2015-04-11, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Statsministern är en korkskalle men det kan vi lämna därhän. Att han vill stämpla SD som fascistiskt är av politiskt taktiska skäl men det blir inte sant för det. Det finns ingenting med SD som är fascistiskt. Nu gillar jag inte heller det högt uppskruvade tonläget från någondera sida och uttrycket "halvfascistiska" var över gränsen men faktum kvarstår att om man har kännedom men ändå underlåter att agera mot dem som vill radikalisera partiet då först ger man sina kritiker rätt.

Om nu folk i medlemsutskottet bestämt sig så vore det klokast att göra processen kort....låt inte partiet schavottera i pressen mer...se till att kicka de som ska ut direkt.
Citera
2015-04-11, 02:09
Medlem
Jeffrey.L.Dahmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Men, nu sätter du paralleller mellan det ett parti säger och det ett parti egentligen står för!

Om SD kunde få många väljare att tro att det är ett socialdemokratiskt parti så kunde SD få ytterligare någon miljon väljare! Jag begriper inte varför så många tycker att SD ska vara ärliga med sin politik! Fattar ni inte att SD kan vinna miljontals röster på att LÅTSAS vara vänster? Herregud.....inse att SD inte tappar väljare högerut (ja, några promille till SvP)...så SD kan i princip framställa sig som vänsterpartister för att stjäla röster.........men, detta är tydligen obegripligt för vissa....istället ska SD gå ut med en högerinriktad nationalistisk retorik...som skrämmer bort väljare! Jisses, hur dum får man vara?

Ok SD är nazister men detta kan dom inte säga öppet? Så då ska man trolla att man är vänster? Varför skulle jag rösta på ett sånt ohederligt pack? Och vad har jag för garantier för att SD hissar hakkorsfanan vid maktövertagandet?

Du som inte vill "skrämma bort" väljare ska väl absolut inte spä på medias konspirationsteorin om att SD har en dold agenda?
Senast redigerad av Jeffrey.L.Dahmer 2015-04-11 kl. 02:12.
Citera
2015-04-11, 02:16
Medlem
baggebo1s avatar
Är det ingen mer som reagerar på den sinnessjuka intervjun med Olsson? Han går alltså ut redan nu, trots att tiden för att svara på medlemsutskottets utskick som ungdomspartisten i Debatt pratade om inte ens gått ut, och säger att han ska yrka på att samtliga ska uteslutas!!! Även den blindaste måste väl se vilken skådeprocess det här är?
Citera
2015-04-11, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Tiden kommer tvinga oss till det. Det eller att gå under som nation och folk.

Antingen trollar du hejdlöst dåligt eller så är du SDs sämsta valarbetare.

Lite grann så där nonchalant örfilar upp en handfull offentligt så kommer en halv miljon människor komma springande för att få vara med i just det partiet? Hur gammal är du egentligen? Läser du bara serietidningar och tittar på tecknat?

Citatet är alltså från ujhs. Det där var verkligen inte min uppfattning om partiet när jag lämnade M för SD. Makten är belöningen för att man har en ideologi eller bedriver en politik som är åtråvärd och efterfrågad. 7K har allesammans lämnat ideologin och för dem är det bara makten som hägrar. Jag trodde SD var annorlunda.

Jag ska fundera över helgen, men jag kommer sannolikt kontakta SD i nästa vecka och säga upp medlemskapet. Så känns det just nu. Det må så vara att 7K är katastrof, men om många protesterar mot det som pågår just nu inom SD så kanske det blir en skärpning. Det här är otillständigt!

Jag började med politik inför valet 1979, jag är i ålder mellan 50 och 60, jag är alltså inte purung! Jag var aktiv inom MUF och Fria Moderata studentförbundet på tidigt 1980-tal...tills tokliberalerna (medell Reinfeldt)tog över. Jag har inte varit medlem i nåt parti de senaste 27-28 åren. Fr a har jag absolut inte varit SD-medlem även om jag röstat SD de två senaste valen!
Anledningen till att jag röstat SD är att partiledningen är p g a migrationspolitiken....och att Åkesson och kompani hållit nationalistdårarna i schack och gjort partiet någorlunda rumsrent

Även om jag själv önskar en mer konservativ högerinriktad politik så är jag inte idiot! Vad jag önskar är inte relevant. Vad som är relevant är hur mycket makt min röstsedel kan rendera!
Citera
2015-04-11, 02:21
Medlem
EvilGs avatar
Vad är en "halvfascist"? I min bok så är man antingen fascist eller så är man inte det. Punkt. Känns som att MK enbart vill kasta ut sig de där invektiven (potentiell kandidat för SM i epitetkastning?) för sakens skull.

Sen undrar jag om huruvida man mäter olika medlemmars synder med olika måttstockar? Mig veterligen var denna nolltolerans tagen i funktion när herr Ekeroth hade sin blöta natt på Kungsgatan med järnrör och rasistiska samt sexistiska invektiv. Han blev inte utesluten, vad annars förväntar man sig? Hur socialkonservativt är det att festa med en person vars yrke i princip gestaltar dekadens? Jag menar givetvis porrkungen porrmagnaten Berth Milton. Ekeroth är dessutom en av de energiskt ansvariga för Avpixlat, hur går den ihop med nolltoleransen?? Utöver det, Pavel Gamov (som sitter i partistyrelsen) hade en mysigt intim kontakt med ND. Varför uteslöts inte han?

Hur ställer sig Björn Söder till denna konflikt? En av de absolut innersta kretsen i gänget tillsammans med Jomshof, Karlsson och Åkesson. Men det verkar som att han är på glid. Jag tror att han blev satt på talmansposten för att de andra tre (fyras gäng subtraherat med BS) ville undanmanövrera honom (liksom M ville få Billström ur bilden efter alla klavertramp); man säger inte nej till en talmansplats, ett av de finaste jobben man kan ha. Utöver detta har just denna konflikt mellan bunkern och de socialkonservativa legat och bubblat ett bra tag för att bryta ut nu. De tre och BS är väl medvetna om att han lutar mer åt GK/WH:s linje än deras, antagligen därför kastade man ut honom från partisekreterarposten och partistyrelsen. Kommer BS också att stryka med i någon utrensning? För jag spekulerar i att det kommer fler.
Citera
2015-04-11, 02:23
Medlem
Jeffrey.L.Dahmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Är det ingen mer som reagerar på den sinnessjuka intervjun med Olsson? Han går alltså ut redan nu, trots att tiden för att svara på medlemsutskottets utskick som ungdomspartisten i Debatt pratade om inte ens gått ut, och säger att han ska yrka på att samtliga ska uteslutas!!! Även den blindaste måste väl se vilken skådeprocess det här är?

Tveksamt, SD fungerar som ett fotbollslag eller religiös sekt. "SD oavsett vad som än händer" är mottot.
Majoritet av SDs väljare kan inget om politik, utan följer det som är inne och lite rebelliskt. Sammanfattat: Ett gäng ryggradslösa populister.
Citera
2015-04-11, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffrey.L.Dahmer
Tveksamt, SD fungerar som ett fotbollslag eller religiös sekt. "SD oavsett vad som än händer" är mottot.
Majoritet av SDs väljare kan inget om politik, utan följer det som är inne och lite rebelliskt. Sammanfattat: Ett gäng ryggradslösa populister.

Vad är fel med populism om det renderar röster i en parlamentarisk stat?
Citera
2015-04-11, 02:27
Medlem
sherms avatar
Citat:
Det är helt sjukt..

Noterar att det är första gången jag ser denna info:
Citat:
I vintras valdes William Hahne på ett tumultartat medlemsmöte till ordförande i SD-Stockholm.

– På det här mötet dök det plötsligt upp sextio, sjuttio personer som våra medlemmar kände igen. "Snälla nån, de är ju från Nordisk ungdom", sa man. Det där är extremister och nazister som ska hålla sig borta från vårt parti, säger Magnus Olsson.
Sextio, sjuttio personer från Nordisk ungdom - och deras medlemmar kände igen dem

Låter väldigt dramatiskt gör det, senast jag läste något om det mötet så tror jag det handlade om att man hade lyckats styra upp bra catering
Citera
2015-04-11, 02:29
Medlem
Jeffrey.L.Dahmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vad är fel med populism om det renderar röster i en parlamentarisk stat?

Ja att populister sällan håller vad dom lovar. Och då förlorar man långsiktigt. Men nu är ju Sd nazister enligt dig, så då avskaffar man väl parlamentarismen när hakkorsfanan vajar över Rosenbad.
Citera
2015-04-11, 02:30
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:

Jodå, men det är ju meningen. Det skall vara en skådeprocess. Detta är både för intern och extern konsumtion. Medlemmarna lärs disciplin och lydnad. Svenska folket lär sig att SD tar inslag av rasism, fascism och nazism på allvar. Var sanningen ligger, har ingen som helst betydelse.

Två flugor i en smäll blir effekten och det är denna som eftersträvas, vilket skall lägga grunden för SD att bli ett 30%-parti. Sådan är alltså den strategiska tanken.

Sedan nämnde någon att detta är Sovjet, Sovjet-Sd. Jovisst, men den sovjetiska modellen var faktiskt oerhört framgångsrik så länge den tillämpades, ända tills leninismen inte upprätthölls längre av Gorbatjov och hans klick och anarkin släpptes loss. Det är det senare som SDU-falangen rent objektivt betjänar: anarki som kommer att bryta sönder partiet.

Detta fattar förstås inte alla hatiska rasister och fascister, då de ser SDU som hjältar i den heliga kampen.
Citera
2015-04-11, 02:30
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Enligt Dragan Klaric är det så:
http://www.klaric.se/?p=494

Då är det alltså som jag trodde.

Citat:

Det är ganska förvånande att man nu från partiledningens sida fullkomligen exploderar i hat och neokommunistiska ord mot SDU. Förut har man ju medialt förnekat meningsskiljaktigheter och försökt neutralisera ungdomsförbundet genom lite fulspel.

Nu vill inte ens ledningen röra sina "neofascistiska" partivänner med tång. Det hela är ganska bisarrt.
Citera
2015-04-11, 02:35
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Redan har det uttryck jag tidigt använde dykt upp åtminstone i AB : auktoritär ledarprincip.

Det är en grundbult i klassisk skolboksfascism. Liksom föraktet för de demokratiska spelreglerna.

Detta är två ingångar till fascismanklagelser att lägga till de tidigare.

Poängen är att anklagelseakten blivit starkare mot SD, inte svagare. Den tidigare barocka tesen att SD är fascistiskt kan nu helt enkelt inte avfärdas kategoriskt, utan blir en tolkningsfråga.

Sedan är det möjligt att det finns en beredvillighet hos media att ta ett tuktat, "antirasistiskt" SD i sin famn - men det ska man nog inte vara säker på.
Du famlar efter halmstrån. Att Aftonbladet försöker klistra det ena epitetet efter det andra är ingen nyhet för folk, det har dom sysslat med i åratal. Toppstyrt har man väl kört med tidigare, även om S under Göran P, men "autoritär ledarprincip" är något som tillhör totalitarismen och givetvis rent nonsens eftersom SD årligen väljer om sin partiledare och partiledning efter samma demokratiska principer som andra partier. "Förakt för de demokratiska spelreglerna" är ännu dummare då SD agerar helt i linje med dessa spelregler. Eller du kanske vill utveckla hur man visar "förakt för de demokratiska spelreglerna"?
Senast redigerad av Kloss 2015-04-11 kl. 02:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in