2015-04-10, 17:15
Medlem
Jag går Filosofi som en av mina individuella val på gymnasiet och har som slutuppgift att hålla ett föredrag som bygger på en filosofisk undersökning. Jag har bestämt mig för att diskutera Epikuros klassiska gåta om varifrån ondskan kommer om det finns en gud. Jag mailade min lärare och frågade om det var ett acceptabelt ämne (vilket vi fått instruktion att göra) och min lärare säger att det är okej så länge jag kopplar det till samtiden.

Nu är jag lite kluven, jag kan och ser fram emot att argumentera i försvar Epikuros (imo?) vattentäta argument för varför en kärleksfull Gud inte kan existera. Men koppla till samtiden? Jag vet inte riktigt hur det ska gå till. Jag är inte ens helt säker på hur hon menar? Förslag? :^)

(Jag tror jag följde skolhjälp-reglerna i detta meddelande.)
Citera
2015-04-10, 17:16
Bannlyst
Materialismen är väl påtaglig i samtiden.
Citera
2015-04-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Materialismen är väl påtaglig i samtiden.
Hur menar du, rent konkret?
Citera
2015-04-10, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDpsycho
Hur menar du, rent konkret?
Den Epikuros jag känner till är upphovsman till Epikurism som tidigt talade om atomer. Och att typ lukten från en limpa färdades i luften så jag kan känna doften av den. Därför finns det ingen kropp/själ allt är uppbyggt av atomer. och vidare bör man inte frukta vare sig gudar eller döden..

om du har tid kan du låna boken Antikens visdomar, Michel Onfray. Filosofins mothistoria del 1
Senast redigerad av Detevigaaviga 2015-04-10 kl. 17:26.
Citera
2015-04-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Den Epikuros jag känner till är upphovsman till Epikurism som tidigt talade om atomer. Och att typ lukten från en limpa färdades i luften så jag kan känna doften av den. Därför finns det ingen kropp/själ allt är uppbyggt av atomer. och vidare bör man inte frukta vare sig gudar eller döden..

Tack så mycket. En bra början!
Citera
2015-04-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDpsycho
Jag går Filosofi som en av mina individuella val på gymnasiet och har som slutuppgift att hålla ett föredrag som bygger på en filosofisk undersökning. Jag har bestämt mig för att diskutera Epikuros klassiska gåta om varifrån ondskan kommer om det finns en gud.
Ondska blir ju vad det kollektiva samhället anser. Om Gud finns eller inte är också en kollektiv övertygelse, sedan finns det ju alltid avvikare.
Citera
2015-04-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Ondska blir ju vad det kollektiva samhället anser. Om Gud finns eller inte är också en kollektiv övertygelse, sedan finns det ju alltid avvikare.

Fascinerande. Ännu mer klockren inspiration. Kan nog utveckla på detta. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in