2015-04-10, 19:38
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Enligt Melander är det ingen hemlighet att framförallt två gamla spår fortfarande lever, uppslagen som kallats Sydafrikaspåret och PKK-spåret.

Kul att man fortfarande jobbar efter idéen att varje liten sak är ett eget spår och helt utesluter något slags helhetsbedömning.

Enligt min mening så är sydafrikaspåret och PKK-spåret delmängder i ett större spår (och faktiskt, delmängder av lösningen på Mordet och vilka som låg bakom). Men för att komma någon vart med det så måste man utreda det som en del av en helhet. Som lösa spår och som utreds för sig är det helt värdelöst. Och det är väl det som är meningen; Hålla på med en massa blaj för att det skall se bra ut i tidnignen.
Samanhang, det får flashbackare och privatspanare pyzzlsa med.
Citera
2015-04-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
PKK-liket lever än... Undrar om vi får en fortsättning på just Kegö & co:s utspel i Expressen snart...

http://polistidningen.se/2015/04/palmegruppen-hoppas-pa-nya-medarbetare/

Herre Gud...är det vad mina skattepengar används till.

Ja snart kanske vi får se någon artikel i Expressen där man påstår att senaste heta spåret i Palme utredningen är ett tips om att självaste Abdullah Öcalan gömt en .357 Magnum i Hans Holmers grav.
Citera
2015-04-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo desperationen lyser ur ögonen på dem som vill driva ett spår som för tillfället saknar intresse för tråden.

Eftersom vi ganska tydligt kan se vilka spår som drivits från start och fortfarande drivs (PKK t ex) och allt tydligare vilka som står bakom dem och agerandet runt det så blir jag inte förvånad om det i slutändan kommer att visa sig att detta spår planterats för att haverera privatspanare som kratsade farligt nära sanningen när de sk Polisspåren levde. På så sätt drevs intresset bort från de uppenbara desinformationslinjerna och dem bakom dem mot enskilda personer och hålls vid liv trots att det är stickspår enligt principerna splittra, avled och förvirra.

Det skulle inte heller förvåna mig om t ex olika brokiga Sydafrikaspår där källlorna i många fall kan spåras till kända informationssvindlare är en annan sådan avledning att få folk att se fel motiv och nivå i en avledning. Huvudaktören där är numera Anders Leopold Elmqvist som först drev VG spåret. Kustjägarnamn Elmer. Denne har hela profilen som den gamle en gång beskrev som ideal bakgrund för en informar till IB. Kan som journalist ställa mycket frågor utan att det verkar misstänkt och har "rätt" bakgrund.

Så kära grävarkollegor vad kan vi hitta om vår säpokommisarie. Har inte de som haft så mycket annan information från Säpo och underrättelsevärlden kunnat hitta något värt att delge kring denne person?

Ja detta är mkt intressant. Jag förstår inte hur tex Sven Aner som ändå är en gammal journalist inte förstod att han utsattes för desinformation i syfte att sänka hans trovärdighet. Man borde spola tillbaka bandet och analysera vad han grävde i då när Avsan/finska flickorna började dyka upp.
Var förresten inte den där Lisbeth bilden och historien om kappan också desinformation?
Citera
2015-04-10, 21:41
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Kul att man fortfarande jobbar efter idéen att varje liten sak är ett eget spår och helt utesluter något slags helhetsbedömning.

Enligt min mening så är sydafrikaspåret och PKK-spåret delmängder i ett större spår (och faktiskt, delmängder av lösningen på Mordet och vilka som låg bakom). Men för att komma någon vart med det så måste man utreda det som en del av en helhet. Som lösa spår och som utreds för sig är det helt värdelöst. Och det är väl det som är meningen; Hålla på med en massa blaj för att det skall se bra ut i tidnignen.
Samanhang, det får flashbackare och privatspanare pyzzlsa med.

Jäkligt sant som du säger. Skrämmande att man kan komma undan med floskler som att "vi arbetar förutsättningslöst" och liknande när det nästan gått 30 år sedan mordet - att hoppas på att ett vapen dyker upp för att det i sin tur skall leda till ett genombrott i utredningen är bara så deprimerande...
Citera
2015-04-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jäkligt sant som du säger. Skrämmande att man kan komma undan med floskler som att "vi arbetar förutsättningslöst" och liknande när det nästan gått 30 år sedan mordet - att hoppas på att ett vapen dyker upp för att det i sin tur skall leda till ett genombrott i utredningen är bara så deprimerande...

Jag är ledig ock skulle kunna tänka mig att jobba som bollblank för nya ideer och uppslag vad man skall titta på och har inte så höga lönekrav.
Citera
2015-04-10, 22:10
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Jag är ledig ock skulle kunna tänka mig att jobba som bollblank för nya ideer och uppslag vad man skall titta på och har inte så höga lönekrav.

Ja, varför inte? Erbjud dina tjänster och se vad som händer. Tyvärr tror inte att du skall hoppas för mycket
Citera
2015-04-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, varför inte? Erbjud dina tjänster och se vad som händer. Tyvärr tror inte att du skall hoppas för mycket

Nej, vinsten skulle ju vara att jag inte kan babbla publikt utan ha tystnadsplikt!
Citera
2015-04-11, 01:45
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Nej, vinsten skulle ju vara att jag inte kan babbla publikt utan ha tystnadsplikt!

Det vore snarare en förlust! För mig och åtskilliga andra här itråden.
Citera
2015-04-11, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
PKK-liket lever än... Undrar om vi får en fortsättning på just Kegö & co:s utspel i Expressen snart...

http://polistidningen.se/2015/04/palmegruppen-hoppas-pa-nya-medarbetare/

Aftonbladet reagerade också på detta i Polistidningen. Idag: "Polisen utreder PKK igen": http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20609436.ab
Citera
2015-04-11, 08:47
Medlem
Beträffande Skelleftehamnsmannen:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6121063

Varför tar inte PU hjälp av detektiven allmänheten och lägger ut det inspelade bandet?! Har man alltid otur när man tänker i denna församling. I andra sammanhang kan man lägga ut övervakningsvideor för att få tips att jobba med. Varför skall det vara så motigt hela tiden i MOP.

Ja, artikeln i Polistidningen gör en verkligt bekymrad. Det kanske är så, att det verkligen behövs andra typer av personligheter i PU. De som finns där nu är troligen miljöskadade. Att alltid höra hur svårt det är och hur enormt stor utredningen är, är ju hämmande för vissa personligheter medan det för andra kan vara stimulerande.
Citera
2015-04-11, 09:07
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Citat från kegö:
Det här är lika allvarligt som när säkerhetspolisen lät avlyssningsband och annan information ligga obearbetade i ett säkerhetsskåp före Palmemordet. Efter mordet konstaterade man att om man hade haft tillgång till det materialet så hade man fått fram en gigantisk hotbild som hade inneburit övervakning dygnet runt, säger Walter Kegö.
Själv slarvar han som SÄPO chef i Uppsala bort det av Karl-Gunnar Bäck inlämnade bandet...

Ang Bäck ärendet säger han dock ursäktande i förhör med PU:
Walter K uppgav att han vid tiden då bandet skulle ha lämnats hade gått en kommissariekurs och att han då ersatts av Ernst N. Walter K hade ingen kännedom om Karl B:s uppgifter.

Här framträder vissa lustigheter.

Han var chef men ändå inte. Han sparkar både uppåt och nedåt samtidigt. Har ingen kännedom om vad hans underlydande pysslade med eftersom han anger sin ersättare Ernst som syndabocken som underlät att informera honom själv. Om man själv inte vill ta ansvar så skyller man på någon annan. Ett trick som troligen använts i hela mänsklighetens historia. Utan att syndabocken får berätta sin historia. Eftersom han är en svansviftare utanför flockledarens krets. Det är inte så många tusen år sedan man satt runt en lägereld och smidde ränker med likasinnade mot sina fiender.

Bevisligen lät han Ebbe få tillgång till hemligt material. Utan att knota. Här finns ett stort varför. I sitt eller i en annans intresse. Näss trodde inte på honom men Ebbe. Blev han själv blåst eller inte. För slutsatsen är fantastisk. Han ger klassificerat material till en privatperson. Där hemlighet sitter i ryggmärgen. Samtidigt som en domstol friar honom i ett åtal. Eftersom han trodde att överordnade gav honom rätten. Via den famösa middagen som Wall beskrivit i detalj. Där Ebbe var snål med en bottenskyla. Men där en annan blev packad på bristen av brännvin. Fyra personer deltog med fyra olika utsagor. Ringer det klockor eller. Där det enligt mig inte fanns en chans att detta kunde pågå utan Ingvars vetskap. Näss plus vissa andra fick avgå. Men Kegö bestod. Avskedades inte. Befordrades inte mig veterligen. Men fortsatte i en annan skepnad under samma sold. Han var den nyttige eller kompetente som man inte kunde undvaras. Än idag trots tveksamheter. Eller är det tveksamheterna som är spåret efter hans roll idag. Som PKK expert.

Vilka är då PKK spårets ursprung, anhängare och försvarare. Där PU än idag tycker att detta spår är fräscht. Trots Holmers frånfälle och att drygt 29 år har gått. Samtidigt är Sydafrikaspåret lika färskt och bärande. Samtidigt som Lisbets utpekande av Christer än idag är giltigt enligt IC och Expressen.

Alf Karlsson planterade före mordet. Där vissa kurder redan satt i kommunarrest. Utifrån Säpos informationer. HH köpte men fick vänta lite. Där vi kan ana Kegö och Barrling som sakkunniga. Beskrivet av GW. Men där Alf slutade och bildade säkerhetsfirma med en kompanjon. Frivilligt eller inte kommer vi aldrig att få reda på. Men om det finns en person som övertygade honom om det så anar vi den som egentligen bestämde då och hans arvtagare idag. Där Kegö inte har något att förlora på att upprepa sitt mantra.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-11 kl. 09:42.
Citera
2015-04-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Han var chef men ändå inte. Han sparkar både uppåt och nedåt samtidigt. Har ingen kännedom om vad hans underlydande pysslade med eftersom han anger sin ersättare Ernst som syndabocken som underlät att informera honom själv. Om man själv inte vill ta ansvar så skyller man på någon annan. Ett trick som troligen använts i hela mänsklighetens historia.

Tja det är precis detta som Jan Myrdal beskriver i Myglaren. Tyvärr finns det lite varstans sådana här personer inom förvaltningar och stora företag som ägnar sin tid åt att snacka skit om andra och att snacka bort sin egen inkompetens.

Det finns smartare typer av myglare än denna genomskinliga variant.

Massor av människor kring honom måste ha noterat det och dessutom gör han bort sig offentligt men ändå går hans karriär vidare. Det måste finnas någon bakgrund och kontakt som vi inte känner till inblandad i den ekvationen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in