Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-04-12, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Finns inte en chans att det kommer att fungera, det är bra mycket mer som ska fungera i kroppen än att man bara kopplar ihop blodkärl och nerver. Med mer avancerad nanoteknologi hade det kunnat varit möjligt däremot, för då hade man bland annat kunnat kontrollera immunförsvaret.

Och, det är ju alltid bra att vetenskapen går framåt, så även om han dör så får man ju en massa data som man kan analysera så det är ju positivt på så sätt. Tycker alla länder i världen egentligen borde donera alla sina dödsdömda fångar till vetenskapen i syfte att göra den här typen av experiment.
Men vem skulle vilja ha en dödsdömds fånges kropp, vars händer kanske har mördat någon... nä fy !!
Citera
2015-04-12, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deterjagkanske
Hur har de tänkt koppla ihop alla nerver? Borde vara det mest komplicerade iaf. Eller ska han bara bli invalid och leva i koma utan någon som helst rörelse i typ högst några dagar.
Tanken är väl att han ska kunna hoppa och dansa inom nåt år och ha en frisk kropp, men tyvärr tror jag att det är ett Aprilskämt!!
Citera
2015-04-12, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Blir det några extra komplikationer om donatornkroppen är en kvinna?
Hmm.. vad händer om donatorkroppen är en svart afrikan ?
Citera
2015-04-12, 00:57
Medlem
dontbeaheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
det är testat på apa .. hört talas om Google?
Test har utförts ja, men det var länge sen och inte med dagens teknologi.
Häng med lite va, din lilla apa!

Citat:
På 1970-talet fick en apa ett nytt huvud. Forskarna lyckades då aldrig koppla det nya huvudet till apans ryggrad.
Senast redigerad av dontbeahero 2015-04-12 kl. 01:01.
Citera
2015-04-12, 00:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Tanken är väl att han ska kunna hoppa och dansa inom nåt år och ha en frisk kropp, men tyvärr tror jag att det är ett Aprilskämt!!

Kanske är tanken att han ska få en kropp utan muskelsjukdom och därmed ha vitala organ som kan syresätta hjärnan? Min undran är då, finns inte muskelsjukdomen i de muskler som finns i huvudet, slipper han sjukdomen genom en ny kropp?
Citera
2015-04-12, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske är tanken att han ska få en kropp utan muskelsjukdom och därmed ha vitala organ som kan syresätta hjärnan? Min undran är då, finns inte muskelsjukdomen i de muskler som finns i huvudet, slipper han sjukdomen genom en ny kropp?
Min tanke oxå efter att ha läst på denna sida: http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/spinalmuskelatrofi
Nervceller i hjärnan bryts ned, borde då inte den nya kroppen få denna sjukdom om det börjar i härnan???
Citat:
Den exakta mekanismen för varför just motoriska nervceller i mellanhjärnan, förlängda märgen och ryggmärgens framhorn bryts ned är ännu inte klarlagd.
Citera
2015-04-12, 01:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Min tanke oxå efter att ha läst på denna sida: http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/spinalmuskelatrofi
Nervceller i hjärnan bryts ned, borde då inte den nya kroppen få denna sjukdom om det börjar i härnan???

Jo, det verkar rimligt att även den nya kroppen kommer att drabbas, men det är uppenbarligen inget problem, vi lever ju i ett slit och slängsamhälle, bara att byta kropp när den gamla är kaputt.

Ska bli intressant att se om hjärnan också kommer att känna av den nya kroppens eventuella krämpor, men man passar kanske på att inte koppla in smärtsystemet, skönt att slippa ryggont och nageltrång.
Citera
2015-04-12, 01:34
Medlem
Mannerheimbrants avatar
Klart som fan att ryssen ska få ny kropp!

Jag ser absolut inga etiska problem med det här så länge:

1. Huvudet är överens med kroppen.
2. Man har kommit överens om vad som ska hända när det går åt fanders.
3. Doktorn är relativt nykter.

Folk ska alltid försöka få livet att verka så djävla magiskt. De ser hellre att andra lider ända in i döden än att de själva skulle hamna att revidera sin trångsynta livsåskådning som är baserad på nån mumbo jumbo. Dags att fälla ner pungen och landa med andra ord, vi är inget mera än en komplicerad kemisk sammansättning. Materia som går att modifiera i takt med att vår kunskap ökar.

Med det sagt så kommer givetvis inte operationen att bli av inom en överskådlig framtid då Dr. Canavero inte kommer att lyckas samla ihop ett så stort gäng av världens mest framstående läkare, villiga att utföra operationen. Förövrigt så är ju Dr. Canavero en riktig rockstjärna. Påminner om en karaktär hämtad ur någon teaterpjäs, mycket underhållande att titta på.
Citera
2015-04-12, 01:38
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ze_bandit
Ingen vet hur medvetandet fungerar.

Jo tack jag är medveten om det.

Det gäller att hålla huvudet kallt så att man inte tappar huvudet.
Citera
2015-04-12, 01:46
Medlem
Pickmylussys avatar
Cred till Valery (som ja trodde var en fet amerikansk tjej först..) som ställer upp på detta.

Inte en chans att det lyckas men bara hoppas de lär sig något, om de nu kan dokumentera det utförligt.
Citera
2015-04-12, 01:47
Medlem
neqers avatar
Kan man få huvudet att överleva med hjälp av maskiner och skit även om de inte lyckas?
Citera
2015-04-12, 01:55
Medlem
Rundcrantzs avatar
Klart att det går. Kolla aphuvudtransplantationen, länkar finns i inlägg #18 (sidan 2). Frågan är dock hur länge mr V kommer leva efter ingreppet. (Om kirurgerna inte klantar till det tidigare vill säga.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in