2015-04-14, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bukkake8
Hej!

Vi skickade in ansökan den 2014-08-11 och fick intervjumail 2015-01-30 intervjun gjordes 2015-03-16 i Bangkok. Nu väntar vi på beslut. Inne på 4:e veckan nu av väntan. Hur länge har ni väntat på beslut ?

Vi har ingen handläggare än, ärendet ligger i Örebro fick jag veta.
När man ringer till Mig kundcenter så säger de vet inget mer om tider och när handläggare ska börja jobba på ärendet. Säger bara 14mån väntetid.

Ska väl inte vara flera månaders väntetid för att de ska ta ett beslut, man har ju redan gjort intervjun och tagit foton, fingeravtryck är gjort.

Ett vanligt standardsvar från Migrationsverket på frågan:
När får vi handläggare?
Är: Handläggare utses ofta ca 1 månad innan beslut fattas

14 månaders väntetid till beslut blir då
13 månaders väntetid till handläggare.

Observera att väntetid är något helt annat än handläggningstid.
Citera
2015-04-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayC
Någon som fått mejl på senaste 2 veckorna om intervjutid ännu?
Om ja, i så fall när skickade ni ansökan?

Läste att MIG anställt 1000 personer. Man kan undra hur väntetiden kommer att påverkas. Är nästan hundra på att dessa 1000 anställda kommer antingen att gå in och handlägga våra ärenden medans de andra tar hand om asylsökande eller så slänger de in minoriteten till våra ansökningar och resterande till asylsökande.

Tycker absolut inget fel att vi hjälper andra men de kan åtminstone hitta bättre lösningar än det de går efter nu som förlängt väntetiden till 200%.

Så tragiskt......

Migrationsverkets svar på frågan vad nyanställningarna har för inverkan på väntetiden är:
Först skall de nyanställda utbildas i ca 3-4 månader sedan dröjer det ytterligare några månader innan de handlägger i full fart.
Citera
2015-04-14, 10:31
Medlem
Fantastiskt bra jobb!

Undrar hur du gjort med ärenden som har flera beslut? Såg att det finns ärendenummer med 3 startdatum då jag kollade inom ett 10-nummer spann runt min man. Min man har två ansökningar med två beslut...

Av de ärenden som kommit in 2014-04 och fått beslut så var medelväntetiden 117 dagar idag, vår väntetid var 261 dagar. I det diagrammet ser vi ut att ha dragit en nitlott.

Men det verkar vara skrämmande många som fortfarande inte fått beslut från den månaden om man tittar på den nedersta diagrammet så de där 117 dagarna kommer säkert att öka innan det är klart, redan nu är det 275 dagar .

Intressant att jämföra medel med majoritet dessutom.

Citat:
Ursprungligen postat av tokitiki
Hade inget för mig så tog och skannade av status för alla aktiva ärendenummer jag kunde hitta sen maj 2013
Och snickra ihop en liten sida http://migstatus.com/

Vet inte om man kan dra några slutsatser av det, men lite intressant ändå.
Har sparat ner alla nummer som har ett ansökningsdatum och även dess beslutsdatum om ett finns.
När ett ärendenummer fått ett startdatum, är det aktivt då? I så fall är mängden ansökningar som väntar ganska skrämmande :/

Märkte att 2014-04-29 så var det sista numret jag hitta något på 12676827 sen hände något och de fortsatte på 50000322 och samma datum, tror inte de finns några nummer där i mellan, kollade inte alla, bara stickprover för att hitta nästa nummer.

Som ni ser finns det även lite underliga beslutsdatum och det är dessa nummer 50162578, 50162568, 50001769 som har fått sina beslut i framtiden
Citera
2015-04-14, 10:58
Medlem
Det verkar inte hända någonting med vårt ärende. Ansökan var 26 juni och datum för intervju var 18 dec. Runt mitten av feb fick vi en handläggare och sedan verkar det ha stått helt stilla.
Citera
2015-04-14, 13:05
Medlem
Sorry, vår väntetid var 199 dagar från det att ansökan skickades in. Men inte samma som tiden vi var ifrån varandra som var 2,5 månader till.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsAfrika
Fantastiskt bra jobb!
Av de ärenden som kommit in 2014-04 och fått beslut så var medelväntetiden 117 dagar idag, vår väntetid var 261 dagar.
Citera
2015-04-14, 14:10
Medlem
Uppföljning från personen från familjeliv som fick intervjumail den 13/4 2015 efter att ha ansökt 14/10 2015:

Vi har nu fått intervjumail idag vid lunch 14/4 2015, och vi ansökte 15/10 2015. M.a.o. de verkar ligga på 6 månader minus en dag för tillfället, iaf vad det gäller folk som söker första gången (inte sökt asyl innan) och från länderna USA och Japan.

Hoppas alla andra också får kallelse snart! Jag vet hur det känns att bara läsa om andra som blivit kallade.
Citera
2015-04-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.093
Uppföljning från personen från familjeliv som fick intervjumail den 13/4 2015 efter att ha ansökt 14/10 2015:

Vi har nu fått intervjumail idag vid lunch 14/4 2015, och vi ansökte 15/10 2015. M.a.o. de verkar ligga på 6 månader minus en dag för tillfället, iaf vad det gäller folk som söker första gången (inte sökt asyl innan) och från länderna USA och Japan.

Hoppas alla andra också får kallelse snart! Jag vet hur det känns att bara läsa om andra som blivit kallade.

Kanada, ansökte 4 oktober, mail idag, 14 april.
Citera
2015-04-14, 17:31
Medlem
Nu har de ändrat handläggningstider för ansökan om uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige. Det ska ta ca 4 månader om alla uppgifter finns med.
Citera
2015-04-14, 17:40
Medlem
Kan någon förklara vad dessa nya väntetider innebär för UT ansökan?
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html

Är helt förvirrad då folk skriver att dem får vänta tills 15 måndader minst innan dem får beslut
och sen kommer detta upp?

4-9 månader måste ju vara från den tiden man får handläggare vilket kan idag ta 7-8 månader som det ser ut idag. Detta innebär att det kan ta längre än 14 månader. =
Senast redigerad av Lingaa 2015-04-14 kl. 18:33.
Citera
2015-04-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Kan någon förklara vad dessa nya väntetider innebär för UT ansökan?
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html

Är helt förvirrad då folk skriver att dem får vänta tills 15 måndader minst innan dem får beslut
och sen kommer detta upp?

Aprilskämt
Citera
2015-04-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annisen85
Bra jobbat! Det är ju viktigt att det uppmärksammas att det är många som väntar och att migrationsverket bryter mot lagen genom att inte fatta beslut på ansökan inom 9 månader. Om man ansöker om asyl är det ju inte ovanligt att man får beslut inom 3 månader och om man är anhörig till en svensk medborgare så kan det bli uppemot 18 månader eller mer. Det borde ju inte vara så stor skillnad, med tanke på att som anhöriginvandrare så har man ju heller inte rätt till samma typ av automatiska bidrag från migrationsverket som betalas ut eftersom sambon är försörjningsskyldig.

Tänkte att det vore intressant att veta hur länge ni har väntat utifrån när ni gjorde er ansökan. Vi ansökte i maj 2014 och har inte hört något från dem. När ansökte ni andra?

Försörjningskravet gäller inte alla
Försörjningskravet gäller inte dig som:

är medborgare i Sverige, i ett land inom EU/EES eller i Schweiz
har permanent uppehållstillstånd och bott i Sverige i minst fyra år med uppehållstillstånd för bosättning
är barn under 18 år
fått uppehållstillstånd som flykting eller har beviljats flyktingstatusförklaring
fått uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande eller har beviljats status som alternativt skyddsbehövande
fått vidarebosättning i Sverige eftersom du tagits ut på den svenska flyktingkvoten
har särskilda skäl, till exempel långvarig nedsättning av arbetsförmågan på grund av sjukdom.

Försörjningskravet gäller inte heller om det är ditt barn som ansöker om uppehållstillstånd eller om barnets andra förälder ansöker tillsammans med barnet.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige/Forsorjningskrav.html
Citera
2015-04-14, 23:06
Medlem
Nu har de ändrat väntetid till handläggningstid.

Enligt erfarenhet av olika myndigheter så bör handläggningstiden vara väntetid + handläggning.
Numera används ordet handläggningstid oftare hos myndigheter istället för väntetid.
Dock ser lite löjligt ut med ca 4 månader från ansökning till beslut tas om alla intyg finns som de behöver då jag väntat i ca 5,5 månader nu.

Det kan också menas att från den dagen hemsidan uppdatterades att det tar ca 4 månader innan beslut tas.

Vill inte tro att de lägger in handläggningstid "ärendet öppnas".
Då bör det framgå själva väntetiden också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in