2015-04-14, 15:23
Medlem
Autoziones avatar
Bilar där taket är mycket smalare än bilen vilket gör att efter en biltvätt rinner det in vatten i kupén. Standard på bland annat Volvo C70 II.

Fotsteg på låga SUV:ar, jag fattar om man har en lyft pick-up som rullar på monsterfälgar men det är bara löjligt på BMW X5 och dylika bilar. Gör så att man slår i huvudet vid instigning alternativt smutsar ner byxorna.

Automatisk växellåda. Handikapputrustning har inget att göra i vanliga bilar
Citera
2015-04-14, 15:25
Medlem
FM-Hilos avatar
Efter att ha läst igenom denna förträffliga tråd kom jag till insikt att samtliga större bilmärken har fått några välförtjänta kängor utan ett - Audi. Är det tysk ingenjörskonst när den är som bäst?

Själv har jag haft två men kan inte komma på någon dum lösning. Finns det ingen i Ingolstadt som gjort bort sig?
Citera
2015-04-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Den var ju jättesvår att stjäla ända till folk kom underfund med att konstruktionen gjorde den till den allra lättaste bilen att stjäla. Inte nog med att kolven kunde dras ur med en plåtskruv och hovtång, efter något år hade det kommit in så mycket damm i låset att cylindrarna i låskolven fastnat efter nyckeln och kunde därmed startas med en glasspinne.

Och all skit kom in i låset på grund av att mittkonsolen är formad som en skål med låset längst ner.

Egentligen är det en bra och genomtänkt ide att ha de saker som används vid starten samlat på ett och samma ställe: Choke, handbroms, växelspak och tändningslås. Men själva genomförandet var inte det minsta genomtänkt.

Chokehandtaget sprack för övrigt i fästet och gick av.

En annan ogenomtänkt saablösning är placeringen av oljefiltret på 9000. Längst upp under insugsgrenröret på baksidan motorn mot torpedväggen.
Senast redigerad av Kokodril 2015-04-14 kl. 15:33.
Citera
2015-04-14, 15:31
Medlem
Första gången jag skulle ur en saab-jävel och det tog en halvtimme att fatta att jag var tvungen att ha backen i för att få ur nyckeln... Konkurs är ibland något poetiskt...
Citera
2015-04-14, 15:34
Medlem
Var inte Saab´s Sensoniclåda lite udda vid krypkörning i backar?
Citera
2015-04-14, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokodril

Egentligen är det en bra och genomtänkt ide att ha de saker som behövs vid starten samlat på ett och samma ställe: Choke, växelspak och tändningslås. Men själva genomförandet var inte det minsta genomtänkt.
Kan det vara ett arv från tiden då saabarna hade rattväxel? Att man helt sonika var tvungen att flytta med låset när spaken hamnade på golvet. Ett exempel på när det slitna uttrycket kill your darlings borde ha applicerats.

Saabs märkliga lösningar befinner sig ofta i gränslandet mellan idioti och karaktär.
Citera
2015-04-14, 15:42
Medlem
Träkaross, är det bra ???

Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Efter att ha läst igenom denna förträffliga tråd kom jag till insikt att samtliga större bilmärken har fått några välförtjänta kängor utan ett - Audi. Är det tysk ingenjörskonst när den är som bäst?

Själv har jag haft två men kan inte komma på någon dum lösning. Finns det ingen i Ingolstadt som gjort bort sig?
Citera
2015-04-14, 15:44
Medlem
Bluebeast72s avatar
Rolig länkar i ämnet...skrattar än åt "automatic shoulder belt' delen.

http://mashable.com/2012/07/18/greatest-failures-car-technology/

https://www.mainstreet.com/slideshow/history-s-epic-car-failures
Citera
2015-04-14, 15:48
Medlem
Citat:

VAG-bilarnas kamremskonstruktion som gör att man måste lossa hela fronten på bilen för att byta den går ju att nämna...15000 för att byta en kamrem och lite tillhörande delar är ju inte riktigt sunt, men det var väl tänkt som ett sätt att plocka folk på pengar, men det är dom ju inte ensamma om längre å andra sidan.
Sen hade dom ju väldigt konstiga stolar förr, dom var liksom gjorda för folk med bakåtböjd rygg.
Citera
2015-04-14, 15:56
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Kommer ihåg en väldigt rolig funktion i en gammal Mercedes 200 från 89- ( vill jag minnas ).

Instrument panelen var delvis i sån där ful träfärg (vad heter det?) och där fanns det en knapp som gjorde så nackstöden bak for ner i en jäkla fart. Förstår fortfarande inte varför man skulle behöva ha det? Man fick dessutom fälla upp dom för hand.

Hade även elektrisk taklucka som funka prima en riktig lyxkryssare!

Antar att det var för siktens skull.
Jag och en kompis utvecklade i alla fall en bra tajming på att han tryckte på gasen och jag på knappen som fällde ner nackskydden...
Inte fullt lika kul för de som satt i bak som för oss som satt i fram kanske
(och antagligen förenat med en hel del obehagliga skaderisker)
Citera
2015-04-14, 16:01
Medlem
Citat:
... Audi. Är det tysk ingenjörskonst när den är som bäst?

Har du aldrig sett framvagnen på en B6? Det är kanske bilhistoriens sämsta hjulupphängning.
Citera
2015-04-14, 16:05
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Det kanske har redan nämnts i tråden, i sådana fall ber jag om ursäkt.

Men är inte bildörren oavsett bilmodell ( förutom på Superbilar) en ganska ointelligent och osmidig lösning. Hade det inte varit smidigare med de dörrar som ex. Lamborghini har? Eller dörrar som försvann under golvet? Kanske är dessa lösningar för dyra för gemene man om dörrarna går sönder..men ändå.

Skjutdörrar kan vara praktiskt ibland... och det finns ju en del personbilar med sådana.
Men i regel så behöver man ju ändå platser det tar med öppna vanliga dörrar att komma ut.. så det sparar nog inte så mycket plats egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in