2015-04-11, 22:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Naturligtvis är det det? VAd ska det annars vara? Tror du Karlsson älskar Expo? Om expo indirekt ligger bakom en massa uteslutningar så måste de kvarvarandes acceptans ökas. Partiet är mer eller mindre kvalitetssäkrat av expo, och då blir argumentet för samarbete med SD starkare för allianspartierna.

Fast nu blev det ju aldrig något samarbete med Expo, vilket knappast förvånar den som begriper något om svensk politik.

Det som förvånade mig var att Mattias Karlsson trodde att det skulle finnas en chans att etablera ett samarbete med Expo. Och dessutom tog den avsevärda politiska risken att skicka ett brev med sin invit. Detta är i mina ögon ett tecken på politisk naivitet eller oförstånd som kan vara förödande hos en partiledare.
Citera
2015-04-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag förstod inte riktigt resten av ditt långa inlägg, men eftersom slutklämmen var riktad till mig ska jag försöka besvara den.

Jag tror inte på majoritetens tyranni. För mig innebär demokrati inte bara folkstyre utan även respekt för mänskliga rättigheter och en fungerande rättsstat där ingen utsätts för godtyckligt förtryck. Ideologier som inte erkänner dessa principer hör enligt min mening inte hemma i en demokrati. Därmed inte sagt att jag anser att partier som förespråkar sådana ideologier bör förbjudas. Vad jag menade var helt enkelt att sådana ideologier är inkompatibla med demokrati. Något som historien för övrigt bekräftat gång på gång.

Jag delar inte din uppfattning att Motpol ska kunna vara ett hot mot SD:s utveckling.

Det bör inte vara så att esoteriska, radikala filosofer har en märkbar lockelse på en stor medlemskader av vanliga svenskar. Idéer om ras och "folkmordsideologier" bör inte kunna göra sig gällande på egna meriter i en fungerande interndemokratisk idé-tävlan - hur proffsigt eller försåtligt paketerade de än är, enligt dig.

Att det ens kan kännas som en möjlighet beror på det sterila vakuum som lämnats av MK:s krystade, reaktiva doktrin om "öppen svensk kulturentitet", som är helt omöjlig att kvantifiera och är lika exkluderande som etnisk tillhörighet. Mer osympatisk, eftersom den är godtycklig och saknar internationella motsvarigheter. Några "kulturpolacker" eller "etnojudar" finns inte.

Istället exemplifierade jag en "normal" nationalism med den kurdiska och estniska. Denna sorts nationalism som stod upp och överlevde i tävlan med islamism respektive kommunism - utan att känna behov av att någonsin försöka beskriva sig själv teoretiskt.

Det är denna odelade, självklart upplevda gemenskap som svenskar i Finland uttrycker politiskt i Svenskt Folkparti - och som ett självhatande SD missar när de inte ens vågar säga att etniska svenskar existerar som grupp i det nya, mångetniska Sverige.

Den rätta genvägen till rumsrenhet och inflytande är att inte acceptera och internalisera den vulgärnegativa konnotation till svensk nationalism som gör att folk "vibbar" nazism - utan hålla sig till en denotationsnivå man själv fyller med positivt innehåll.

Kort sagt är man inte mer anständig för att man är ett mähä med Stockholmssyndrom och inte "radikal" för att man hävdar att svensk nationalism är så god som någon annan sort.

Ungefär så.
Citera
2015-04-11, 22:54
Medlem
IngmarBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Undrar om inte det här uttalandet ändå är det som gör skillnaden mellan SD och SDU:

"Självklart så måste vi stå upp för våra kamrater, säger SDU:s vice ordförande William Hahne."
http://www.expressen.se/nyheter/kasselstrand-utsatt-for-hansynslost-fortal/

När man i SD alltså för åsiktsregister och kontaktar både interna och externa källor, t ex expo, för att kunna hitta skit på sina partikamrater - så ställer alltså SDU upp för sina kamrater. Just det här är det som kommer att göra hela skillnaden i framtiden.

Det är fascinerande att det inom SD-rörelsen både tycks rymmas det högst och det lägsta inom svensk politik. SDU:s nordiskt rakryggade och moraliska storhet, är verkligen imponerande. Något liknande, i fråga om moralisk rättrådighet, finns inte inom något annat parti eller ungdomsförbund i Sverige. Och sen har vi partiledningens kannibaliska maktspel som för tankarna till Game of Thrones. Sjaskig brutalitet kombinerat med elevering av inkompetens.... Inom detta fält är de långt mer extrema än alla andra jämförbara riksdagspartier, långt mer. Man kan äcklas av Reinfeldt och andra slipade karriärister och lögnare, men i fråga om äcklighet slår ju ändå inget den självutnämnde diktatorn och skåpsuparen Matte.
Senast redigerad av IngmarBergman 2015-04-11 kl. 22:56.
Citera
2015-04-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Mattias Karlsson är nästa Hitler, menar du?

På vilket sätt skulle det tala mot min instinkt att det behövs en fungerande interndemokrati i SD och att medlemmarna bör förkasta auktoritära ledarprinciper?

Nej, det menar jag naturligtvis inte. Barnnivå.

Jag har inte talat emot eller ens nämnt dina instinkter. Jag anmärkte på dina åsikter rörande radikala filosofer, ideer om ras, och folkmordsideologier och dess eventuella lockelser på folk just i demokratier. Den vetenskapligt grundade sanningen är att ju mer rasism blir normerande, desto mer sprider den sig, desto mer blir den normerande, desto mer...får den upp tillräcklig fart och blir en norm, blir den självgenererande och en reglerande och normativ praktik på individer och samhället. Så fungerar diskurser och normer.
Senast redigerad av adminulator 2015-04-11 kl. 23:00.
Citera
2015-04-11, 23:00
Medlem
Jag tror att vi kan konstatera att tråden reducerats till en patetisk gnälltråd för den innersta cirkeln. SDU-Stockholm med anhöriga gråter ut.

Tror att det är en domstol, och vill granska bevis. Lyfter fram poaragrafer och försöker vara advokater.

Alla andra ser ett parti som utesluter medlemmar som anses vara en belastning.
Citera
2015-04-11, 23:03
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag tror att vi kan konstatera att tråden reducerats till en patetisk gnälltråd för den innersta cirkeln. SDU-Stockholm med anhöriga gråter ut.

Tror att det är en domstol, och vill granska bevis. Lyfter fram poaragrafer och försöker vara advokater.

Alla andra ser ett parti som utesluter medlemmar som anses vara en belastning.

Enligt principen om att de anklagade skall bevisa sin oskuld?
Citera
2015-04-11, 23:06
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Och det är i alla fall jag glad för. Annars hade det fortfarande varit ett parti för några marginaliserade arga unga män.

Här har du helt enkelt fel. Partiideologin ändrades inte förrän 2011, dvs. efter inträdet i riksdagen. Det var redan då betydligt fler än "några marginaliserade arga unga män" som stödde partiet. Det är dessutom svårt att påvisa att det bytet i sig hade några särskilda väljareffekter.
Citera
2015-04-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Enligt principen om att de anklagade skall bevisa sin oskuld?

Det är inte en rättegång det handlar om , inte heller nån objektiv rättvisa. Hur svårt ska detta vara att fatta? Det handlar om att göra sig av med någon som anses vara en belastning för partiet.
Citera
2015-04-11, 23:10
Medlem
syscrashs avatar
Lugn, Karlsson är ett politiskt geni. Dessa unga arga män med extrema åsikter förstör för hela partiet. När asyl bomben exploderat måste SD vara redo att bli ett 30%-parti. Om SDU-dårarna sätter dagordningen går rösterna istället till 7-klövern och SD marginaliseras till ca 5%.
Citera
2015-04-11, 23:12
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Lugn, Karlsson är ett politiskt geni. Dessa unga arga män med extrema åsikter förstör för hela partiet. När asyl bomben exploderat måste SD vara redo att bli ett 30%-parti. Om SDU-dårarna sätter dagordningen går rösterna till 7-klövern och SD marginaliseras till ca 5%.

Karlsson är snarare en garant för att SD kommer att bli en del av etablissemanget inom 5-10 år.
Citera
2015-04-11, 23:17
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Karlsson är snarare en garant för att SD kommer att bli en del av etablissemanget inom 5-10 år.
Ja ett etablerat stort parti mellan 20-30%. Det får vara ett slut på unga arga män som inte kan bedriva politik.
Citera
2015-04-11, 23:20
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Ja ett etablerat stort parti mellan 20-30%. Det får vara ett slut på unga arga män som inte kan bedriva politik.

Du förstod inte vad jag menade, min poäng är att Karlsson håller på att förvandla SD till en del av Sjuklövern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in