Att SD-ledningen bränt alla broar var ju uppenbart redan efter Jomshofs framträdande i TV.
Frågan är hur yxan kommer att appliceras och på vem. Det faktum att SDU är en helt fristående organisation gör det mycket svårare för partiledningen. De vill ju knappast agera barnmorska för ett konkurrerande parti på högersidan.
Ja, jag tror faktiskt det skulle vara bra med ett nytt sådant parti. Fr a bra för SD. Dels visar man vart skåpet ska stå, dels kan SD inte betraktas som extremt i media och av andra partier. Att man förlorar några promille av väljarkåren kan man nog leva med. Sannolikt kompenseras för dessa förlorade själar inom några enstaka dagar.
Varför inte? Ett sådant parti skulle ju bli litet och inte klara spärren. Visst, SD skulle förlora några röster, men å andra sidan blir de ju av med rasister och hårdföra nationalister och kan därmed framstå som mer aptitliga hos mittenväljarna samt öka chanserna att något annat parti vill samarbeta med dem.
Jag är inte så säker på det. Det finns en anledning till att partiledningen är rädd för Kasselstrand. Han är en karismatisk politiker. Det är inte omöjligt att han skulle kunna ta med sig ganska många SD-väljare vid en utbrytning, särskilt om han undviker ytterligare högersvängar.
exakt vad är det du menar har skrämt eller provocerat? att de till skillnad från skåningarna i bunkern har akademisk utbildning och faktiskt kan artikulera på ren svenska? förespråkande av en tvåstatslösning i palestina lär ju ha skrämt slag på många förstås, det finns det ju inget annat parti som förespråkar.
En upplevd radikalisering kan skrämma bort väljare från vänster, det har inte ett smack att göra med akademisk utbildning eller sådant. Palestinafrågan är sannolikt ointressant för de flesta presumtiva väljare.
Undrar du vad jag kallar lögner? Jag ska berätta. Teitelbaum säger att "För första gången har Sverigedemokraterna en riktig möjlighet att plocka mittenväljare". Det är en lögn. SD har genom alla år, i allt snabbare takt, plockat väljare från mitten, höger och vänster. Det har varit en process som pågått oberoende av nolltolerans och uteslutningar. Att denna process nu helt plötsligt skulle vara avhängigt uteslutningen av SDU-ledarna är en lögn.
Heinö säger att "om man driver nolltoleransen mot rasism, extremism och ideologisk avvikelse konsekvent är det logiskt att ungdomsförbundet blir ett ärende". Det är en lögn. Det finns ingen rasism eller extremism i SDU. Det finns mer rasism och extremism bland sionisterna, som öppet samarbetar med personer som vill utrota hela folkgrupper. Det finns mer ideologisk avvikelse hos liberalerna, där jag sett personer propagera mot partilinjen för homoadoptioner, Natomedlemskap och annat. Heinö ljuger.
Vi kommer aldrig få veta om det är pga eller trots nolltoleransen som SD ökar. Jag ser dock att partiet ökar och håller mig därför till ett vinnande koncept, dvs partiledningens linje. Skulle SD stagnera eller sjunka opinionen pga av egna handlingar (dvs inte pga av interna hetssporrars arbete) finns det rum för eftertanke. Hetssporrarna bryr sig dock mindre om SDs framgångar jämfört med sin egen profilering, såvitt jag kan se.
En upplevd radikalisering kan skrämma bort väljare från vänster, det har inte ett smack att göra med akademisk utbildning eller sådant. Palestinafrågan är sannolikt ointressant för de flesta presumtiva väljare.
Precis, det handlar upplevd radikalisering. Det är därför som H/k saknar omdömen. Ingen får ens misstänka Caesars fru.
Imorgon kommer det nog hända grejer där vi få se om nolltoleransen fungerar.
GK och WH såg otroligt nöjda ut på filmklippet från krogen och ska också ha sagt att "framtiden tillhör oss"
Mitt tips är att gamla SD-veteraner har avslöjat Åkesson, Karlsson och Jomshofs tidigare bravader i SD på sluten av 90-talet och början på 2000-talet. Och talat om detta för GK och WH.
Förmodligen sitter Expressen och Aftonbladet och redigerar löpsedeln inför morgondagen i detta nu. Baas förbereder sig nog för att konfrontera Åkesson och gänget med både film och bildbevis.
SD växer för att partiledningen visat att de menar allvar med att begränsa stolpskottens inflytande och möjlighet att förstöra för resten av SD. Samt att det inte finns några andra politiska alternativ, dvs en kärntrupp skulle alltid rösta på SD om de hade Kalle Anka som partiledare, men nu gäller det som sagt att röstmaximera.
Nu får du ge dig. Jag har förstått att du står ledningen nära, men det där är ju bara löjligt.
Det enskilt största orsaken till att SD växer är att folk ute i landet drabbas av mångkulturen och vill stoppa invandringen. SD är enda partiet att vända sig till. Som någon skrivit i tråden "SD i opinionsundersökningarna" så kunde SDs partiledare lika gärna varit en badboll, kaktus eller liten rosa kanin - SD hade vuxit ändå eftersom det finns inget annat alternativ...
ännu.
Lika skickliga som i alla fall jag tycker Karlsson och Jomshof varit sedan september 2014, lika klantiga tycker jag de framstått senaste veckan. Kasselstrand står rakryggad i alla intervjuer.
Jag är inte så säker på det. Det finns en anledning till att partiledningen är rädd för Kasselstrand. Han är en karismatisk politiker. Det är inte omöjligt att han skulle kunna ta med sig ganska många SD-väljare vid en utbrytning, särskilt om han undviker ytterligare högersvängar.
Du är inte Själv SD röstare, så jag har svårt att se hur du kan bedöma Kasselstrands karisma. Kan alltså omvända dig till att ge en röst på SD? Om du svarar Ja finns det kanske hopp för Kasselstrand. Annars är han nog rökt,
Nej det var trots, inte pga MUF som man nådde 25%. muf är och var öppet nyliberala, en dödfödd strategi. Visst förekom det häftiga interna stridigheter inom MUF, men man utmanade aldrig paetiledningen på riktigt officiellt. Det är alltså inte Kasselstrands personliga åsikter som och förkastliga, det är snarare hela hans politiska omdöme som behöver ifrågasättas.
Dessutom kan man säga att det gick runt 20 år innan den nyliberala MUF-politiken fick genomslag i de "nya moderaterna".
Det fanns inte en enda nyliberal MUFare som ifrågasatte Ulf Adelsohn öppet. De visste betydligt bättre än så.
Dessutom, Beatrice Ask var MUf-ordförande på den tiden..(tidigt 1980-tal)...hon är som bekant inte den skarpaste kniven i lådan......men inte tusan försökte nån kuppa bort henne. D v s man kunde ta ut svängarna ideologiskt, men man utmanade ALDRIG personer på maktposter. Detta är en jäkla skillnad.
SD är nu på god väg att bli ett parti att räkna med på ALLVAR.
Hade dom inte uteslutit rasister, då hade dom aldrig haft en chans.
Ärligt talat, hur många i Sverige tycker att hudfärg spelar någon roll?
Däremot spelar en okontrolleras invandring en väldigt stor roll.
Björn Söder som partiordförande? Du har verkligen gett dig den på att göra SD till ett 4% parti?
Inte alls. Till skillnad från en utbränd och arbetstränande Jimmie Åkesson utstrålar Björn Söder, inte minst i egenskap av hans ämbete som Riksdagens talman, precis den stabilitet du efterfrågade. Jag har vidare inte föreslagit detta annat än som en stabiliserande åtgärd som kan ena det idag splittrade SD. Om du tycker dig ha ett bättre förslag kan du ju presentera det.
Det blir nog bra om dessa båda herrar stiger ut och bildar ett eget parti. Känner dem inte alls, men båda ger ett omedelbart intryck av storslagenhet. Finns ett annat ord för det.
Sd skall sträva efter att vara det parti som det är sedan ca 10 år tillbaka.