2015-04-11, 20:59
Medlem
Missnöjet gror skrämmande överallt nu och om ingenting drastiskt kommer på agendan kommer SD nå 30-40% vid nästa val.
2015-04-11, 23:02
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
[spoiler]
När jag ser på din skattning i grafen så ser det ut som att du drar ut kurvan rakt åt höger. Borde inte en skattning följa kurvans lutning, någotsånär? Vilket i så fall får skattningen att landa på över 18%.

Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Det är riktigt roligt att ha dig i tråden, hoppas att du och status.se kan hitta varandra och samarbeta på ett pedagogiskt sätt.

Kul att du uppskattar min modell! Den streckade linjen som fortsätter till höger efter aktuell tidpunkt är inte menad som en framtida prediktion utan en hjälplinje för att guida läsaren till ett numeriskt förtydligande av aktuell skattning. Kanske är min grafik lite otydlig här? Egentligen är modellen inte byggd för att säga något om framtiden - primärt fungerar den som ett filter som skattar aktuellt väljarstöd samt statistiska egenskaper hos OU. Mina prediktioner av OU grundar sig direkt på dessa aktuella skattningar. En modell av SDs framtida väljarstöd som sträcker sig mer än någon månad framåt, med verkligt prediktiva egenskaper, är en helt annan utmaning, och jag tror inte att det räcker med historiska OU för att bygga en sådan. Här tror jag att den samlade kunskapen i denna tråd är den bästa modellen.

När det gäller modellen upptäckte jag ett implementationsfel som gjorde att konfidensintervallet för skattningen av SDs stöd blev för litet (tyckte väl att det blev väl litet). Detta är nu åtgärdat. Jag har dessutom uppdaterat med Demoskops OU (modellen förutspådde rekord (14.6%), vilket det blev med råge, och mätningen låg inom k.i.). Det fiffiga med modellen är att genom att mata in denna OU så uppdateras automatiskt skattningen av väljarstödet samt prediktionerna av kommande OU. Jag har dessutom uppdaterat grafiken med spline-smoothningar av kurvorna.

Skattade stödet är nu 18.0 +- 1.6.

Sannolikhet att Sentio slår rekord i april: 78%
Sannolikhet att Sifo slår rekord i april: 45%
Sannolikhet för någon OU över 20% i april: 22%

För övriga detaljer se https://drive.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLNC11UVRGeEl0VDQ/view

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Räknar Demoskop med SD-marginalen?

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Med min felfaktor på demoskop (1,09) så blir det 17,1%.

Mycket pekar på att Demoskop är värre än så, snarare runt 1,2.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Tiggarna har gjort en god insatt som ögonöppnare och det gynnar Sd. Potentialen är 50% just nu för Sd. Det får vi se i kommande opinionsmätningar. Ökning 1-2 % varje månad är vad vi kan förvänta oss. Verkligheten är ändå så mycket bättre för vi vet ju att de undervärderar Sd.

Tiggarna ska vi vara glada för! Tiggeriet är till skillnad från invandringsproblemet ett reversibelt problem som snabbt skulle gå att lösa, om man bara ville, men som funkar som en röstmagnet för SD.

Även om jag skulle välkomna ökningar med 1-2 procentenheter (vilket jag antar att du pratar om) per månad så är min uppfattning att det är långt bortom det rimliga att förvänta sig något sådant, i alla fall under någon längre tid.
2015-04-12, 08:09
Medlem
Citat:
Tänk till nu!

Inget av alternativen "samarbete med SD" eller nyval är aktuella för alianspartierna. SD är omöjliga av politiska och prestigeskäl.
Nyval är deras största skräck eftersom KD och Fp riskerar att förlora sina riksdagsplatser helt och hållet. Då består aliansen plötsligt av C + M. Totalt kanske 27-28%.
För aliansen är det mycket bättre att jazza på fram till 2018. Väljarna verkar ju bara fnysa föraktfullt om DÖ, men är inte beredda att gå över till opositionen.

Det aliansen kan göra när det gäller DÖ är att anklaga S/Mp för att bryta den i samband med någon budget. Aliansen kan skramla om att S/Mp stoppar in icke-budgetgrejjor i budgeten. Det behöver inte alls vara sant, dom kan använda det som argument ändå och hävda att DÖ redan är brutet. Av regeringen.

Någonstans måste man ändå försöka bryta en nedåtgående trend. Visst kan man försöka bita sig kvar mandatperioden ut, men om stödet sjunker riktigt lågt och SD växer motsvarande. Säg 25+% för SD och >20 för moderaterna samtidigt som KD och FP kanske hamnar under 3%. Ja då kommer man tvingas ändra kurs. Det handlar ju om karriärpolitiker som gärna vill jobba kvar resten av livet. De tänker längre fram än till 2018.
2015-04-12, 08:17
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Rättar det fetade: Sverigedemokraterna ser invandringspolitiken som ett problem, inte nödvändigtvis invandraren. SD ökar bland både invandrare och svenskar just för att de har en bra värdegrund och inte är rasister. Jämför man alla riksdagspartierna beträffande antalet aktiva invandrare i partiet så ligger SD någonstans i mitten.

Ja visst ingen rasism inom partiapparaten, korrekthet ska det vara!! Den Karlssonska andan ska utkommuniceras.
Men den enskilda väljaren har helt andra erfarenheter av invandrare. De utgör problemet, volymen av otrevliga kulturella avvikare.

Så tycker alla mellan skål och vägg!
2015-04-12, 09:16
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Någonstans måste man ändå försöka bryta en nedåtgående trend. Visst kan man försöka bita sig kvar mandatperioden ut, men om stödet sjunker riktigt lågt och SD växer motsvarande. Säg 25+% för SD och >20 för moderaterna samtidigt som KD och FP kanske hamnar under 3%. Ja då kommer man tvingas ändra kurs. Det handlar ju om karriärpolitiker som gärna vill jobba kvar resten av livet. De tänker längre fram än till 2018.

Det här måste kombineras med andra faktorer.

Flera departement har börjat varna för att läget är ohållbart. Går det för långt och kaosar kan ju knappast Alliansen ta ansvar för detta varvid DÖ upphör att gälla. I ett sådant läge kommer SD att växa över 25 procent och S tappa väljare i rasande tempo. Vad som inte riktigt framkommer är att S mer och mer blir ett invandrarparti. Nästan alla invandrare som röstar är socialdemokrater. Om S sjunker under 25 procent, vilket de ju snart gör, så utgör partiets trogna väljare av mestadels invandrare där de flesta lever på bidrag och saknar jobb. Får vi då se att SD har mer än 50 procent av av LO:s medlemmar kan vi betrakta en 125-årig epok som slut. En händelse som jag tror blir aktuell nästa år, om inte tidigare.

Det enda parti som gynnas av det här är SD. Just nu får inte man vara med någonstans i riksdagen trots att man företräder de flesta så kallade arbetarna. Den självklara frågan blir därför: varför ska de betala skatt när dem de röstat på utesluts av ren princip? Detsamma gäller ju frågan om varför man ska betala tv-licens när svt har som agenda att förfölja och förtala SD? Samt en massa andra frågor av den här typen. Om det mest grundläggande fundamentet i samhället ifrågasätts, det vill säga att betala skatt och andra avgifter, ställs saker och ting på sin spets. Plötsligt blir SD en viktig maktfaktor.

Just därför ser jag 25 procent för Sd som en slags magisk gräns. Kvantitet blir kvalité. Inget parti kan ignorera ett så stort parti där de allra flesta av dess väljare har arbete och bidrar till statskassan. Det här kommer att bli höstens rysare. Jag tror många kommer att välja sd, även om man inte annars är sd:are, bara för att få se det här inträffa.
2015-04-12, 10:13
Bannlyst
Hur tror ni opinionen påverkas av de senaste dagarnas konflikt mellan SD och SDU?
Tror ni SD vinner eller förlorar röster på konflikten? Eller passerar det obemärkt förbi?
2015-04-12, 10:38
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Hur tror ni opinionen påverkas av de senaste dagarnas konflikt mellan SD och SDU?
Tror ni SD vinner eller förlorar röster på konflikten? Eller passerar det obemärkt förbi?

SD kommer att fortsätta att öka sakta men säkert oavsett. Att SD skulle minska är uteslutet eftersom de trogna nationalistiska, invandringskritiska och socialkonservativa väljarna saknar alternativ och de rena missnöjesväljarna som vill markera mot sitt vanliga parti har inget att förlora på att fortsätta visa sitt missnöje i en mellanvalsperiod. Missnöjesväljarna kommer dessutom successivt att öka med tanke på hur impopulärt DÖ är och som bekant fortsätter massinvandringshaveriet i oförminskad takt.

Missnöjesväljarna tenderar dessutom att ansluta till den SD-trogna gruppen med tiden.

Det finns bara två saker som kan påverka SD i opinionen, det ena är om SD ger upp sin invandringspolitik och helt plötsligt blir mångkulturalister, det andra är om regeringen drämmer till med ett nytt Luciabeslut och helt stoppar invandringen.

Det förstnämnda är föga rimligt, det sistnämnda är också mycket orimligt i nuläget och även om ett nytt Luciabeslut blev en realitet så skulle det inte få SD att minska nämnvärt då det skulle visa att SD haft rätt hela tiden medans de andra har ljugit och hycklat. Däremot så skulle SD.s tak ligga långt lägre och det skulle bli svårt att ta sig över 20%.

Mao. SD är som ett ostoppbart ånglok och det förändras inte bara för att en lokalpolitiker i Flen benämner en neger som neger eller om för allmänheten totalt okända SDU.are blir uteslutna.

Tror SD kommer att landa på 22-24% 2018
2015-04-12, 11:13
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Jag tror du överskattar dom flesta politikers intelektuella förmåga. Hade dom varit intresserade av Det verar snarast som att man ser till att sitta till 2018 och sedan lämna landet.

Politikers intellektuella förmåga är i paritet med medelsvenssons, tyvärr. Vad vi däremot inte får underskatta är graden av sociopati inom den politiska klassen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Mao. SD är som ett ostoppbart ånglok och det förändras inte bara för att en lokalpolitiker i Flen benämner en neger som neger eller om för allmänheten totalt okända SDU.are blir uteslutna.

Tror SD kommer att landa på 22-24% 2018

Jag tror du har rätt. Kanske SD rent av vinner lite på debaclet eftersom det ser ut som om de rensar ut (vilket i verkligheten är trams, förstås).

Frågan är när vi har en första OU på över 20%.
2015-04-12, 14:28
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Hittills har all uppmärksamhet oavsett vilken form den bestått av varit bra för Sd. Ideologisnacket går långt över de flestas huvuden. Folk röstar Sd för att det vill minska invandringen.

Det blir säker ytterligare 2% i kommande mätningar och i snitt bästa månaden någonsin.
2015-04-12, 14:31
Medlem
Kuvalautas avatar
Om man är del av YouGovs webbpanel finns det något sätt att begränsa antalet undersökningar till enbart politiska eller dylikt?

Jag har inget intresse av att sitta och fylla i en massa enkäter om allt annat, men jag vill samtidigt inte missa möjligheten att delta i de politiska undersökningarna de har. Jag får mejl med nya undersökningar från YouGov hela tiden som det är nu.
2015-04-12, 14:40
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvalauta
Om man är del av YouGovs webbpanel finns det något sätt att begränsa antalet undersökningar till enbart politiska eller dylikt?

Jag har inget intresse av att sitta och fylla i en massa enkäter om allt annat, men jag vill samtidigt inte missa möjligheten att delta i de politiska undersökningarna de har. Jag får mejl med nya undersökningar från YouGov hela tiden som det är nu.

Går inte såvitt jag vet. Frågan om partisympati brukar ligga sist i en undersökning som handlar om något helt annat. Renodlade politiska undersökningar har jag bara fått någon enstaka från YouGov.
2015-04-12, 14:45
Medlem
Citat:

SD kommer fortsätta att öka helt enkelt för att det inte finns något annat alternativ att rösta på för invandringskritiska röster.

Det som kan påverkas om det blir långvarig konflikt är att partiet försvagas. Att folk inte längre röstar på partiet för att man tycker det är bra eller att man tycker Åkesson är en duktig ledare utan helt enkelt för att det inte finns något annat.
Den dagen det dyker upp något trovärdigt alternativ kan nog SD tappa många väljare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in