Resultat: Ska Sverige gå med i NATO? (Ny omröstning 220116)
Ja.
49,35%
686 röster
Nej.
50,65%
704 röster
2015-03-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Operateur
Ja, men (SvD) SvD avslöjar: Sverige i militärt samarbete med Danmark

Och? Det där är en order från oss till FM inte riktigt jämförbart med paragraf 5 i Nato. Med Finland kanske vi kan bilda en "union" men Norge och Danmark kan aldrig komma till våran hjälp utan att gå ur Nato och varför ska länder som sitter fint under en trovärdig försvarsallians och kärnvapen paraply kasta bort det för våran skull.
2015-03-20, 19:14
Medlem
one.zeros avatar
Nej, Sverige behöver inte vara med i Nato. Bättre att inleda ett försvarssamarbete med Ryssland istället för då får vi en 'fiende' mindre och ett bra försvar mot Nato!
Senast redigerad av one.zero 2015-03-20 kl. 19:23.
2015-03-20, 20:15
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Så lösningen är att göra ingenting och hoppas på att länder som Ryssland låter oss vara?
Tyvärr är det den lösningen som gäller de närmaste 20-25 åren. Efter den moderatledda skrotningen av försvaret tar det minst så lång tid att börja bygga från scratch - plus minst ett par hundra miljarder, som man hittar lätt som en plätt.
NATO kan aldrig bli en ersättning för en egen vilja att skaffa ett försvar.
2015-04-10, 11:31
Medlem
Hittade en tråd på internet om nato.
Det är tydligen en kille som har gjort en namninsamling för få till en nato-utredning

Löfven gjorde ett utlåtande gällande Nato-utredningen att det inte är aktuellt då denna utredning inte skulle bidra till säkerhet i vårt område.

Har startat en namninsamling för att en Nato-utredning skall påbörjas. Den finner ni på:
http://www.namninsamling.com/Natoutredning

Genom att skriva under står man bakom förslaget om att en Nato-utredning måste påbörjas omedelbart!

Det är Sveriges befolkning som avgör om det har en väsentlig betydelse för rikets säkerhet eller ej, inte politikerna!

Jag har skrivit under!!!!
2015-04-12, 20:52
Medlem
Nej, Sverige ska inte gå med i Nato.

Fördel: Starkare försvar överlag
Nackdel: Sverige skulle ha större risk att dras in i konflikter vid ett Natomedlemskap gentemot att stå utanför. Ryssland kommer aldrig att attackera Sverige. Med tanke på konsekvenserna vid annekteringen av Krim kan man knappt tänka sig konsekvenserna vid en annektering av något EU-land (exempelvis Sverige, Finland, Estland, Lettland eller Litauen).

Om Ryssland skulle attackera Sverige skulle det vara för att vi är medlem i Nato där Nato som allians hetsat tillräckligt mycket mot Ryssland för att någon av sidorna skulle fyra av först.

Jag tror även att risken för terrorattentat skulle öka i Sverige vid ett Natomedlemskap då Nato är de flesta terrorgruppernas fiende.

Jag anser att nackdelarna väger över fördelarna.
2015-04-13, 01:41
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exarz
Ryssland kommer aldrig att attackera Sverige.

Vad Ryssland gör imorgon är det faktiskt INGEN som vet. Vad vi däremot vet är att de närmar sig Sovjettiden på många sätt, senast igår förbjöd de bloggare att skämta om Putin t.ex.

Citat:
en annektering av något EU-land (exempelvis Sverige, Finland, Estland, Lettland eller Litauen).

Ryssland har ju anfallit alla de där länderna utom ett, så att det skulle ske ytterligare en gång är på intet sätt omöjligt. Plus det där med att Ryssland är ungefär lika tillförlitligt som en alkoholiserad mytoman.

Citat:
Jag tror även att risken för terrorattentat skulle öka i Sverige vid ett Natomedlemskap då Nato är de flesta terrorgruppernas fiende.

Så vi ska släta terrorgrupperna medhårs pga rädslan att få dem emot oss? Den inställningen får mig att kräkas i halsen lite. Urk!
2015-04-13, 01:58
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Vad Ryssland gör imorgon är det faktiskt INGEN som vet. [...]

Sen är det viktigt att förstå att Ryssland alltid har värderat sitt interna rykte högre än både det internationella ryktet och fred. Politikerna är enbart intresserade av att hålla kvar makten vilket gör dem otroligt populistiska i sitt agerande. Även om det i slutändan kostar mer än det smakar rent logiskt tänkt, från ett västerländska perspektiv.
2015-04-13, 06:28
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardagens
Hittade en tråd på internet om nato.
Det är tydligen en kille som har gjort en namninsamling för få till en nato-utredning

Löfven gjorde ett utlåtande gällande Nato-utredningen att det inte är aktuellt då denna utredning inte skulle bidra till säkerhet i vårt område.

Har startat en namninsamling för att en Nato-utredning skall påbörjas.
Den finner ni på:
http://www.namninsamling.com/Natoutredning

Genom att skriva under står man bakom förslaget om att en Nato-utredning måste påbörjas omedelbart!

Det är Sveriges befolkning som avgör om det har en väsentlig betydelse för rikets säkerhet eller ej, inte politikerna!

Jag har skrivit under!!!!
Utreder gör man när man behöver reda upp snåriga frågor, när man BEHÖVER det alltså. Vill man inte ansluta sig till nato finns det ingen orsak till att utreda effekter och konsekvenser något man redan har tämligen god kontroll över.
2015-04-15, 18:31
Medlem
Med tanke på allt skit som NATO gjort hade jag aldrig kunnat ha gott samvete och rösta för NATO. Deras händer är färgade rött av blod.
2015-04-15, 19:06
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucynyu
Med tanke på allt skit som NATO gjort hade jag aldrig kunnat ha gott samvete och rösta för NATO. Deras händer är färgade rött av blod.

Vad syftar du då på? Att en försvarsorganisation har lite blodstänk på uniformen ser jag mest som ett plus i kanten för övrigt.
2015-04-16, 22:30
Medlem
Xeliouss avatar
Vi har nog inget val i detta läge. Bör ske snarast.
Kostar för mycket att få ett försvar starkt nog för att freda oss utan hjälp.
Vi har redan bra samarbete med NATO vilket vi haft i alla år vad gäller utbyte av information angående vår fiende i öst.
2015-04-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Vad syftar du då på? Att en försvarsorganisation har lite blodstänk på uniformen ser jag mest som ett plus i kanten för övrigt.

Om du kikar in deras historia så är det inte så mycket ''försvara'' utan mer döda. Titta på Afghanistan eller varför inte bombningen av Belgrad (Serbien) 1999? Kan knappast kalla det att försvara..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in