Citat:
Ursprungligen postat av
flipflap
[spoiler]
När jag ser på din skattning i grafen så ser det ut som att du drar ut kurvan rakt åt höger. Borde inte en skattning följa kurvans lutning, någotsånär? Vilket i så fall får skattningen att landa på över 18%.
Rätta mig gärna om jag tänker fel.
Det är riktigt roligt att ha dig i tråden, hoppas att du och status.se kan hitta varandra och samarbeta på ett pedagogiskt sätt.
Kul att du uppskattar min modell! Den streckade linjen som fortsätter till höger efter aktuell tidpunkt är inte menad som en framtida prediktion utan en hjälplinje för att guida läsaren till ett numeriskt förtydligande av aktuell skattning. Kanske är min grafik lite otydlig här? Egentligen är modellen inte byggd för att säga något om framtiden - primärt fungerar den som ett filter som skattar aktuellt väljarstöd samt statistiska egenskaper hos OU. Mina prediktioner av OU grundar sig direkt på dessa aktuella skattningar. En modell av SDs framtida väljarstöd som sträcker sig mer än någon månad framåt, med verkligt prediktiva egenskaper, är en helt annan utmaning, och jag tror inte att det räcker med historiska OU för att bygga en sådan. Här tror jag att den samlade kunskapen i denna tråd är den bästa modellen.
När det gäller modellen upptäckte jag ett implementationsfel som gjorde att konfidensintervallet för skattningen av SDs stöd blev för litet (tyckte väl att det blev väl litet). Detta är nu åtgärdat. Jag har dessutom uppdaterat med Demoskops OU (modellen förutspådde rekord (14.6%), vilket det blev med råge, och mätningen låg inom k.i.). Det fiffiga med modellen är att genom att mata in denna OU så uppdateras automatiskt skattningen av väljarstödet samt prediktionerna av kommande OU. Jag har dessutom uppdaterat grafiken med spline-smoothningar av kurvorna.
Skattade stödet är nu
18.0 +- 1.6.
Sannolikhet att Sentio slår rekord i april: 78%
Sannolikhet att Sifo slår rekord i april: 45%
Sannolikhet för någon OU över 20% i april: 22%
För övriga detaljer se
https://drive.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLNC11UVRGeEl0VDQ/view
Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Räknar Demoskop med SD-marginalen?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Med min felfaktor på demoskop (1,09) så blir det 17,1%.
Mycket pekar på att Demoskop är värre än så, snarare runt 1,2.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Tiggarna har gjort en god insatt som ögonöppnare och det gynnar Sd. Potentialen är 50% just nu för Sd. Det får vi se i kommande opinionsmätningar. Ökning 1-2 % varje månad är vad vi kan förvänta oss. Verkligheten är ändå så mycket bättre för vi vet ju att de undervärderar Sd.
Tiggarna ska vi vara glada för! Tiggeriet är till skillnad från invandringsproblemet ett reversibelt problem som snabbt skulle gå att lösa, om man bara ville, men som funkar som en röstmagnet för SD.
Även om jag skulle välkomna ökningar med 1-2 procentenheter (vilket jag antar att du pratar om) per månad så är min uppfattning att det är långt bortom det rimliga att förvänta sig något sådant, i alla fall under någon längre tid.