2015-04-10, 10:56
Medlem
Två roliga innehav just nu:

Evolution gaming - placeringshorisont på minst 1 år - kan bli en raket.

Betsson - alltid en favorit, har den till i sommar och hoppar på igen om den dippar lite.
Citera
2015-04-10, 20:39
Medlem
Hej!

Just nu krigar jag på med ett tråkigt kundtjänstjobb och har tjänat lite pengar. Istället för att ha dessa liggandes på bankkontot kom jag att tänka på att man kanske ska försöka ta sig ann ett månadssparande, som vilket jag har läst här verkar vara en bra idé. Har suttit och spånat runt lite och vill gärna höra er åsikt.
Tänker att jag småstartar lite med att lägga in 2 500:-/månad. Satsar givetvis långsiktigt, helst längre än 10 år, iallafall minst 5. Dessa är de jag funderar på:

AVANZA ZERO 45 %
DNB Global Indeks 20 %
Swedbank Robur Indexfond Asien 15 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10 %
Information om fonden SPP Aktiefond Japan 10 %

Det jag funderar mest på är hur jag ska fördela ut fonderna, bör jag justera procenten? Tips på andra bra indexfonder?
Citera
2015-04-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yahos
Hej!

Just nu krigar jag på med ett tråkigt kundtjänstjobb och har tjänat lite pengar. Istället för att ha dessa liggandes på bankkontot kom jag att tänka på att man kanske ska försöka ta sig ann ett månadssparande, som vilket jag har läst här verkar vara en bra idé. Har suttit och spånat runt lite och vill gärna höra er åsikt.
Tänker att jag småstartar lite med att lägga in 2 500:-/månad. Satsar givetvis långsiktigt, helst längre än 10 år, iallafall minst 5. Dessa är de jag funderar på:

AVANZA ZERO 45 %
DNB Global Indeks 20 %

Det jag funderar mest på är hur jag ska fördela ut fonderna, bör jag justera procenten? Tips på andra bra indexfonder?

Nu har jag ingen aning om hur insatt du är i nuvarande börssituation men du bör veta att vi är på rekordnivåer och att många anser börsen vara övervärderad. Eftersom du investerar långsiktigt hinner den säkert återhämta sig vid eventuell dipp/krasch men i nuläget kanske de inte är så smart att vikta så stor del av portföljen mot index genom AVANZA ZERO.
Citera
2015-04-10, 21:05
Medlem
Razys avatar
Citat:
Hej!

AVANZA ZERO 45 %
DNB Global Indeks 20 %

Först och främst hade jag bytt ut DNB Global mot LF Global eftersom LF har en lägre förvaltningsavgift.
Sedan hade jag justerat lite smått bara och lagt upp portföljen på följande sätt.

35% - Avanza Zero
35% - Länsförsäkringar Global Index
10% - Swedbank Robur Indexfond Asien
10% - Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% - SPP Aktiefond Japan

Kom ihåg att ju längre du sparar desto bättre. Sälj inte av ditt innehav när börsen går neråt, utan fortsätt månadsspara. Börsen återhämtar sig alltid över tid. Lycka till
Citera
2015-04-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solers
Nu har jag ingen aning om hur insatt du är i nuvarande börssituation men du bör veta att vi är på rekordnivåer och att många anser börsen vara övervärderad. Eftersom du investerar långsiktigt hinner den säkert återhämta sig vid eventuell dipp/krasch men i nuläget kanske de inte är så smart att vikta så stor del av portföljen mot index genom AVANZA ZERO.

Jag är faktiskt inte ett dugg insatt, alla ni här kan nog mer än mig. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Först och främst hade jag bytt ut DNB Global mot LF Global eftersom LF har en lägre förvaltningsavgift.
Sedan hade jag justerat lite smått bara och lagt upp portföljen på följande sätt.

35% - Avanza Zero

Kom ihåg att ju längre du sparar desto bättre. Sälj inte av ditt innehav när börsen går neråt, utan fortsätt månadsspara. Börsen återhämtar sig alltid över tid. Lycka till

Tack! Gör nog som du säger och fördelar enligt ovanstående då det kanske är negativt att ha allt för mycket på Avanza som Solers också skriver. Precis, detta blir ett långsiktigt projekt
Senast redigerad av Yahos 2015-04-10 kl. 21:38.
Citera
2015-04-10, 22:06
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy

35% - Avanza Zero

Detta måste vara ett skämt? Vem fan sparar 35% av sitt kapital i en Svensk indexfond när socialdemokraterna sitter i regering? Splitan investerar också enbart i Svenska investmentbolag, så 45% av portföljen i en börs som kommer bli taxerad till helvetet inom något år medan resten av världen skrattar åt detta land och dess fallande valuta?

Mitt råd är att låta dina pengar lämna detta rike och istället investera i bolag med global potential och stark historia. Min portfölj finns ett par sidor bak i denna tråd.
Senast redigerad av HanMedHornen 2015-04-10 kl. 22:09.
Citera
2015-04-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Detta måste vara ett skämt? Vem fan sparar 35% av sitt kapital i en Svensk indexfond när socialdemokraterna sitter i regering? Splitan investerar också enbart i Svenska investmentbolag, så 45% av portföljen i en börs som kommer bli taxerad till helvetet inom något år medan resten av världen skrattar åt detta land och dess fallande valuta?

Mitt råd är att låta dina pengar lämna detta rike och istället investera i bolag med global potential och stark historia. Min portfölj finns ett par sidor bak i denna tråd.

Hej, det är just därför jag vänder mig till er som kan detta område. Jag är endast en nybörjare som ser allt för blint bara för Avanza har 0% förvaltningsavgift. Visst har du nog rätt, lite för mycket fördelning på Sverige fortfarande, måste nog se över det.
Tack, ska absolut kolla efter din portfölj!
Citera
2015-04-10, 22:51
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen

Om du kollar historiskt har börsen gått bäst då Socialdemokraterna suttit vid makten. I USA har börsen gått bäst när demokraterna haft makten (presidentposten), detta tvärtemot vad många tror ( http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2012/10/live-chart ). Notera att jag säger inget om något kausalt samband, jag påpekar bara att ditt uttalande inte har någon bäring i befintlig data.
Senast redigerad av OmneHomoMendax 2015-04-10 kl. 22:55.
Citera
2015-04-10, 23:00
Medlem
Citat:
Hej!

AVANZA ZERO 45 %
DNB Global Indeks 20 %

Jag tycker du ska byta ut SPP Aktiefond Japan mot Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index, du får då en stor spridning mot tillväxtländer istället för ett ensamt land som Japan.

Jag tycker även att du ska sänka din exponering mot sverige. Det räcker med 20-25 procent.

lycka till!
Citera
2015-04-10, 23:14
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Om du kollar historiskt har börsen gått bäst då Socialdemokraterna suttit vid makten. I USA har börsen gått bäst när demokraterna haft makten (presidentposten), detta tvärtemot vad många tror. Notera att jag säger inget om något kausalt samband, jag påpekar bara att ditt uttalande inte har någon bäring i befintlig data.

Då vill jag påpeka att vad vi ser idag inte liknar vad vi såg år 1994 eller 1982. Hela vår omvärld är på väg att springa om oss och länder i Asien som knappt fanns på kartan -82 är nu bland de mäktigaste i världen. Samtidigt så går de flesta länder mot ett kapitalistiskt system, medan Sverige försöker bilda ett nytt Nordkorea.

Enkelt summerat så hade detta rike för 35 år sedan kompetensen och teknologin till att konkurrera med länder som idag, pga av informationsteknologi och infrastruktur, är ljusår längre fram än lilla Sverige. Denna regering tror fortfarande att befolkningen kan åstadkomma något när Asien utexaminerar fler Civilingenjörer på ett år än vad Sverige har invånare och bolag flyr till låglöneländer pga att skattetrycken är på tok för högt.

Att försöka utveckla landet i en annan riktning än de största och rikaste nationerna i världen må vara vår tids mest efterblivna idé.
Citera
2015-04-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Jag tycker du ska byta ut SPP Aktiefond Japan mot Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index, du får då en stor spridning mot tillväxtländer istället för ett ensamt land som Japan.

Jag tycker även att du ska sänka din exponering mot sverige. Det räcker med 20-25 procent.

lycka till!

Tack för tipset, har redan Swedbank Robur Indexfond Asien som täcker Asien, bör jag ändå ersätta SPP Aktiefond Japan mot Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index? Kanske är bra så man får lite spridning i Afrika och Sydamerika också.

Precis, alla tipsen jag redan fått av er tyder på att jag bör sänka exponeringen mot Sverige, så de ska göras
Citera
2015-04-11, 09:57
Medlem
Citat:
Tack för tipset, har redan Swedbank Robur Indexfond Asien som täcker Asien, bör jag ändå ersätta SPP Aktiefond Japan mot Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index? Kanske är bra så man får lite spridning i Afrika och Sydamerika också.

Precis, alla tipsen jag redan fått av er tyder på att jag bör sänka exponeringen mot Sverige, så de ska göras

Ja du får annan spridning genom tillväxtmarknad index. Har hört en del ekonomer som höjt ett varningens finger inför Japan den närmsta tiden. Europa kommer däremot gå bra. Men om du sparar långsiktigt kanske det inte gör så mycket. Hur som helst, jag skulle inte ha mer än 5% av portföljen i Japan. Då är det bättre med tillväxtmarknad.

/J
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in