Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
SDs partiledning agerar helt normalt i ett europeiskt perspektiv menar Anna-Lena Lodenius. Ut med de yvigaste radikalerna för att göra partiet till ett tänkbart alternativ för de stora väljarmassorna.
Väljarna är sällan så radikala som de som valt att engagera sig på ett mer djupgående sätt. Om SD har ambitionen att få 15-20 procent av rösterna i kommande val, vilket inte är orealistiskt, är det förmodligen en nödvändighet att partiet genomgår en sådan utveckling.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sd-maste-framsta-som-lagom-extrema_4472371.svd
Anna Lena Lodenius skriver, att SD måste "hålla en tydlig rågång mot grövre former av politiskt extremism".
Igår fick David Baas frågan i SRs Studio Ett, hur man skulle förstå vad striden mellan SDs ledning och SDUs ledning handlade om. Baas beskrev det som "ideologiskt finlir" (!).
Något kan inte både vara "ideologiskt finlir" och *samtidigt* "en grövre form av politisk extremism".
Baas beskriver, att såväl SD som SDU är nationalistiskt och socialkonservativt, men medan SD vill beskriva sig som socialkonservativt och nationalistiskt, så vill SDU möjligen beskriva sig som nationalistiskt och socialkonservativt. Jag skriver "möjligen", då Baas inte framför den senare satsen i klarspråk, utan i stället säger, att "
det tar ju sig uttryck" i en fråga som Israel och Palestina, där ungdomsförbundet har ställt sig bakom att palestinierna ska få en egen stat och man argumenterar för det med nationalistiska argument", vilket har gjort partiledningen "rosenrasande", eftersom den är "väldigt proisraelisk".
Till skillnad från David Baas, så är det inte alls självklart för mig, att "mer renodlade nationalister" självklart anser, att palestinierna bör få en egen stat... ty vad man anser i den konflikten beror ju helt på, *vilken* nation man prioriterar - nationen Israel eller nationen Palestina.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6136336 10.30
Kokar konflikten möjligen ner till, att SDs ledning anser att partiet ska vara "väldigt proisraeliskt"? Det är den enda fråga, där det verkar finnas *tydliga* åsiktskillnader.
Det är isf en bedömningsfråga, om man anser, att uppfattningen att palestinierna bör få en egen stat utgör "en grövre form av politisk extremism".
For the record anser jag själv, att tåget idag förmodligen har gått för en tvåstatslösning... men jag anser inte, att den motsatta uppfattningen skulle utgöra någon "grövre form av politisk extremism".
Anna Lena Lodenius verkar inte veta, vilken/vilka sakfrågor som konflikten rör inom SD. Hon verkar skriva utifrån utgångspunkten, att eftersom det (enl henne) "finns [en] undervegetation av oreflekterade rasistiska åsikter och fördomar i folkdjupet och som släpps fram genom ett parti som presenterar sig med devisen ”vi säger vad du tänker”, så kan hon resonera allmänt utifrån antagandet att alla konflikter i SD handlar om att hålla "folkdjupets" "oreflekterade rasistiska åsikter och fördomar" stången.
Utan någon som helst egen kunskap om vad konflikten inom SD gäller, så hade undertecknad kunnat skriva Lodenius allmänt hållna artikel... vilket är ett kolossalt underbetyg.
Avslutningsvis skriver Lodenius:
Citat:
Ett radikalt högerpopulistiskt parti balanserar på en slak lina, å ena sidan inte för extremt, å andra sidan inte alltför anpassligt. Lyckas de tycks de ha en potential på 20-25 procent av rösterna i nästan alla länder i vår omvärld. Det som talar emot SD är i så fall om väljarna inte tycker att partiet på något trovärdigt sätt gjort upp med sitt förflutna.
När jag lyssnade på studioreportens samtal med Mattias Karlsson (inledningsvis i länken ovan)... så fick jag intrycket, att Karlsson VILL HA utrensningar för öppen ridå... det är
en medvetet iscensatt dramatik, där syftet är att visa svenska folket att SD har gjort upp med sin historia.
Och... om det är
dramatik som SD eftersträvar, så är det kanske t.o.m. en fördel att skicka Hanna Wigh till SVT Debatt med en apparition, som om Wigh infunnit sig till en
audition för rollen som förfallen glädjeflicka i någon B-film.