Citat:
Ursprungligen postat av
Sockerpappan
Så är det, men de gör honom själva större än han är genom sin överdrivna rädsla för honom.
Inte ens jag vill se Kasselstrand som partiledare.
Och innan Karlsson började bete sig som en stalinistisk utrensare och Arnstadare så hade jag till 100% velat se honom, eller någon annan i Fyran ta över efter Jimmie ifall han avgår till hösten.
Att Jimmie Åkesson avgår till hösten, eller riskerar att göra det, tror jag också är den egentliga orsaken till utrensningarna.
Jag tror att det resonemanget säkert fanns, men att det varit sekundärt. Mer troligt för mig är att det är en räcka händelser som stegvis tagit parterna längre och längre ifrån varandra. En process i vilken partiledningen totalt tappat greppet och blivit reaktiva istf proaktiva, snarare än att de drivit en utmejslad strategi. Det tydligaste tecknet på det är alla idiotiska misstag partiledningen/MU gjort sig skyldiga till, när manuset hela tiden visat sig avvika från den standard man tidigare varit van vid.
Nåväl, de senaste åren har det varit ett lågintensivt krig mellan SD och SDU, inkl partiledningens kuppförsök av SDU mm, men som ändå inte varit värre än att det kunnat funka under tiden. GK faller dessutom snart för åldersstrecket i SDU så han skulle ju i alla fall försvinna därifrån.
När Hahne kungjorde sin kandidatur till Stockholms Stad så verkar ledartrojkan tagits fullständigt på sängen, och efter en nattlig sprit- och ångestorgie har det nog runnit över för Mattias Karlsson. I början trodde man att det räckte med att hota Hahne för att få honom att backa, vilket han själv vittnat om, men när det inte visade sig räcka så startade man personärenden även på personer i kretsen runt Hahne i Stockholms Stad, i akt och mening att skära bort den lokala 'cancersvulsten'.
Det hade man gjort så många gånger tidigare att det snarast var att beteckna som ett rutinärende. För övrigt mobiliserade man sina lojalister och kände sig uppenbarligen säkra på vinst, inte minst eftersom den kontroversielle men populäre skåningen Kenth Ekeroth plötsligt fanns i valberedningens styrelseförslag för Stockholm Stad. Döm då om deras förvåning när medlemmarna med klar majoritet röstade fram Hahnes styrelseförslag istf den lojala Buss-Mia som föreslagits av valberedningen/partiledningen (varför man sparat på henne är för övrigt en gåta som nästan förtjänar en egen tråd).
Nu blev läget akut och ryggradsreflexen från partiledningen var att börja insinuera att allt inte gått rätt till och att årsmötet skulle ogiltigförklaras (stort misstag). Folk gillar inte fulspel och hur partiledningen tror sig vinna ett nytt val med ett antal ännu mer förbannade lokala medlemmar övergår mitt förstånd. Uteslutning av alla som röstar fel?
Hursomhelst, även ogiltigförklarade årsmöten hade man erfarenhet av sedan tidigare, och då hade allt gått bra och passerat utan alltför stor medial uppmärksamhet. När sedan Kasselstrand dock började mobilisera för att kandidera till styrelsen för Stockholms Län blev det nog ytterligare en sprit- och ångestnatt för Karlsson, och där och då tror jag beslutet om massutrensningarna togs.
En som drabbades indirekt var Mikael Jansson i Göteborg eftersom det nu fick vara nog på personer som kunde misstänkas inte vara 100 % lojala till Mattias Karlsson. I massuteslutningsbeslutet vägdes då säkert in att detta skulle dels hinna glömmas bort till valet 2018, och att man skulle slippa en högljudd opposition om det kommande partiledarvalet.
Att partiledningen totalt greppet och initiativet visar sig genom alla grova misstag som begås, och vilket faktiskt får media att skriva neutralt om SDU och ställa svåra frågor till SD. Det är icke-medlemmar som summariskt ska uteslutas, MU-ordföranden dömer de inblandade innan processen är avslutad, Jomshof beter sig som en idiot som inte vågar stå vid samma bord som Kasselstrand, interndemokratin med fria styrelseval skjuts i sank, alla anklagelser som kastas mot SDU-falangen studsar tillbaka och träffar i än högre grad lojalister, MU läcker 'bevis' till media under utredningens gång, det framkommer uppgifter om att SD regelmässigt läser partiföreträdarnas e-mail i syfte att samla skit på sina egna, man vägrar justera protokollet från årsmötet i Stockholm och Buss-Mia 'vägrar' att avgå osv. Helt huvudlöst och en skam för alla inblandade.