Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-09, 10:23
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Man kan väldigt tydligt se att han var ambitiös och agerade bakom kulisserna med olika intriger gentemot sina chefer även utanför sitt område och utan skrupler att agera olagligt men att han ibland kryper bakom andra nr det hettar till.

Det berättas att detta började redan i Uppsala där han besökte MUF-föreningar och uppmanade ungdomarna att hjälpa honom att övervaka misstänkta Palestinska terrorister och visade hemliga Säpodossierer för dem (troligen med lika substansiella misstankar bakom som de mot PKK eller de mot Schori) efter att han nekats resurser att själv genomföra aktionerna. Ser vi ett återkommande mönster här att agera utanför ramarna.

Hittar vi den som drev hans befodran kanske vi hittar något intressant.

Om det var så att han skulle göra utredningen om ev övervakning av OP så kan vi se samma mönster som att HH tog kommandot över utredningen och att Sonny blev expert eller att Östlig anlitades av både Holmer och av Ebbe och att drivande bakom var Kegö.

Det innebär alltså att en liten grupp försöker ta kontrollen över alla delar av utredningen och att de kämpar med alla medel när de inte får det mot sina kollegor (som Näss). Rena villospår kommer också från denna grupp. Alltså kan vi se att misslyckandet i utredningen inte var inkompetens utan verkar vara en plan från en liten grupp där Kegö är en av de viktigaste spelarna.

Senare har han ju jobbat för en organisation som var till stor del statsfinansierad i många år där man slutligen tröttnade på de vidlyftiga sättet att sköta ekonomin och tillsatte en granskning som riktade allvarlig kritik mot denna. Man hade haft rapporter under lång tid innan man vidtar en sådan åtgärd. Frågan är vem som blundade under vägen?

Ps när det gäller Tore Forsberg (blanda inte ihop med Donald) som sjunger lovsånger över Näss så var mitt intryck att han nog hade sina egna ideer som överenstämmer med Näss men att han förstod att han hamnat mitt i ett getingbo och ville bli så lite inblandad som möjligt.

Tore eller Donald. Tog det ur minnet som uppenbarligen inte är så bra länge. Börjar bli för gammal uppenbarligen. Tack för rättelsen.

Men min intention gäller.

Du kallar de som inte reagerade för de som blundade på vägen. Jag kallar de medansvariga. I bemärkelsen att Kegös historia i sammanhanget inte var fel. Utan rätt. Det passade in i sammanhanget.

Som du mycket riktigt påpekar. Vem kan agera bakom sina chefer och ändå samtidigt överleva. Utan repressalier.

Vem eller vilka bestämde egentligen. Inte Kegö bevisligen. Annars hade han efteråt direkt blivit chef.

Jag tror att du med ditt inlägg berör något som inramade mordet. Som öppnade upp för de som tog tillfället i akt.

Och som jag tror. Parallella skeenden invävs i varandra utan att man kan se en ursprunglig källa till mordet. Där mordet utfördes i en miljö som direkt eller indirekt stöddes.

Det jag kan se idag är Walters egen utsago på TV när det begav sig. Som jag såg i realtid på den tiden. Man spottar inte snus i motvind utan att inse att man samtidigt befinner sig i medvind.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-09 kl. 10:44.
Citera
2015-04-09, 13:19
Medlem
Citat:
Man kan väldigt tydligt se att han var ambitiös och agerade bakom kulisserna med olika intriger gentemot sina chefer även utanför sitt område och utan skrupler att agera olagligt men att han ibland kryper bakom andra nr det hettar till.

Det berättas att detta började redan i Uppsala där han besökte MUF-föreningar och uppmanade ungdomarna att hjälpa honom att övervaka misstänkta Palestinska terrorister och visade hemliga Säpodossierer för dem (troligen med lika substansiella misstankar bakom som de mot PKK eller de mot Schori) efter att han nekats resurser att själv genomföra aktionerna. Ser vi ett återkommande mönster här att agera utanför ramarna.

Hittar vi den som drev hans befodran kanske vi hittar något intressant.

Om det var så att han skulle göra utredningen om ev övervakning av OP så kan vi se samma mönster som att HH tog kommandot över utredningen och att Sonny blev expert eller att Östlig anlitades av både Holmer och av Ebbe och att drivande bakom var Kegö.

Det innebär alltså att en liten grupp försöker ta kontrollen över alla delar av utredningen och att de kämpar med alla medel när de inte får det mot sina kollegor (som Näss). Rena villospår kommer också från denna grupp. Alltså kan vi se att misslyckandet i utredningen inte var inkompetens utan verkar vara en plan från en liten grupp där Kegö är en av de viktigaste spelarna.

Senare har han ju jobbat för en organisation som var till stor del statsfinansierad i många år där man slutligen tröttnade på de vidlyftiga sättet att sköta ekonomin och tillsatte en granskning som riktade allvarlig kritik mot denna. Man hade haft rapporter under lång tid innan man vidtar en sådan åtgärd. Frågan är vem som blundade under vägen?

Ps när det gäller Tore Forsberg (blanda inte ihop med Donald) som sjunger lovsånger över Näss så var mitt intryck att han nog hade sina egna ideer som överenstämmer med Näss men att han förstod att han hamnat mitt i ett getingbo och ville bli så lite inblandad som möjligt.

Här har vi lösningen någonstans. Jag håller med dig i denna frågan. Vem drev fram Kegö men inte straffades efter mordet och efter Ebbes affär.

Det som var orsaken till affären hade sitt ursprung tidigare. Längt tidigare. Tror jag.

Samtidigt som Holmer gjorde vad han gjorde. Eftersom han enligt egen utsago inte hade något val. Men samtidigt välkomnade Kegös insats. Eftersom det passade in i hans agenda. Eller andras kanske.

Vem drev Walters befordran före mordet och samtidigt såg till att hans roll i Ebbes affär inte ledde till några repressalier. Jag kan själv se sambandet mellan att göra bort sig offentligt men inte i praktiken.. Näss fick gå liksom andra i en ohelig graal. Men där än idag Kegö är helig ända in i Nirvana. Liksom Lisbet och Åsa.

Det jag vill hitta är de som utförde mordet i skyddet av de som samtyckte men inte hade staken att utföra det själva. Men som passade på i samma intention av personligt hat.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-09 kl. 13:41.
Citera
2015-04-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag vet! Mordet var personligt. Håller med fullständigt.

Jag raljerade i samma ton som en tidigare skribent som jag citerade. Som var ironisk och där jag fortsatte i samma anda.

Ironi står inte högt i kurs idag tyvärr..............
Eftersom jag måste förklara att det är ironi och därmed går ironin och poängen förlorad.
Du verkar använda ironi i tid och otid så att du inte kan uppfatta ett
inlägg i avsaknad av ironi, vilket alltså mitt var.
Genom att visa på vissa attityder och koppla dem till några tänkbara
makthavare så ville jag klargöra en atmosfär som i sin förlängning
bäddade för att en grupp kunde planera och genomföra MOP och sedan
komma undan med det. Blodigt allvar alltså.
Och den fråga jag kopplar till Inga-Britt Ahlenius ligger helt i linje med
vad hon uttalade som ledamot i GK.
Citera
2015-04-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Du verkar använda ironi i tid och otid så att du inte kan uppfatta ett
inlägg i avsaknad av ironi, vilket alltså mitt var.
Genom att visa på vissa attityder och koppla dem till några tänkbara
makthavare så ville jag klargöra en atmosfär som i sin förlängning
bäddade för att en grupp kunde planera och genomföra MOP och sedan
komma undan med det. Blodigt allvar alltså.
Och den fråga jag kopplar till Inga-Britt Ahlenius ligger helt i linje med
vad hon uttalade som ledamot i GK.

Ironi är en konstform som blomstrade på 80 talet men idag är glömd. Där ingen idag förstår meningen med ironi. Men där vissa påstår sig förstå än idag utan att förstå men samtidigt protesterar mot ironin eftersom det träffar i sak.

Vilket visar att jag i sammanhanget snart ska dö. Där min död i sammanhanget är en ironi av mina tidigare åsikter i tråden och ditt inlägg. Vi är överens. Ytterst få fattar ironi som riktas mot personer som tror att deras resonemang är bevis utan att förstå bristen i resonemanget.

Kontentan av ditt inlägg håller jag med om.

Vilket är viktigt.

Vem eller vilka i denna miljön kan begå ett mord utan att någon protesterar. Som samtidigt döljer sig utan att själva medverka.

Ironin i sammanhanget är att de som önskade mordet döljer de som utförde mordet där man själva saknade staken. Men ändå dagen efter skålade i sin impotens efter att det gått ofrivilligt i slakt tillstånd.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-09 kl. 14:54.
Citera
2015-04-09, 14:30
Medlem
Om man tänker sig att det är en beredskapsövning där något går snett. Kvar står övningsledaren HH med skägget i brevlådan. Natten går åt att informera samtliga av hans förtrogna från kuppförsvaret så att obehagliga spår sopas igen. Det viktigaste är trots allt att ingen obehaglig sanning kommer fram. IC (och kanske övriga från partiet som kommer att sitta i palmerummet ?) informeras. Det startas en officiell utredning där statslösa , terrorister och ensamma galningar jagas. Samt en inofficiell utredning där man faktiskt försöker att ta reda på vem som var skytten. Därmed inte sagt att det någonsin var tänkt att resultatet skulle nå allmänheten. De är väl medvetna om Säpos hållning till OP. Det gäller att ta kontroll över dem så gott det går. Och det med regeringens OK. Kanske även smugglingsaffären handlar om att finna fakta om mordet inom säpo. Därmed inte sagt att HH förtrogna var trogna mot honom. Kanske är det som LGWP säger att Kegö+Barrling duperar honom angående kurdspåret.
Kanske för att de vet nåt eller ännu troligare för att de framför sig ser ett ekonomiskt anslag som de annars bara vågat drömma om. De har jobbat flera år för att nita kurderna men ekonomin satte alltid gränser.
SB ljuger om vapenfrågan för att han vet nåt eller för att han vet inom vilka kretsar sådana vapen förekommer.
Orealistiskt och fantasifullt ? en tanke som slog mig även om jag kanske inte tror på det själv
Citera
2015-04-09, 14:43
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Ja, o än mer tragiskt är att du har gått på allt den där smörjan med att Palme var en man med gott hjärta o sossarna också. Så undrar vem som det är mest synd om? Ja, jag hatar Palme och allt det han stod för. Ett tydligt tecken är ju att det inte kom några som helst uppsatta dignitärer från USA t ex. Tror du att Obama hade kommit hit om du o dina äckliga sossar hade varit vid makten? Vilka var det som Palme fick besök av under sin tid? Jo, low level leaders från länder som tyvärr inte har gjort några nämnvärda framsteg. O det på pga den tycka synd om mentaliteten som ni sossar har av utvecklingsländerna. Detta istället för att ge dom verktyg för att komma framåt, utvecklas och ta del av utvecklingen i resten av världen. Ni som inte ser hur illa det var och är med sossar i makten, ser inte längre än Palmes fula tryne. Som sagt: Sverige ett mycket mycket bättre land efter dennes bortgång. Sen att det blev på det sättet...shit happens/att försätta sig i en viss situation (för er som tror att en statsmakt låg bakom). Grow up! Palme var inte viktigare än att en alkis tog ner honom (polisiärt avklarat). Bara det säger ju en hel del om hur betydelsefull han var...not!

Du får ha dina åsikter så klart. Men varför ägna tid att att rikta hat mot en person som enligt dig var betydelselös? Känns lite motsägelsefullt. Att du anser att mordet är uppklarat enligt den bedrägliga termen "polisiärt uppklarat" samtidigt som du sprejar tråden med dina undermåliga analyser som verkar syfta till att torgföra Alliansen som regeringsalternativ, förstår helt enkelt inte vart du vill komma?

Att peka ut folk som tror att det var ett planlagt dåd som "sossar" är befängt. Exempelvis uppger både Jallai och GW Persson att de inte direkt hade ett idolporträtt av Palme hängandes på väggarna i hemmet. Du har helt enkelt fel. Likaså går det att utröna ifrån trådens historik att de som engagerat sig genom åren återfinns användare som ogillat Palme, gillat honom samt till synes neutrala individer.

Gemensamt är intresset för att utröna ett eventuellt bakomliggande motiv till mordet. Polisiärt uppklarat är en term som enbart återspeglar en enskillds åsikt. I praktiken existerar inte begreppet juridiskt.
Citera
2015-04-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om man tänker sig att det är en beredskapsövning där något går snett. Kvar står övningsledaren HH med skägget i brevlådan. Natten går åt att informera samtliga av hans förtrogna från kuppförsvaret så att obehagliga spår sopas igen. Det viktigaste är trots allt att ingen obehaglig sanning kommer fram. IC (och kanske övriga från partiet som kommer att sitta i palmerummet ?) informeras. Det startas en officiell utredning där statslösa , terrorister och ensamma galningar jagas. Samt en inofficiell utredning där man faktiskt försöker att ta reda på vem som var skytten. Därmed inte sagt att det någonsin var tänkt att resultatet skulle nå allmänheten. De är väl medvetna om Säpos hållning till OP. Det gäller att ta kontroll över dem så gott det går. Och det med regeringens OK. Kanske även smugglingsaffären handlar om att finna fakta om mordet inom säpo. Därmed inte sagt att HH förtrogna var trogna mot honom. Kanske är det som LGWP säger att Kegö+Barrling duperar honom angående kurdspåret.
Kanske för att de vet nåt eller ännu troligare för att de framför sig ser ett ekonomiskt anslag som de annars bara vågat drömma om. De har jobbat flera år för att nita kurderna men ekonomin satte alltid gränser.
SB ljuger om vapenfrågan för att han vet nåt eller för att han vet inom vilka kretsar sådana vapen förekommer.
Orealistiskt och fantasifullt ? en tanke som slog mig även om jag kanske inte tror på det själv

Inget seriöst resonemang kring mordet kan runda HH utan förklaring.

Hur mycket man än vill.

Frågan är enbart vad hans roll var före och under.

Efteråt kan vi alla se vad han utförde eller inte i utredningen.
Citera
2015-04-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Just det.

En övning eller något annat som gick snett. Där de som inte ingick i mordet flydde. Men där de som flydde insåg konsekvensen att vara på fel plats och efteråt insåg konsekvensen av att berätta. Där man senare ville tala mot eftergift enligt boboslacke. Men där önskan inte kunde uppfyllas.

Här finns lösningen. Iakttagarna är de som måste berätta. Forsberg är en iakttagare på avstånd som med sina kunskaper om vissa som fanns där. Andra anar. De som vet eller hade kontroll kan vi glömma i sammanhanget. Än idag. Och i all framtid.

Alltså finns det enbart kvar ett mellanskikt. De som existerade mellan de som bestämde och utförde.

I en värld där Kegö befann sig samtidigt mellan IC och Näss. Där Näss blev svarte Petter utsedd sedan långt tidigare tror jag. Han var ICs och ECs svarte petter. Av en orsak som vi inte känner till.

Jag vill hitta en person mellan dessa tidslinjer och orsakssammanhang. Där förslaget tidigare är den gamle som odlade äpplen på Österlen. Och var en chefsperson i 60 års åldern som Dahlgren hämtade. Som inte hade något emot att prata med Guillou. Trots att han tidigare varit KGB agent. Eller kanske därför.

Och som samtidigt verkade ha en efterträdare. Som växte in i uppgiften. Eftersom alla dör och ingen är oersättlig. Vem ersatte den gamle. Som kan kallas den yngre i sammanhanget. En inkognito i sammanhanget.

Enligt mig fattas det fortfarande ett led. Hela vägen.

Mellan de som passade på och de som trodde att de bestämde och de som mörkade eftersom de trodde att de bestämde över de som ville mörka samtidigt som man själva mörkade allt.

ä
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-09 kl. 16:33.
Citera
2015-04-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Enligt mig fattas det fortfarande ett led. Hela vägen.

Jovisst fattas det mycket än innan man kan skilja äpplen och päron men vi kan väl hoppas att eftersom vi verkar ha goda grävare och kunskpare i tråden som vetat en hel del om andra inom både Säpo och den militära sidan att någon av dessa kan ge bakgrundsinformation kring KEGÖ som kan ge ledtrådar vidare.

Att Kegö är mycket drivande och fortfarande driver kan ju betyda att han lyckats hålla sig i bakgrunden men ändå varit kanske till och med mer så än Holmer.

Ett mönster av mycket mer en halstarrighetsbaserad och inkompetent mörkläggning framträder där man systematiskt försöker ta kontroll över utredningens alla delar och kringgå normala rutiner för det mesta från bevisvärdering till Säpokontroller under lång tid och med stor målmedvetenhet.

Någonstans måste ju funnits krafter högt upp som understödde detta fullt medvetna om motiven medan folk längre ner kan ha manipulerats med hel- och halvlögner.

Just nu känns det som att det finns mycket lurt kring just Kegö i det avseendet. Han verkar både hänsynslös och kompetent. Kan det finnas något dolt bakom hans position och omnipotens vid tiden?
Citera
2015-04-09, 19:20
Medlem
Är det någon mer än jag som får känslan av att den "privata" verksamhet som Kegö varit inblandad i till stor del finansierad av staten samt andra "intressenter" där man bland annat haft mycket dålig dokumentation kring bland annat reskostnader, gästföreläsararvoden mm enligt den granskning som gjordes. Att det kan vara ett upplägg för att dölja en helt annan verksamhet som handlar om informationsinhämtning utrikes?

I sådant fall kommer vi kanske att får svårt att kartlägga Kegö då det är pågående operativ verksamhet.
Citera
2015-04-09, 20:35
Medlem
Det har nyligen getts ut en antologi, "Militära ledare under kalla kriget", som bjuder på litet information om MOP.

Kapitlet om Lennart LJung är författat av den kanske inte helt obekante underrättelseofficeren Lars Ulfving. Han vet berätta att Bror Steffensson under mordnatten befann sig på Danderyds sjukhus "av privata skäl". (s 112) Som källa till den här uppgiften anger Ulfving en intervju med Stefenson från 2011.

Den här uppgiften är ju litet märklig med tanke på att Ljung i sina dagböcker säger att han lämnade Stefenson efter en middag kl 2315 på mordnatten.

Ulfving berättar också att Ljung inte behövde hållas infomerad om detaljer i underrättelsearbetet, men "författaren bedömer att han nog höll sig informerad i alla fall". (s 116)

Ulfving konstaterar också (i likhet med alla observanta läsare) att Ljungs dagböcker inte innehåller några "kvalificerat känsliga försvarsuppgifter" och att detta särskilt gäller "frågor rörande den särskilda underrättelsetjänsten". (s 116)

Desto märkligare, frestas man tillägga, att det enda omnämnande i Ljungs dagböcker (som jag kan hitta) om SSI är angående ett möte på kvällen den 27e februari 1986, där man också får veta att en intresserad Roine Carlsson deltog.

Boken i övrigt innehåller artiklar om bla Stig Synnergren, Per Rudberg och Hans von Hofsten.
Senast redigerad av HubertNorlen 2015-04-09 kl. 20:43.
Citera
2015-04-09, 20:38
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Är det någon mer än jag som får känslan av att den "privata" verksamhet som Kegö varit inblandad i till stor del finansierad av staten samt andra "intressenter" där man bland annat haft mycket dålig dokumentation kring bland annat reskostnader, gästföreläsararvoden mm enligt den granskning som gjordes. Att det kan vara ett upplägg för att dölja en helt annan verksamhet som handlar om informationsinhämtning utrikes?

I sådant fall kommer vi kanske att får svårt att kartlägga Kegö då det är pågående operativ verksamhet.

Redan innan det här inlägget, nu när jag läser igenom senaste dygnets inlägg, slog det mig att egö skulle kunnat vara en del av det jag kallar "SÄPO 2". Dvs folk anställda hos SÄPO men som helt eller delvis höll på med annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in