2023-02-08, 18:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man måste också förstå skillnaden mellan "evolution" och "evolutionsteorin". Evolution behandlar bara utveckling och förändringar av djur, medans evolutionsteorin behandlar utvecklingen från en art till en annan art.

Det är många som slarvigt säger "evolution" om evolutionsteorin, t.ex. "tror du inte på evolutionen?" när man egentligen menar "tror du inte på evolutionsteorin?".

Bibeln motsäger inte evolution, däremot evolutionsteorin. Man brukar skilja dessa med orden "mikroevolution" och "makroevolution".

Det finns ingen "evolutionsteori". Evolutionen, både mikroevolution och makroevolution, är ett naturfenomen precis som tyngdkraften, som vi kan observera och utforska med vetenskapliga metoder.

Däremot finns det en teori om hur evolutionen fungerar, nämligen Darwins teori om det natuliga utvalet.
Citera
2023-02-09, 11:29
Medlem
Adelaides avatar
Är detta ens något att diskutera?

Det finns hur många bevis som helst för evolutionen.

Kreationismen? Inte ett enda.
Citera
2023-02-09, 23:19
Medlem
Jag är inte troende, tror jag räknas till agnostiker. Jag tror inte att religionernas stora gud finns men chansen att en "himmelsk" varelse har skapat oss finns nog. Svårt att tro att människa är ensam och smartast i universum. särskilt med tanke på hur unga vi är och hur ung våran galax är.

Tycker teorin om Annunaki är riktigt spännande. Vi är skapta av en utomjordisk ras som slavar för att samla guld. Enligt teorin så har dom skapat oss från sitt dna så vi ser ut som dom men dom skulle va mycket större där av så har gud skapat oss från sin avbild. Skulle det stämma så kan man fråga sig vem som skapa dom.
Citera
2023-02-10, 08:34
Avslutad
I första Mosebok:

Citat:
Gud sade: »Jorden skall ge grönska: fröbärande örter och olika arter av fruktträd med frö i sin frukt skall växa på jorden.« Och det blev så. Jorden frambringade grönska: olika arter av fröbärande örter och olika arter av träd med frö i sin frukt. Och Gud såg att det var gott.

Där ser man klart och tydligt att det är naturen som skapar olika arter. Jorden gör detta. Inte Gud. Det är på Guds order. Men det görs av Jorden/Naturen.

I Koranen:

Citat:
Och efter detta har Han brett ut jordens yta och låtit dess vatten komma i dagen och dess ängar och beteshagar [frodas] och förankrat bergen; [allt detta har Han gjort] till nytta för er och er boskap. (Koranen 79:30-33)

Här styrks detta synsätt. Gud skapar inte denna grönska, han låter den ske tillsammans med utbredningen av vattnet.

Darwin var en klok man som såg detta Gud låtit naturen göra och förstod att det var något naturen gjort.

Känner man så väl igen vad Gud gjort och inte gjort är man klokare än mig så hur kan jag tvivla på Darwin?

Jag ser inget problem med att vara religiös och tro på evolution.
Citera
2023-02-10, 10:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man måste också förstå skillnaden mellan "evolution" och "evolutionsteorin". Evolution behandlar bara utveckling och förändringar av djur, medans evolutionsteorin behandlar utvecklingen från en art till en annan art.

Det är många som slarvigt säger "evolution" om evolutionsteorin, t.ex. "tror du inte på evolutionen?" när man egentligen menar "tror du inte på evolutionsteorin?".

Bibeln motsäger inte evolution, däremot evolutionsteorin. Man brukar skilja dessa med orden "mikroevolution" och "makroevolution".
Jag skulle säga att mikro- och makroevolution är ord som troende apologister hittat på för att rationalisera sin tro med vad vetenskapen säger där konflikt uppstått.

Så vi överens om att biologiska morfologiska förändringar- och förändringar i arvsmassa, över tid, finns.
Är vi också överens om att i de fall två grupper av samma art migrerat till olika områden med helt olika förutsättningar så kommer arterna att förändras på olika sätt?
Citera
2023-02-10, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Är vi också överens om att i de fall två grupper av samma art migrerat till olika områden med helt olika förutsättningar så kommer arterna att förändras på olika sätt?

Ska du hävda det där som skrivet i sten får du nog ställa dig på min sida och erkänna att det finns olika mänskliga raser.

För annars finns minst ett undantag.
Citera
2023-02-10, 11:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Ska du hävda det där som skrivet i sten får du nog ställa dig på min sida och erkänna att det finns olika mänskliga raser.

För annars finns minst ett undantag.
Skulle du hävda att det inte är skrivet i sten?

Även människan har förändringar beroende på var man bor och under vilka förhållanden, ja. Melaninkoncentration är en förändring.

Vad tror du Neandertalare och Denisover är?
Citera
2023-02-10, 11:45
Avslutad
Citat:
Skulle du hävda att det inte är skrivet i sten?

Även människan har förändringar beroende på var man bor och under vilka förhållanden, ja. Melaninkoncentration är en förändring.

Vad tror du Neandertalare och Denisover är?

Jag tror på evolutionsteorin ja.

Människor består också av olika raser.
Citera
2023-02-10, 11:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag tror på evolutionsteorin ja.

Människor består också av olika raser.
Vad är ras och hur avdelar man raser inom biologi?
Vem gör bedömningen och hur?
Homo sapiens kunde ha barn med Neandertalare och Denisover och vår arvsmassa visar att Européer har en liten mängd DNA från dem. Ha det i åtanke när du börjar dela in folk i raser.
Citera
2023-02-10, 11:58
Avslutad
Citat:
Vad är ras och hur avdelar man raser inom biologi?
Vem gör bedömningen och hur?
Homo sapiens kunde ha barn med Neandertalare och Denisover och vår arvsmassa visar att Européer har en liten mängd DNA från dem. Ha det i åtanke när du börjar dela in folk i raser.

Då är vi tillbaka på ruta ett. Att du i sak hävdar att meningsfulla skillnader inom en art inte alltid behöver uppstå så som evolutionsteorin hävdar.
Citera
2023-02-10, 13:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Då är vi tillbaka på ruta ett. Att du i sak hävdar att meningsfulla skillnader inom en art inte alltid behöver uppstå så som evolutionsteorin hävdar.
När gör jag det? Förklara ditt resonemang.
Varför svarar du inte på min fråga i inlägget du citerade?
Citera
2023-02-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det finns ingen "evolutionsteori". Evolutionen, både mikroevolution och makroevolution, är ett naturfenomen precis som tyngdkraften, som vi kan observera och utforska med vetenskapliga metoder.

Kan du observera att en art förvandlas till en annan art?

Kan du ge ditt bästa exempel på denna observation?

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Däremot finns det en teori om hur evolutionen fungerar, nämligen Darwins teori om det natuliga utvalet.

Jo, själva evolutionen, det naturliga urvalet och att arter förändras är observerbart, och enligt mig t.o.m. fakta som ingen kan motsäga. Däremot om vi talar om att en art förvandlas till en annan art, kan du ge ditt bästa exempel där en art förvandlas till en annan art, som vi kan observera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in