2015-04-13, 15:13
Medlem
8711s avatar
Tänk om Sverigedemokraterna kommer vara större än m i någon av Sentio eller Yougov redan denna månad
2015-04-13, 15:17
Medlem
UlfGullivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Tänk om Sverigedemokraterna kommer vara större än m i någon av Sentio eller Yougov redan denna månad

Enligt diverse "experter" är det en omöjlighet eftersom SD "saknar svar" på fler frågor än invandringen och är ett "missnöjesparti".

Tror definitivt vi har sett det innan sommaren är slut.
Senast redigerad av UlfGulliver 2015-04-13 kl. 15:19.
2015-04-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Förra gången skilde det 2,6% (18,5 / 21,1). Det skulle möjligen kunna hända om M samtidigt sjönk, men eftersom de tycks ta väljare från S nu så ska man kanske hålla förväntningarna nere.
2015-04-13, 15:37
Medlem
Vilken kalabalik det skulle bli om SD blir större än M
2015-04-13, 15:39
Medlem
Luzurs avatar
Vart ligger SD just nu konkret? ett tag låg man på runt 20% i en undersökning, för att senare ligga på 15% i en annan?
2015-04-13, 15:43
Medlem
Är alla här i tråden övertygade om att SD/SDU-debaklet gynnar SD i opinionen? Själv kan jag gissa att innan konflikterna som SD-ledningen har med SDU och nu också SD-tjänstemännen har planat ut att andelen osäkra ökar i OU.
2015-04-13, 16:07
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Är alla här i tråden övertygade om att SD/SDU-debaklet gynnar SD i opinionen? Själv kan jag gissa att innan konflikterna som SD-ledningen har med SDU och nu också SD-tjänstemännen har planat ut att andelen osäkra ökar i OU.

Som redan konstaterats av de flesta i tråden beror SDs framgång inte särskilt mycket på vad SD säger eller gör; det är de övriga partiernas uselhet som genererar väljare åt SD. SD kan ha en död bäver som partiledare och ett gäng mininassar i SDU och ändå gå framåt. SDU har för övrigt inget att säga till om och bråkstakarna kommer åka ut.
2015-04-13, 16:16
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

På kort sikt så tror jag inte att det påverkar överhuvudtaget. På längre sikt kan man dock tänka sig både positiva och negativa konsekvenser.

Själv skulle jag inte vara förvånad om det på sikt kan leda till negativa opinionsmässiga konsekvenser. Detta på grund av att konflikten i stor grad står mellan partiledningen på den ena sidan och de mer radikala "nätsympatisörerna" och alternativmedia på den andra.

SD:s framgångar har i stora delar lyfts fram av nätsympatisörer och alternativmedia och om denna relation försämras så kan även opinionen påverkas.
2015-04-13, 16:28
Medlem
tlcswes avatar
Citat:

Om du minns perioden när Juholt "styrde" S. Det var samma, om inte värre turbulens, inom S denna tid, än vad SD genomgår just nu.

När detta var över, är det knappt någon som minns det. Opinionen dalade tillfälligt för S under denna tid, men hade samma stöd som innan efter allt lagt sig. Exakt samma sak kommer det att bli denna gång med SD. Speciellt när det är 3,5år till nästa val. Däremot kan mycket väl tänka mig att Aftonbladet kommer att damma av denna nyhet när det drar ihop sig till val2018 - vilket kommer resultera i än mer sympatiröster till SD.

Det SD genomgår just nu, är en partikris. Men enligt mig långt ifrån samma kris som S genomgick, när Sahlin och Juholt skapade ordentlig oreda inom S. SD kan ev. förlora några bas-väljare, men nettovinsten, med att tona ned partiet, gynnar dem.
Senast redigerad av tlcswe 2015-04-13 kl. 16:32.
2015-04-13, 17:11
Medlem
Mr.Swedens avatar
Skillnaden mellan S och SD är avsevärd. När Juholt grasserade sjönk opinionssiffrorna och folk bytt till andra partier. SDs väljare har ingenstans att ta vägen och blir kvar. Man kan också säga att SDs väljare upplever invandringen som ett större problem än tjafsande partiledningar.
2015-04-13, 17:17
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Vart ligger SD just nu konkret? ett tag låg man på runt 20% i en undersökning, för att senare ligga på 15% i en annan?
SD:s verkliga stöd ligger just nu på runt 18% om man får tro FranzLisztBlevEj75: https://www.flashback.org/sp52975997
2015-04-13, 17:55
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Skillnaden mellan S och SD är avsevärd. När Juholt grasserade sjönk opinionssiffrorna och folk bytt till andra partier. SDs väljare har ingenstans att ta vägen och blir kvar. Man kan också säga att SDs väljare upplever invandringen som ett större problem än tjafsande partiledningar.
Exakt, dom har ingenstans att ta vägen. Alternativet till SD skulle möjligtvis vara att ge upp och helt enkelt sluta rösta, något jag tror få skulle välja att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in