2015-04-12, 12:45
Medlem
Jeffrey.L.Dahmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jan Mild är en halvstolle, nästan en karikatyr, som mycket riktigt bör hållas borta från offentligt Arbete för SD. Däremot har Mild inte fel, men är inte rätt person att representera nya SD utåt.

HAHA! Milld skulle krossa varje riksdagsman som ställde upp i debatt mot honom. Han kan för övrig svara på mer frågor än invandring till skillnad från Jimmie Åkesson. https://www.youtube.com/watch?v=otwaYC2Q8Qw
Citera
2015-04-12, 12:49
Medlem
Citat:
Jan Mild är en halvstolle, nästan en karikatyr, som mycket riktigt bör hållas borta från offentligt Arbete för SD. Däremot har Mild inte fel, men är inte rätt person att representera nya SD utåt.

Jag hade inte en aning om vem denne person var, så jag roade mig med att googla honom. Herre jösses säger jag bara...Nationaldemokrat och före detta vänsterpartist, och dessemellan har han stått på SD's lista.
Citera
2015-04-12, 12:50
Medlem
Problemet är inte stök och bråk - för det ger SD en medial närvaro. Medial närvaro avdramatiserar.

För - titta bara på Kasselstrand som nu fått medial exponering. Tror ni inte att betydligt fler tycker att han framstår som sympatisk och sansad än de som "vibbar nazism"?

SD är mossiga, liksom många av dess lojalister. Ni lever kvar på 90-talet. Eller 30-talet. Det gör inte svenska vardagsmänniskor.

Ni är föråldrade eftersom ni inte begriper att både Sverige och det mediala landskapet är förändrat. Det finns inga sanningar som folk inte betvivlar längre. Sociala medier har inträffat. Stalin och Hitler skulle inte klarat sig på twitter och facebook.

Ni är PR-mässigt efterblivna när ni inte förstår att det är fel att "stå upp för antirasismen och mot fascismen i SD" som ett sätt att framstå som seriösa.

De som misstror SD och tror på etablissemangets nidbild av partiet kommer ändå bara tro att ni är falskspelande ögontjänare och hala smygrassar.

De som misstror etablissemanget vill bara höra "dessa anklagelser är trams!" från en förtroendeingivande företrädare. Och det är enbart i den senare gruppen SD har väljare att hämta.
Citera
2015-04-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffrey.L.Dahmer
HAHA! Milld skulle krossa varje riksdagsman som ställde upp i debatt mot honom. Han kan för övrig svara på mer frågor än invandring till skillnad från Jimmie Åkesson. https://www.youtube.com/watch?v=otwaYC2Q8Qw
Om det bara handlade om fakta utan känslor skulle SD ligga på 90%. Det handlar om helt andra saker, som tex förtroende. I vad du som politiker säljer, och lika viktigt, vilken person du ör och utstrålar.
Citera
2015-04-12, 12:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Som icke SD röstade tror jag du har svårt att bedöma detta på ett klart och redigt sätt. Ska man tex locka fler kvinnor, vilket är ett måste, spelar det naturligtvis roll vilka angreppsytor man exponerar. Ett uttalat nationalistiskt högerinriktade parti kommer aldrig kunna tvätta bort sin högerextrema stämpel. Nuvarande partiledningen gör en moderat resa, taktiskt sätt. Vilket är helt rätt, förr någon annan riktning finns det inte att välja för den som vill kunna se praktiska resultat.

Helt klart skulle SD förlora de flesta av sina väljare om de började ägna sig åt nazism och högerextremism. Min poäng var dock att Kasselstrand inte utstrålar nazism eller rasism utan gör ett sympatiskt intryck, vilket nog skulle göra det lätt för honom att locka väljare, även kvinnor.

Observera dock att jag skrev att Kasselstrand skulle kunna locka till sig SD-väljare till ett nytt parti bara om att han inte gör några ytterligare högersvängar. Han kör så att säga redan på vägrenen och kan därför lätt hamna i diket.

Sedan hör jag själv till dem som tycker att skillnaden mellan socialkonservatism och nationalism är viktig eftersom det kan avgöra hur ett parti utvecklas på sikt. Men min poäng var att de flesta SD-väljare nog inte bryr sig om vilka ideologiska etiketter SD använder. De ser mer till sakfrågorna, främst invandringen.
Citera
2015-04-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Helt klart skulle SD förlora de flesta av sina väljare om de började ägna sig åt nazism och högerextremism. Min poäng var dock att Kasselstrand inte utstrålar nazism eller rasism utan gör ett sympatiskt intryck, vilket nog skulle göra det lätt för honom att locka väljare, även kvinnor.

Case in point. Inget Kasselstrand sagt eller gjort är på det minsta sätt försvårande ur ett röstmaximeringsperspektiv, när han får det omdömet av partiets motståndare. Han ger ett intelligent, rakryggat, sympatiskt och ÄRLIGT intryck - vilket är svåra bristvaror hos SD:are.

Skulle han sedan visa sig vara något annat än det han tycks vara och börja yra om rasens renhet och inköp av godsfinkor - ja, kommer ju samma interndemokratiska funktioner som eventuellt räddar honom också att störta honom.

Faran för SD är också om man är dum nog att tro att man har ett ND-scenario framför sig. Det är ju ljusårs skillnad på de flesta parametrar, både samhälleligt och medialt.

Glöm ND. Har inte, objektivt sett, SDU en starkare opinionsbildande och organisatorisk position nu än lilla, lilla SD hade då? Kasselstrand och Hahne är väl mycket mer kända idag än Åkesson var då, med en ojämförligt större kader av fotfolk i form av nätaktivister i redo-läge än SD hade tills för bara några år sedan?
Citera
2015-04-12, 13:16
Medlem
Faktum att Mattias Karlsson ropar varg och använder epitet som rasist och fascist visar bara att han är sjukligt desperat att få behålla makten. Så gör man inte. Hoppas Kasselstrand på något vis kan ta över SD.
Citera
2015-04-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Observera dock att jag skrev att Kasselstrand skulle kunna locka till sig SD-väljare till ett nytt parti bara om att han inte gör några ytterligare högersvängar. Han kör så att säga redan på vägrenen och kan därför lätt hamna i diket.

Sedan hör jag själv till dem som tycker att skillnaden mellan socialkonservatism och nationalism är viktig eftersom det kan avgöra hur ett parti utvecklas på sikt. Men min poäng var att de flesta SD-väljare nog inte bryr sig om vilka ideologiska etiketter SD använder. De ser mer till sakfrågorna, främst invandringen.
Kasselstrands befinner sig redan i diket, där skiljer sig din och min omvärldesanalys.
Citera
2015-04-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Faktum att Mattias Karlsson ropar varg och använder epitet som rasist och fascist visar bara att han är sjukligt desperat att få behålla makten. Så gör man inte. Hoppas Kasselstrand på något vis kan ta över SD.

Eller för att behålla ett opinionsmässigt momentum, där skiljer sig din och min tolkning åt.
Citera
2015-04-12, 13:23
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Jag känner honom inte så jag kan inte uttala mig om hans kontrollbehov. Men att han är stilig och klär sig stiligt tror jag ingen kan förneka.
Kan inte hålla med om Karlssons stilighet, verkar alltid köra på samma mediokert sittande tredelade kostym tillsammans med illa knuten och glansig slips under en för liten och fladdrig skjortkrage.

Om vi ska göra jämförelser på det området också så framstår både Kasselstrand och Hahne mindre hafsiga och mer fräscht stiliga i sina sätt att klä sig.

Jag kan alls inte förstå de som tycker att han gör ett så gott intryck. För mig framstår Karlsson i tv som rätt stel och otäckt tom i blicken och för övrigt aningen monotont malande i sitt sätt. Han har då inte uppbådat min entusiasm.
Citera
2015-04-12, 13:34
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ni är PR-mässigt efterblivna när ni inte förstår att det är fel att "stå upp för antirasismen och mot fascismen i SD" som ett sätt att framstå som seriösa.

De som misstror SD och tror på etablissemangets nidbild av partiet kommer ändå bara tro att ni är falskspelande ögontjänare och hala smygrassar.

De som misstror etablissemanget vill bara höra "dessa anklagelser är trams!" från en förtroendeingivande företrädare. Och det är enbart i den senare gruppen SD har väljare att hämta.

Exakt.
Kan inte någon ta ner de här rasistanklagarna från sina piedestaler nån gång? Men istället för en sanningssägare så får vi en Arnstad-liknande fascistanklagande hycklare som ansikte utåt senaste halvåret. Det började bra för Karlsson, det tyckte jag verkligen, men sedan har det urartat snabbt.
Citera
2015-04-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Exakt.
Kan inte någon ta ner de här rasistanklagarna från sina piedestaler nån gång? Men istället för en sanningssägare så får vi en Arnstad-liknande fascistanklagande hycklare som ansikte utåt senaste halvåret. Det började bra för Karlsson, det tyckte jag verkligen, men sedan har det urartat snabbt.
Fast vad är alternativet, att partiledningen avgår, och då skulle vi med stor sannolikhet ha ett SD på 5% igen. Det är inte lite man gamblar om. Jag skiter fullständigt i Hahnes och Kassestrands egon, och för den delen Karlssons. Men någon jävla ordning måste det trots allt finnas utåt. Och partiledningebn är originalet, resten är bara de som hängt på tåget. Har man andra ambitioner som medlem? Fine, vänta då in ett bättre tillfälle. Tex nästa gång det är dags att byta partiledare. Man sysslar inte med sådant här mellan dessa val, såvida inte partiet befinner sig i kris opinionsmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in