags att överväga att städa bilen.

Den stora fördelen är att du aldrig missar eller har problem att få in nyckeln i tändningslåset. När jag ska köra icke-saabar måste jag böja mig åt sidan och framåt för att kunna se var nyckeln skall in på de flesta bilarna.
Citera
2015-04-15, 00:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ni talade ju om DAF:s/Volvos Variomatic-låda. Den var inte hydrostatisk och inte ens oljefylld, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Variomatic

Åh fan, då ska jag se om jag kan ställa om det på min bil. Hm, det är ju inte omöjligt att det redan är så, jag har inte undersökt det så noga.

Det är nog centrifugalkoppling som åsyftas. En burk med olja där motorn driver en propeller som i sin tur driver utgående axel med en annan propeller.

Citat:
Hela remtransmissionen monterades bak i bilen direkt kopplad till bakaxeln och förbands med motorn via en kardanaxel och en centrifugalkoppling.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Variomatic

De flygande holländarna bröderna de Rooy tävlade i Rallycross med DAF 66. Remmarna hartzades före start:
http://www.streetfire.net/video/rallycross-jan-de-rooij-and-harrie-de-rooijdaf-6_89019.htm
Senast redigerad av PeterNoster 2015-04-15 kl. 01:11.
Citera
2015-04-15, 00:58
Medlem
Jag är smått chockerad att fiat 500 abarth inte har nämnts, där det inte gick att stänga huven längre efter att bilen hade fabrikstrimmats och istället för att lösa problemet med en ny huv som hade plats för allt så gjorde man fästen så den alltid var öppen, lyckligt nog var det i alla fall bakmonterad motor...

Sen måste även sammarbetet mellan nissan och alfa romeo lyftas fram som ett exempel på hur det går när man tänker fel, väldigt, väldigt fel... Alfa romeo arna, japansk design och italiensk elektronik... Jag är inte ensam om att tycka att det borde gjorts tvärt om. Särskilt inte eftersom bilen var ful som stryk och dessutom behäftad med massor av fel.
Citera
2015-04-15, 01:02
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Vem har sagt nåt om värmepaket? Det är fläkten det handlar om.
Värmepaketet är 2-delat och fläkten sitter inne i paketet.
Har du fått loss paketet och har det på bänken framför dig så tar fläktmotorbytet bara några minuter. Det är att ta loss paketet med allt som krävs runt det som är det jobbiga.

Har nu läst om 45 min för byte till 2 dagar.
45 min, glöm det.
2 dagar så är man jävligt slö eller handikappad.
Första gången tog det mig ca 6-7 timmar och då hade jag bara meckat en hel del moppe.
Andra och tredje gången runt 4 timmar.
Volvo 240 var en fantastiskt bra bil generellt men detta kunde ha lösts lite smidigare.
Citera
2015-04-15, 01:18
Medlem
barkeepers avatar
Min Subaru Forester 2.5 turbo manuell år 2010 har en syntetisk klädsel som är så jävla statisk att det inte ens är roligt. Man sitter och lipar en stund innan man kliver ur, för man vet att man får en sjujäkla kyss när man skall stänga dörren. Fy faan.

Eller, Chrysler Town and Country år 2014, som har kromringar runt ventilationsutsläppen på båda sidor som reflekterar så mycket i sidosåeglarna att man inte ser något i dom.

Eller min gamla Saab 9-5 år 2002 som ingen vanlig dödlig kunde byta strålkastarlampor på.Halva jävla fronten fick monteras av.
Citera
2015-04-15, 01:20
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är nog centrifugalkoppling som åsyftas. En burk med olja där motorn driver en propeller som i sin tur driver utgående axel med en annan propeller.
...
Nej, det du beskriver kallas momentomvandlare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Momentomvandlare

En centrifugalkoppling används t.ex. i motorsågar och funktionen beskrivs i denna artikel:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Centrifugalkoppling
Citera
2015-04-15, 02:08
Medlem
chaoswithins avatar
Herregud vad med idiotiska lösningar det funnits genom åren!
Citera
2015-04-15, 02:24
Medlem
musikalgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
DAF:s variomatic som även användes i Volvo 66 & 340 med det fina namnet remjohan. Alltid lika roligt när mans hade en sådan bredvid sig vid ett rödljus och hörde motorn rusa och sedan se bilen slira iväg.
Hände ganska ofta också att remmarna slirade något djävulskt vilket resulterade i ett enormt rökmoln.
Ibland räckte det att det regnade så började skiten att slira.

När jag tog körkort hade vi en Volvo 66GL i familjen, som huvudsakligen kom att disponeras av mig. Denna bil hade många helt fantastiska små egenheter:

Det var fullständigt omöjligt att frikoppla, släppte man gasen började den direkt motorbromsa, vilket gjorde det hopplöst att köra när det var halt. Tappade man greppet var det bara att sikta någonstans där det var mjukt, trampa ned gasen rejält och hoppas på att man fick grepp att åka åt det hållet man siktade. Jag var av vägen ett par gånger med den när det var halt. Å andra sidan var bilen rätt lätt, så flera gånger stannade några andra bilar och hjälpte mig lyfta upp bilen på vägen igen.

Kontakten för tändningen i nyckellåset gick nästan alltid sönder och standardlösningen på detta var att tjuvkoppla tändningen med en spak och sedan sätta en annan knapp man tryckte in för att dra igång startmotorn. Nackdelen med detta var att man var tvungen att låsa upp rattlåset som vanligt med nyckeln. Hände ibland att man råkade köra iväg utan att låsa upp ratten.

Som någon påpekat innan gick det att backa lika snabbt som man kunde köra framåt. Klar upplevelse att backa i 70 km/h.

En gång när jag var ute och körde nattetid flög bilen bara iväg för mig vid ett rödlyse, som tur var var jag ensam i korsningen. Det tog någon sekund att fatta vad som hände och enda sättet att få stopp på bilen var att trycka in knappen som stängde tjuvkopplingen till tändningen. Det visade sig att fjädern som drog tillbaka gasspjällen hade gått av. Man blir rätt kreativ när man står ensam i natten, hittade en liknande fjäder i överdragsklädseln pappa hade satt på sätena. Den funkade perfekt, dagen efter klämde pappa åt fjädern jag hittat med en tång, sedan satt den kvar på sin nya funktion att dra tillbaka gasspjällen under bilens sista levnadsår...

Det är ett under att jag överlevde den bilen!
Citera
2015-04-15, 02:31
Medlem
musikalgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narkoluder
Mot extrakostnad levereras Saaben med en bäddsats, med vars hjälp man snabbt gör vagnen bäddbar.”

Annars kunde man slå på stort och skaffa en toppola.
Citera
2015-04-15, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
De var väl av aluminium, kan det varit orsaken?

Du menar som alla moderna bilar har
Citera
2015-04-15, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Sen har vi ju Ford Focus/Volvo V50 där man måste ta bort gaspedalen varje service för att pollenfiltret sitter bakom den... Focusen har dessutom låsmuttrar som håller fast pedalen och det är ganska trångt...

Sitter inte pollenfiltret på passagerarsidan på V50?
Citera
2015-04-15, 04:30
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikalg
När jag tog körkort hade vi en Volvo 66GL i familjen.

Som någon påpekat innan gick det att backa lika snabbt som man kunde köra framåt. Klar upplevelse att backa i 70 km/h.

Det där är en myt. Haft en 343:a med B14 och remdrift.
Den gjorde ca 60-70 km/h på backen som du skriver, men inte mer än så.
Mycket svårt att hålla bilen från att snurra i den farten bakåt men det gick.
Och trots den fantastiskt slöa skitmotorn (som för övrigt inte var Volvos) så gick den faktiskt något fortare framåt än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in