2015-04-14, 22:32
Medlem
Hej!

Jag är ung och är intresserad av aktier och tycker det låter väldigt intressant och nej jag är inte en 15 åring som precis sett Wolf of Wall street.
Vad är era tips vart kan man lära sig om aktier? Hur går det till? Vilka aktier ska man placera i?
Vad är egentligen aktier? Hur ska man börja? Hur gör man och hur går det till?
Finns många frågor så om det sitter någon mycket erfaren aktieexpert där ute så får ni gärna hjälpa mig!

Tack på förhand!
Citera
2015-04-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSprezzatura
Hej!

Jag är ung och är intresserad av aktier och tycker det låter väldigt intressant och nej jag är inte en 15 åring som precis sett Wolf of Wall street.
Vad är era tips vart kan man lära sig om aktier? Hur går det till? Vilka aktier ska man placera i?
Finns många frågor så om det sitter någon mycket erfaren aktieexpert där ute så får ni gärna hjälpa mig!

Tack på förhand!

Börja med att bli medlem hos Aktiespararna.
Citera
2015-04-14, 22:47
Medlem
Bbobis avatar
Frågor som "vad är en aktie" skulle väl kännas rätt fånigt att spendera tid på att förklara. Varför ska man spendera tid på att förklara saker till någon som inte är intresserad att ta reda på det? Går ju fortare att googla fram det än att skriva själv. Lika lätt är det för dig.

Mitt tips är att du googlar och läser på. 21.5 miljoner träffar på "Aktie".

Börja där och ställ lite mer ingående frågor när du fått ett hum om det.

Att handla akter kan vem som helst göra med några knapptryck på internet.

Edit:

Sen finns det ett värdepappersforum med en nybörjartråd. Sök dig dit istället.
Senast redigerad av Bbobi 2015-04-14 kl. 22:50.
Citera
2015-04-14, 22:55
Medlem
Citat:
Jag är ung och är intresserad av aktier

Citat:
Vad är egentligen aktier?
Citat:
och nej jag är inte en 15 åring som precis sett Wolf of Wall street

Min gissning är att du är just precis en sådan. Det finns oerhört lättillgänglig nybörjarinformation på hela internet, och även en egen tråd på forumet dedikerad just till nybörjarfrågor. Börja där.
Citera
2015-04-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Frågor som "vad är en aktie" skulle väl kännas rätt fånigt att spendera tid på att förklara. Varför ska man spendera tid på att förklara saker till någon som inte är intresserad att ta reda på det? Går ju fortare att googla fram det än att skriva själv. Lika lätt är det för dig.

Mitt tips är att du googlar och läser på. 21.5 miljoner träffar på "Aktie".

Börja där och ställ lite mer ingående frågor när du fått ett hum om det.

Att handla akter kan vem som helst göra med några knapptryck på internet.

Edit:

Sen finns det ett värdepappersforum med en nybörjartråd. Sök dig dit istället.

Det har jag men det är bra att få information från två håll. Dela med er av vad ni kan och vad som är viktigt att veta annars behöver ni inget skriva.
Citera
2015-04-14, 23:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

Vad man ska köpa? Kvalitetsbolag som H&M, Nordea, Swedbank, SCA, Skanska, Holmen

Eller Investmentbolag: ICA-Gruppen, Industrivärden, Lundbergföretagen, Investor etc.

Vad man inte ska köpa: Biotech och aktier på de minsta listorna. First north etc. Bolag som inte tjänar pengar ska man vara ytterst skeptisk till.
Citera
2015-04-14, 23:06
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Det har jag men det är bra att få information från två håll. Dela med er av vad ni kan och vad som är viktigt att veta annars behöver ni inget skriva.

Det är inte en filosofisk fråga som "vad är kärlek". En aktie är en aktie oavsett vem du frågar.

Men lycka till.
Citera
2015-04-15, 00:31
Medlem
Jonblunds avatar
Gå med i unga aktiesparare, Läs medlemstidningen Aktiespararen.
Vänta till det gått åt helvete (inom något år)
Gå in i marknaden (ha inte för bråttom) genom att börja med ett månadssparande i några stora investmentbolag och HM.
Använd vinsterna till att utöka portföljen till 10-20 innehav, av dessa kan 2-3 vara mer spännande förhoppningsbolag.
Undvik alla erbjudanden från storbankerna, deras enda avsikt är att berika sig själva.
Köp inget eller gör inga affärer som du inte förstår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in