Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
du fortsätter att ljuga skamlöst...
du antydde att svoboda och högra sektorn skulle behöva ändra ideologi på grund an förbudet mot nazistiska symboler (och indirekt att de är nazistiska organisationer). det är skitsknack och - precis som i carlosgate - din argumentation är ihålig som kroppsvävnaden på en rysk krokodilpundare... en helt ovidkommande bildgoogling på svastikor, en skandalsökande artikel om att eventuellt en varghake som kan påminna om en svastika kanske använts tidigare, samt att man gillar bandera (som var en nationalist och frihetskämpe, ej nazist) precis som halva jävla ukraina.
såväl svoboda som högra sektorn har specifikt uttalat sig att de inte är nazistiska. de använder inte heller några nazistiska symboler. du ljuger medvetet igen (lex carlos).
avslutningsvis drar du upp myten om att amerikanska biståndsmedel - sett till ett totalt belopp sedan 1991 som till merparten gått till industriell utveckling, energibranschen samt jordbruksprojekt (och delvis koordinerats med svenska SIDA) - på något sätt skulle kopplats till de folkliga protesterna på maidan. dessutom kan det nämnas som en parantes att mycket större amerikanska biståndsbelopp betalats till ryssland för liknande modernisering av en teknologiskt och demokratiskt förfallen nation.
EDIT: kan gärna tillägga att jag tycker svoboda är outbildade och populistiska nollor. när det kommer till högra sektorn är det lite annorlunda... jag har träffat en del och, även om vi tycker olika om mycket, de känns genuina och värda respekt (medan svoboda mest känns som larviga muppar).
Micke kommenterade länken nedan när jag postade. Du kan inte förneka verkligheten. Här får du bild och artikel från Kievs polishus. Kolla in hakkorset och acceptera sanningen.
Neo-nazis run the Kiev Police Department
http://fortruss.blogspot.se/2015/03/neo-nazis-run-kiev-police-department.html
Tvärtemot vad du säger: Min poäng är att Svoboda och Högra Sektorn inte tänker ändra ideologi, men visst kanske de tonar ned retoriken och gömmer hakkorsen. Jag tror inte alls att de hotas under den nya lagstiftningen. Det blir fortsatt "Schwartz, Weiss und Rot" (NS-flaggan, svart, vit, röd) och "Die Fahne hoch" (en känd NS-sång, fanan högt), men nu mer gömt.
Vad gäller Bandera, så slogs han på Tysklands sida i början. En ukrainsk SS-division sattes upp. Tyck vad du vill, men du kan inte skriva om historien.
Vart USA:s pengar gick i Ukraina, det vet jag inte, men jag har sett några ukrainska presidenter under medieattacker. Jag minns när det var Kuchmas tur. Då lyssnade jag på svenska media, men inte längre. Jag är övertygad om att USA/EU/NATO ville sparka ut Janukovitj. Det är mycket troligt att Maidan finansierades av oligarker och utländska intressen. Kanske vi en dag får veta.