2015-04-14, 18:21
Medlem
Tjena! Har en Audi som börjar närma sig 7000 mil. En 09:a som är värd ungefär 100-140k alltså inte ny direkt. Det är dags för service och den som gjordes senast är mellanservicen så tydligen dags för lilla nu. Jag tänkte göra det själv och alltså inte få någon stämpel. Tidigare har den endast servats ho dinbil. Känns dock som om det inte är värt att punga ut 5-6k för att göra något jag kan göra själv för 2000 och samtidigt lära känna min bil bättre.

Är det värt att skippa en stämpel eller påverkar det andrahandsvärdet (tredjehands då jag är andra ägaren :P) för mycket?
Citera
2015-04-14, 19:12
Medlem
vianetts avatar
En bil med full servicebok ser mer attraktivare ut än en utan. Säger det bara ur konsumentens synpunkt
Citera
2015-04-14, 19:31
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vianett
En bil med full servicebok ser mer attraktivare ut än en utan. Säger det bara ur konsumentens synpunkt

Ja det kan ju diskuteras...
Men nu vet jag inte om TS har tänkt att behålla bilen för lång tid framåt eller byta snart.
Skulle han göra det senare så är en stämplad servicebok bra, men om han har tänkt att behålla den många mil och många år så är det primära att den stora servicen, med kamrems- och vattenpumpsbyte gjord. Det är viktigt vid framtida inbyte!

Men att göra en liten eller mellanservice själv ser inte jag som en brist i andrahandsvärdet, men
man kan alltid dokumentera det genom kvitto på olja/filter eller en liten dagbok om hur bilen skötts.

Seriösa bilhandlare bryr sig inte så mycket om det, dom har marginal i sin bilhandel för tråkigheter med inbytta bilar. Men dom ser gärna att viktiga servicar är skötta, som t.ex. kamrem m.m.
Citera
2015-04-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja det kan ju diskuteras...
Men nu vet jag inte om TS har tänkt att behålla bilen för lång tid framåt eller byta snart.
Skulle han göra det senare så är en stämplad servicebok bra, men om han har tänkt att behålla den många mil och många år så är det primära att den stora servicen, med kamrems- och vattenpumpsbyte gjord. Det är viktigt vid framtida inbyte!

Men att göra en liten eller mellanservice själv ser inte jag som en brist i andrahandsvärdet, men
man kan alltid dokumentera det genom kvitto på olja/filter eller en liten dagbok om hur bilen skötts.

Seriösa bilhandlare bryr sig inte så mycket om det, dom har marginal i sin bilhandel för tråkigheter med inbytta bilar. Men dom ser gärna att viktiga servicar är skötta, som t.ex. kamrem m.m.

Efter hur många år/mil görs vattenpump/kamrem bytet?

Funderar på att göra servicen hos en verkstad ändå typ mekonomen eftersom att bilen är såpass ny för att se eventuella fel. Nybesiktigad utan anmärkning dock så min oro är kanske obefogad?
Citera
2015-04-14, 22:05
Medlem
Båda mina bruksbilar jag har köpt, köpte jag för 30000. Ingen av dem var välstämplade i serviceboken. Spela roll på en bil för 30000 liksom. Säljaren av den första bilen intygade att olja+filter var bytt av en kompis varje år (muntligt vid försäljning, fanns inget dokumenterat), och den bilen funkade utan problem i 6 år innan jag sålde av den och jag såg den förra veckan så den går än. Säljaren av den andra bilen jag äger nu hade dokumenterat de egna servicarna+kamremsbyte i boken själv men inga stämplar, bara bläckpenna i servicefälten. Men jag litar på det, verkar stämma. Säljaren verkade seriös, ärlig och allt hon berättade om bilen i övrigt var ju sant så.

MEN, skulle jag planera att köpa mig en såpass ny bil som din som gått så lite för mellan 100-140k skulle jag dock vilja att den var ordentligt stämplad i serviceboken, annars skulle jag avstå köp.
Citera
2015-04-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vianett

Inte alls. Räcker med att man kan se att kamremmen är bytt och att oljan ser tillräckligt ren ut.
Självfallet räcker det också om ägaren själv noterat om service är gjord. Ingen skillnad på service gjort privat eller på servicefirma.
Allt handlar om bilen är skött eller inte, behövs inte full servicebok för detta, och är service gjord så är privat lika mycket värd.
Citera
2015-04-15, 06:09
Medlem
gniff754s avatar
Har för mig att tillverkaren har något åtagande upp till 8 år eller något sådant för motorstyrning och avgasvärden. Så länge det gäller kan det vara ide att serva hos märkesverkstaden, annars inte
Citera
2015-04-15, 10:56
Medlem
vianetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Inte alls. Räcker med att man kan se att kamremmen är bytt och att oljan ser tillräckligt ren ut.
Självfallet räcker det också om ägaren själv noterat om service är gjord. Ingen skillnad på service gjort privat eller på servicefirma.
Allt handlar om bilen är skött eller inte, behövs inte full servicebok för detta, och är service gjord så är privat lika mycket värd.

Frågan är inte vad du tycker, du kan tycka att det är lika bra service som din pizzabagare utför för dig svart men i konsumentens ögon så full service bok alltid full servicebok. Om man skall köpa en så dyr bil så vore det helt dumt att inte vilja ha full servicebok.

Om det fanns två likadana bilar att välja, en utan full servicebok och en med vilken skulle man välja, visst den med full servicebok.

Sedan så har vissa tillverkare garantier som gäller sp länge man servar bilen hos en auktoriserad verkstad
Citera
2015-04-18, 23:46
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADiUM
Tjena! Har en Audi som börjar närma sig 7000 mil. En 09:a som är värd ungefär 100-140k alltså inte ny direkt. Det är dags för service och den som gjordes senast är mellanservicen så tydligen dags för lilla nu. Jag tänkte göra det själv och alltså inte få någon stämpel. Tidigare har den endast servats ho dinbil. Känns dock som om det inte är värt att punga ut 5-6k för att göra något jag kan göra själv för 2000 och samtidigt lära känna min bil bättre.

Är det värt att skippa en stämpel eller påverkar det andrahandsvärdet (tredjehands då jag är andra ägaren :P) för mycket?
Tänkte du sälja bilen inom en snar framtid?
Citera
2015-04-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Tänkte du sälja bilen inom en snar framtid?

2-3 år kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in