Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Vi har inte hittat något i universum ännu som har en "viss autonomi", så det är ju rätt osannolikt att ett medvetande skulle ha det.
Det håller jag inte med om.
Jag delar inte delar inte den gamla mekanistiska fysiken som ser allt som passiva objekt styrda av externa naturlagar. Det är en teistisk rest. Det finns inga naturlagar eftersom det inte finns någon lagstiftare. Det finns bara krafter, dispositioner, benägenheter... som på ett eller annat sätt är interna till de objekt som existerar.
Minsta atom drivs, delvis, av inre bestämningar. Jag skulle således säga att den har en viss autonomi.
Livet är en teleologisk och självorganiserande process och jag skulle säga att det är friare och mer autonomt i så mån att det bearbetar och anpassar sig till naturen för att reproducera sig självt.
Människan tar friheten till en helt ny nivå då vi medvetet kan transformera våra livsvillkor och således oss själva. Vi kan skapa oss ideal som vi genom kunskap och praxis kan uppnå. Vi anpassar i hög grad naturen till våra egna behov.
Men vi är långt ifrån "absolut fria" - vad nu det skulle betyda. Det finns garanterat existensformer i universum som är friare än oss. Inte för att de på något sätt lyckats frigöra sig från kausaliteten (för det kan inget göra, och om det skulle gå så skulle det inte ha något med frihet att göra) utan för att de än bättre än oss förmår bemästra kausaliteten och använda den för sina egna syften.
Det är det frihet handlar om. Inte flykt från kausalitet utan makt över kausalitet.