2015-04-10, 14:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Angående din sista mening:
Det är helt enkelt så att nyheten är inte särskilt stor mer än för de mest hängivna SD:arna och de är inte särskilt många.
Där har du faktiskt fel. Att rösta på SD är lika med att man blir hängiven. I ett land där demokratin och yttrandefriheten är på undantag och SD är den stora skampålen, är det ett stort steg att gå från ett "etablerat" parti till SD.

Men har man en gång gjort det, så följer man med och känner sig personligt påhoppade var gång SD förtalas, beljugs av etablissemanget eller som i detta fall, när partiet krigar internt.

Jag har sett det många gånger i min bekantskapskrets och jag tror det är få som tänker på och resonerar så mycket om politik som SD:are.
Senast redigerad av Karman 2015-04-10 kl. 14:44.
Citera
2015-04-10, 14:43
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Grejen är att svensken i gemen inte lockas av nationalism a la Kasselstrand & Hahne. Man kan roat betrakta glada, hoppande norrmän i stickade mössor, frenetiskt viftande med små flaggor. Norsk nationalism är trevlig. Däremot allvarsamma, snaggade unga män som stolt bär sin blågula jättefana med stålblick riktad framåt... nej det går bort.

Dessutom, det där med att marschera är en kass idé. Hahne och Kasselstrand ses ofta på bilder där de marscherar. Stå gärna och vifta med flaggor lite oordnat och glatt, men ge fan i att gå i takt i raka rader. Knappt någon gillar åsynen av folk som marscherar.

De flesta vanliga svenskar är stolta över sitt land, dess historia och traditioner. Men där går gränsen, stöddiga typer som Hahne och Kasselstrand är inga röstmagneter, tvärtom. Kontentan av denna mediacirkus blir därför ytterligare några procent till SD i nästa opinionsundersökning.

Du gör också misstaget att underskatta samhällsutvecklingen. Hade SD gett fan i att börja med nolltoleransen så hade många Svenssons ändå till slut lagt sin röst på partiet då det helt enkelt inte finns något annat alternativ.

De hade inte röstat på SD i senaste valet eller i nästa. SD hade däremot fått en del Svenssonröster 2022. Alla måste väl ändå ha förstått från början att SD inte hade fått någon som helst makt på 15 år trots nolltoleransen.

Nu har ni istället gjort bort er totalt genom att först samarbeta med kulturmarxister för att jaga "neofascister" (HAHA) och sedan alla dessa uteslutningar som endast skapar kaos och splittringar.
Citera
2015-04-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Både Danska och Norska socialdemokraterna har ett invandringspolitiskt program betydligt radikalare än svenska SDs. Norge har bara i år tex utvisat 900 kriminella invandrare på livstid. - Expos systerorganisation SOS rasisme har samtliga norska partier tagit gemensamt avstånd ifrån pga av deras radikala kommunism. I Danmark är även den yttersta neomarxistiska vänstern extremt kritiska till invandringen av "fel slags invandrare" (läs muslimer) då de "slår sönder solidariteten".

En arab (eller svensk) som kastar en gatsten på en buss i Norge eller Danmark kan räkna med livstids utvisning per automatik.

Om man nu vill framhålla en god medial bild av SD så tror jag det vore bra om partiet fokuserar på att samarbeta med just norska och danska systerpartier. Partier från kontinenten blir automatiskt mer belastande p g a historien; jag tänker t ex på La Destra i Italien.

Vi kan dessutom se en sådan tvättning av partiet Front National i frankrike. Gamle Le Pen fick sig en ordentlig avhyvling av sin dotter, och det med rätta.
Citera
2015-04-10, 14:47
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Nu har ni istället gjort bort er totalt genom att först samarbeta med kulturmarxister för att jaga "neofascister" (HAHA) och sedan alla dessa uteslutningar som endast skapar kaos och splittringar.

Hela den är röran är så klumpigt utförd och så idiotisk att man börjar fundera på om MK vill underminera SD som rörelse.
Citera
2015-04-10, 14:47
Medlem
baggebo1s avatar
Ytterligare koppling mellan SDU och Nordisk Ungdom:
Citat:
Nu kan Nyheter Idag avslöja att det inte alls är några täta skott mellan SDU och Nordisk Ungdom. På en bild ser vi SDU-toppen Hanna Lindholm festa tillsammans i lokaler som disponeras av Nordisk Ungdom. Bilden är tagen vintern 2014, alltså för bara några månader sedan. I bakgrunden ser vi en inramad löpsedel med texten “De styr högerextrema Nordisk Ungdom” samt en inramad affisch med Tintin i Kongo.

– Jag kommer att bemöta alla anklagelser och reda ut eventuella missförstånd som gäller mig på ett brev till medlemsutskottet. Det är ingenting som jag kommer att ta offentligt, utan internt, skriver Lindholm i ett sms när Nyheter Idag ber henne kommentera bilden.

När Nyheter Idag kontaktar talesmannen för Nordisk Ungdom, Fredrik Hagberg, vill han inte kommentera bilden. Han bekräftar däremot att de har en Tintin i Kongo-affisch samt en inramad löpsedel från Expressen hängandes på väggen i deras lokal.

– Jag kommenterar inte vilka som varit på våra fester. Vi har alla möjliga personer på fest hos oss, exempelvis har vi haft medlemmar från bland annat Kristdemokraternas Ungdomsförbund i våra lokaler. Alla är välkomna förutom vänstern, säger Hagberg.
http://nyheteridag.se/har-festar-sdu-toppen-med-nordisk-ungdom/
Citera
2015-04-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Problemet som SD har att tampas med - kanske ett olösligt problem - är att med bara ett parti som fokuserar på invandring kommer det alltid vara det enda partiet rasister har att rösta på, vare isg de gör det entusiastiskt eller för att de tycker SD är skit men det enda som finns att rösta på. Därför är det fullt möjligt att nuvarande krig bara kommer att rensa ut tillfälligt och att samma problem kan uppstå igen om ett par år. Detta är en realistisk möjlighet så länge den unika svenska situationen fortsätter med bara ett parti som fokuserar på invandrare.

Vi vet ju hur Dansk Folkeparti gjort. Granska noga varje medlemsansökan. Är något tveksamt blir det partistyrelsen som godkänner avslår.
mMinsta kritik av partiet eller partiledningen leder till omedelbar uteslutning.

Jag skulle gissa på att svenska SD siktar på något sådant
Citera
2015-04-10, 14:54
Medlem
baggebo1s avatar
Tobias Andersson, som leder SDU i Skaraborg, ser mycket allvarligt på kopplingar till "nyfascistiska partier i Italien". Röstade för Vinge vid förra SDU-kongressen.
Citat:
Tobias Andersson sitter inte med i någon av de instanser som behandlar konflikten, men det framgår ganska snabbt att han inte hör till Gustav Kasselstrand och William Hahne supportrar.

Vid förbundskongressen i vintras stöttade jag ett alternativt förslag till ordförande för SDU. Vi var en grupp som ville ha en annan ordförande än Gustav Kasselstrand, berättar Tobias Andersson.

Uppgifterna som läckt ut om att ledningen för SDU haft samröre med nyfascistiska partier i Italien och att personer med rasistiska åsikter ska ha skyddats ser Tobias Andersson allvarligt på. Han har stort förtroende för medlemsutskottet och deras pågående arbete med att utreda ideologiska avvikelser hos ett 20-tal medlemmar.

– Jag litar på medlemsutskottet. De skulle inte starta personutredningar utan starka skäl, säger Tobias Andersson.
http://www.skovdenyheter.se/artikel/298751/sdu-det-borde-ha-skotts-internt
Citera
2015-04-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vi vet ju hur Dansk Folkeparti gjort. Granska noga varje medlemsansökan. Är något tveksamt blir det partistyrelsen som godkänner avslår.
mMinsta kritik av partiet eller partiledningen leder till omedelbar uteslutning.

Jag skulle gissa på att svenska SD siktar på något sådant

Danmark, dock, är känt för att ha en mer hierarkisk samhällsacceptans - inte minst varnades jag för detta flera ggr när jag funderade på ett jobb i K-hamn, och att chefen är mycket mer chefen i dansk kultur än i svensk. Frågan är om den danska strängt hierkiska modellen kommer fungera speciellt väl i svensk kultur. Det är istället möjligt att SDU nu bildar ett nytt parti och att vi då hamnar närmare den engelska situationen där UKIP:s mest jobbiga rasister har BNP osv att också välja på.
Senast redigerad av adminulator 2015-04-10 kl. 14:58.
Citera
2015-04-10, 15:00
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Sedär, all heder till Hanna Lindholm dock som väljer att inte kommentera det öppet. Jag kan för mitt liv inte begripa hur Kasselstrand har agerat i den här härvan. Han må vara en jäkligt duktig debattör, det ger jag honom, men att tänka strategiskt smart och se till att ha på fötterna innan han pratar med media verkar inte direkt vara hans paradgren.

Hela det här mediala skådespelet är fruktansvärt tragiskt. Avsaknaden av taktik från båda hållen är slående även om moderpartiet än så länge har skött sig aningen bättre/smartare än vad SDU har gjort. Skadan är skedd och det man borde göra nu är en fullständig taktiköverläggning om hur man ska hantera det här tiden fram till den 27 och hur eftermälet ska se ut. Vräka ur sig invektiv på sociala medier är förbannat korkat och som ett par andra här i tråden blir jag förbannad när jag ser hur villiga folk är att hugga varandra i ryggen offentligt.

Givet att SD är som det är, dvs ensamma om invandringsfrågan på en större arena, så kommer såna här situationer med största sannolikhet att uppstå igen. Jag hoppas till gudarna att man tar lärdom av det här nu. Förvisso kan det säkert ligga en hel del i vad vissa skribenter i tråden säger, att för den större massan som inte har nördat in sig så vansinnigt på SD så kommer det här att glömmas, partiet har en vansinnig fördel av hur 7klövern agerar i invandringsfrågan men det duger inte att inte jobba stenhårt för att jobba med sin egen politik för den sakens skull.
Citera
2015-04-10, 15:01
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Tobias Andersson, som leder SDU i Skaraborg, ser mycket allvarligt på kopplingar till "nyfascistiska partier i Italien". Röstade för Vinge vid förra SDU-kongressen.

http://www.skovdenyheter.se/artikel/298751/sdu-det-borde-ha-skotts-internt

Tobias Andersson har uppenbarligen inte förstått att det inte längre kan betraktas som renlärigt och duktigt att hylla Vinge med tanke på dennes kopplingar till italienska nyfascister och gatukravallande rasister.

Här skriver förresten Dragan Klarić, före detta SD-medlem, om medlemsutskottets medlemmar, riktigt intressant läsning.
Citera
2015-04-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CreepyCrawl
Sedär, all heder till Hanna Lindholm dock som väljer att inte kommentera det öppet. Jag kan för mitt liv inte begripa hur Kasselstrand har agerat i den här härvan. Han må vara en jäkligt duktig debattör, det ger jag honom, men att tänka strategiskt smart och se till att ha på fötterna innan han pratar med media verkar inte direkt vara hans paradgren.

Förklaringen är ju busenkel. Hon räknar med att kanske ha en chans att få stanna kvar, Kasseöstrand visste - med all sannolikhet helt korrekt - att han var körd oavsett. Detta har planerats under lång tid, jag har gått o väntat på att det förr eller senare kommer bli krig, kontakter med expo för ett tag sedan var en del i en hel plan att börja rensa. Att Hahn vann i Sthlm var spiken i kistan för SDU-bunkern. Kan tänka mig att Karlsson svettades rejält när expo gick ut med det för att han förstod att Hahn et al. genast skulle lägga ihop 2 +2.
Senast redigerad av adminulator 2015-04-10 kl. 15:19.
Citera
2015-04-10, 15:06
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Nu gäller det så klart att bevisa att festandet i NU:s lokal på något sätt utgjorde ett politiskt samarbete eller ett försök till ett sådant. Kan man inte bevisa det så har detta exakt samma bevisvärde som bilden på Vinge och Moggi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in