• 1
  • 2
2015-04-10, 20:48
Bannlyst
Ska tanka själv för första gången imorgon och har haft körkort i ett år. Det jag är rädd för är när jag valt kassabetalning, men råkar tanka för fullt, det vill säga att jag inte behärskar att "avsluta tankningen". Är mest rädd för att det kommer spruta bensin på mig när jag tar ut pumpen. Och tankar man genom att trycka in handtaget? Antar att man avslutar tankningen genom att släppa handtaget och sen skaka på pumpen och sen lägga tillbaka den? Är riktigt nervös och kommer ta på mig skyddsglasögon och overall imorgon
Citera
2015-04-10, 20:52
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Det finns en spärr på slanghandtaget som automatiskt stänger av bränsleflödet. Det klickar till när tanken är full, vänta några sekunder med att dra ut hnadtaget så att dom sista dropparna hinner rinna ut.

Lycka till
Citera
2015-04-10, 20:55
Har alltid undrat hur spärren känner att tanken är full.
Citera
2015-04-10, 20:57
Medlem
De flesta bemannade (Med t.ex kiosk) kan du förbetala i kassan t.ex 300kr. Sedan är det bara att välja ditt drivmedel (95 bensin, Diesel, E85), ta av munstycket från pumpen, sätt det i tankhålet och håll inne handtaget. Har du betalat 200kr får du 200kr bensin.

Det finns ett litet lås längst bak på munstyckernas handtag (En silvrig grej oftast) som du för framåt när handtaget är intryckt för att låsa handtaget där.
Sedan tar du bara tag i handtaget igen och klämmer till så lossnar låset.

Om du är väldigt osäker och inte vill misslyckas inför andra personer kan jag definitivt tipsa om att åka till en Obemmanad station!
Där kan du klämma på avstängda pumpar utan att något kan hända och lära dig låset.
Citera
2015-04-10, 20:58
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz

Jag vet inte men jag gissar att den stänger av är det börjar skvalpa upp bränsle på nån slags sensor som sitter på "pipen" på handtaget.
Citera
2015-04-10, 21:00
Medlem
Lyssna på "Ostfralla" ... helt rätt... va lugn
Citera
2015-04-10, 21:17
Bannlyst
Jag pallar inte att jag ska behöva låta den tanka automatiskt med nån lås. Kan jag inte bara göra det manuellt och klämma i handtaget och sen släppa den när jag anser att jag tankat klart?
Citera
2015-04-10, 21:18
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overaklagare
Jag pallar inte att jag ska behöva låta den tanka automatiskt med nån lås. Kan jag inte bara göra det manuellt och klämma i handtaget och sen släppa den när jag anser att jag tankat klart?

Jo, absolut.
Citera
2015-04-10, 21:32
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:

Så du står hellre och håller i ett handtag i ca 1,5 minuter än att t.ex kolla Flashback eller passa på att göra några armhävningar? Eller bara stå och filosofera på whatever.
Citera
2015-04-10, 21:37
Medlem
Nereons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz

Jag TROR att det är så att det sitter en grej i tanken som flyter (eller något sånt) som sedan petar till pumphantaget när det blir lagom. Detta verkar ju även rimligt med tanke på att hela handtaget liksom hoppar ur när den slår ifrån.
Citera
2015-04-10, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Så du står hellre och håller i ett handtag i ca 1,5 minuter än att t.ex kolla Flashback eller passa på att göra några armhävningar? Eller bara stå och filosofera på whatever.
Vågar inte. Tänk om den ballar ur

sen e jag inte händig så vet inte om jag kan få upp "låset" igen.
Citera
2015-04-10, 21:45
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Vågar inte. Tänk om den ballar ur

sen e jag inte händig så vet inte om jag kan få upp "låset" igen.

Hur lyckades du få körkort? Hur vågar du utsätta dig själv för trafiken?

Om du inte har bra svar på dessa frågar så är du ett troll.
Senast redigerad av Ostfralla2000 2015-04-10 kl. 22:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in