2015-04-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Till skillnad från den nuvarande SD toppen så kan Kasselstrand och Hahne kan erbjuda erbjuda väljarna ärlighet och anständighet.
Är du så blind att du inte inser att enda de kan erbjuda är sin egen ungdomliga idealism och trotsighet. Den kommer inte att räcka långt. De är kanske hyggliga, men inga politiska fixstjärnor som ett nytt SD kan luta sig mot och därmed erhålla de där nödvändiga plus 25%. Det ena domfäller dem är politisk instabilitet, dvs precis det som SD ska undvika med alla medel.
Citera
2015-04-12, 10:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag skulle nog vilja påstå att det utvecklats till en politisk kris, som kan få långtgående konsekvenser för SD. Det hade inte behövt bli så om inte partiledningen agerat så klantigt.

Jag har ju också kritiserat Mattias Karlsson för diverse Facebook-inlägg osv. Men någon kris är det inte. Det håller ju redan på att blåsa över. Slaskmedia hittar inget nytt att skriva om. 20-30 personer, av 20000 medlemmar, ska bli uteslutna. Betydligt mindre än hälften av SDU står ens bakom sina ungtuppar till "ledare".

Och SD har fått saftigt mycket gratisreklam de senaste dagarna
Citera
2015-04-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Saken har ju fått orimliga proportioner dels genom ungtupparnas reaktioner, och dels genom att media gärna vill elda på konflikten så mycket som möjligt.
Hur vill du att SDU skulle ha regerat om moderpartiet vill utesluta och lägga ner SDU. Att man är knäpptysta?

Att ett moderparti vill lägga ner och utesluta sitt ungdomsförbund är nog ganska unikt. Klart att tidningarna skriver om det. Det är ju deras uppgift.
Citera
2015-04-12, 10:40
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är ju ingen "kris som har utlösts" egentligen. Det handlar om att partiet har bestämt sig för att en gång för alla rensa ut en skadlig klick med etnonationalistiska ungtuppar, och man väljer då att göra det en tid då det ska ha minimal påverkan på övrigt.

Ett halvår efter valet, politiken går på sparlåga, 3.5 år innan nästa val, det är helt enkelt bästa tid att göra denna nödvändiga rensning. Så det är helt enkelt inget konstigt alls.

Saken har ju fått orimliga proportioner dels genom ungtupparnas reaktioner, och dels genom att media gärna vill elda på konflikten så mycket som möjligt.

Etnonationalister vet du vad det betyder? Camilla Jonasson är ju i deras gäng.
Jag kan inte förstå hur ni inte kan se att hela konflikten är helt onödig och startad av ledningen pga deras maktbehov, hur kan ni stå på den sida som visar tydligt demokratiskt förakt.
Citera
2015-04-12, 10:41
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Får jag upplysa herrn att dagens partiledning om några kuppade till sig sina platser en gång i tiden.
Ja och tack vare deras kupp så har SD blivit en maktfaktor, dom nya kuppmakarna vill gå tillbaks till den gamla tidens Sd som enbart skämde ut sig med fjantiga demonstranter och helt saknade respekt bland hederliga skattebetalare och väljare.

Det är inte bara dödfött, det visar på fullständig brist på omdöme.
Citera
2015-04-12, 10:43
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Är du så blind att du inte inser att enda de kan erbjuda är sin egen ungdomliga idealism och trotsighet. Den kommer inte att räcka långt. De är kanske hyggliga, men inga politiska fixstjärnor som ett nytt SD kan luta sig mot och därmed erhålla de där nödvändiga plus 25%. Det ena domfäller dem är politisk instabilitet, dvs precis det som SD ska undvika med alla medel.

Det finns många äldre och erfarnare personer som de kan rekrytera. Både tidigare uteslutna och nuvarande SDare som tröttnat på Fyrans totalitära ledarstil.

Jag håller med om att instabilitet är ett hot mot SD. Just därför kanske partiledningen borde ta några steg tillbaka nu och sluta missbruka nolltoleransen för att utesluta personer inom partiet bara för att kan utgöra ett hot mot deras egna personliga makt.
Citera
2015-04-12, 10:43
Medlem
Citat:
Håller med om att ordföranden i MU också agerade oprofessionellt. Faktiskt mer än så. I de flesta partier skulle nog en funktionär i hans ställning som var ute i valsade i media om ett ärende under behandling snabbt bytas ut.

Vilken typ av samröre med NU skulle Vinge ha haft? Anklagelserna mot honom handlar väl främst om att han var ute och söp med de italienska fascisterna?

Nästan alla veteraner i SD måste ha haft ett driv för att gå med. En engagemang - en ILSKA i kroppen.

Om man i denna kader rensar bort de intelligenta, självständigt tänkande så återstår det en hel del arga, korkade personer med svag impulskontroll och nedsatt förmåga till konsekvensanalys. Visserligen lojala, men opålitliga.

Att tappa omdömet och i förväg garantera uteslutning är ju inte bara förkastligt utan stenkorkat. Jimmies "rättssäkra prövningar" kläs av i media av en glappkäftad underhuggare.

Och vad gäller Vinge så satt han 2014 och chattade med någon ledare för NU i stil med "höhö - fan vad ni retat upp folk i SD". Familjärt värre.
Citera
2015-04-12, 10:44
Medlem
Citat:
Jag skulle nog vilja påstå att det utvecklats till en politisk kris, som kan få långtgående konsekvenser för SD. Det hade inte behövt bli så om inte partiledningen agerat så klantigt.

Valen för partiledningen är begränsade. Valen för en opposition är alltid fler och lättare. Det är därför det är så lätt att vara oppositionell än att vara en som ska upprätthålla ordning och riktning. Finns hur många exempel som helst på detta i historien. Makt korrumperar förvisso, och kanske är partiledningen i viss mån förstörd av sin egen maktfullkomlighet. Men vad gäller det politiska budskapet gör partiledningen det mesta rätt, och man har framgångarna i opinionen. Därför får vi ha överseende under en period för de mindre sympatiska delarna. Stabilitet måste gå före allt annat nu.
Senast redigerad av Fnysington 2015-04-12 kl. 10:47.
Citera
2015-04-12, 10:45
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur tror du maktkampen är relaterad till att Åkesson precis kommit tillbaka efter sjukskrivning? Jag tänker att det bör vara relaterat på något vis. Flera av de "bevis" som anförts till att Hahne, och Kasselstrand inte håller sig inom SD:s råmärken är ju gamla. Incidenten med USB-stickan hände förra sommaren. Uppgifterna om samröret med NU är också gamla. Att SDU:s program inte är i enlighet med SD:s "krav" är ju också gammalt. Ev är skärmdumparna på att Hahne fått medlemsregistret nya.
Jag tänker mig att det handlar om att säkra att Jimmie blir omvald genom att helt enkelt se till att hindra Kasselstrand från att ställa upp. Val ska hållas på Landsdagarna i November och Åkesson börjar alltså arbetsträna nu när det är dags att positionera sig inför detta. Det är så jag tänker att det relaterar i alla fall.
Citera
2015-04-12, 10:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Vad skiljer sig i deras politiska uppfattning mellan SD de fyras gäng och SDU då ? Har SDU en hälsopolitik eller ?

SD bytte för ett par år sedan beteckning från ett nationalistiskt till ett socialkonservativt parti. SDU har släpat benen efter sig när det gällt att implementera den förändringen.

De konkreta anklagelserna mot vissa personer i SDU går dock bland annat ut på att de fraterniserat med folk i Nordisk Ungdom, som ligger bakom de fascistiska och rasistiska sajterna Motpol och Metapedia. Se mitt inlägg igår om detta:

http://www.flashback.org/p52972354#p52972354

Partiledningen oroar sig för att detta ska leda till "ideologiska avvikelser" som någon uttryckte det.

Konflikten påminner om när de Moskvatrogna kommunisterna i APK bröt sig ut ur dåvarande VPK 1977:

APK = SDU
VPK = SD
Kasselstrand och Hahne = Löwenborg och Hagel
Senast redigerad av Regulus 2015-04-12 kl. 10:51.
Citera
2015-04-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Wow har de skrivit att de vill göra det eller hallucinerar du bara i foliehatten?.
Vad man säger är mindre viktigt, det är vad mangör som defilerar. Högerfalangen gick emot ledningen insida handlingar, för en partiledning ör det bevis nog för illojalitet.
Citera
2015-04-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelstoss
Mycket intressant inlägg från signaturen Trippelliv. Jag är mer pessimistisk rörande möjligheterna för ett nytt parti, men omöjligt är det inte. Visst går det att skapa ett parti som kan ta mandat i kommunala val och kanske landstingsval, men det svåraste blir att hålla sig i riksdagen. I princip krävs att några befintliga riksdagsledamöter hoppar av och det finns det inga tecken på just nu.

Sa du inte 0,07% alldeles nyss?
Och snart blir Hahnes och Kasselstrands parti infiltrerat an ND och Sv9, och den nedgående spiralen fortsätter. Det är häpnadsväckande hur naiv man kan vara. NDs öde borde vara sedelärande nog. Det finns inget oppositionsrryck för en högerrörelser, bara en bland missnöjda knäppskallar och lättledda idealister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in