2015-04-09, 17:41
Medlem
Frodo64s avatar
Det är helt åt helvete. Det är just detta som får en att tro att våran försvarsmakt är helt åt helvete idag, jag misstänker att våra soldater alltså inte är så bra tränade som vi tror. Inte ens i närheten.
Soldaterna borde få en rejäl utskällning och stationeras hemma i Sverige istället, dessa "soldater" är knappast pålitliga i strid.
Citera
2015-04-09, 17:43
Medlem
Hegamons avatar
Värnplikt är värnplikt.
Utlandsmission är utlandsmission.
Inbördeskrig är inbördeskrig.

Ser ni inte skillnaden ni som tycker malisoldaterna ska leva på kaloriunderskott?

Eller det kanske är så att 90-talisterna är av vekt virke?
För mycket datorspel och datorspelsfingar?

Några lärdomar som delades ut av Försvarsmakten då jag gjorde lumpen:
Citera
2015-04-09, 17:50
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Så går det när man är dum nog att lita på världens antagligen sämsta organisation som verkar i ett av världens absoluta rövhål till "land".
Citera
2015-04-09, 18:16
Medlem
Säg att du har blivit anställd att gräva vägar och ska fixa en väg som är ofarbar. När du kommer till jobbet första dagen så får du en spade. Du förklarar att det behövs en grävskopa för att fixa detta, du har inte fått förutsättningarna att utföra ett bra jobb.
Svaret du får är att "äsch, på min tid grävde man bara med spade, det är bara ännu ett bevis på vekheten i din generation. Dessutom vet jag att när du är hemma gräver du med spade i rabatten så det som funkar hemma borde väl fungera här".
Du förklarar att ja, det går att gräva med spade, men det kommer gå långsammare, du kommer bli tröttare, du och dina kollegor kommer blir bittra över det hela och det kommer bli ett sämre resultat. Svaret du får är att "vad gnällig du är, när jag var liten grävde jag med spade i sandlådan så jag vet hur det fungerar och att det är fullt möjligt, bit ihop nu, du är fan anställd som grävare".

Låter detta rimligt? Det är lite så ni som tycker att dom bara är veka och borde bita ihop agerar.

Ja, dom överlever på 1800 kalorier men deras förutsättningar för att klara av sin uppgift försämras avsevärt, speciellt eftersom att vi pratar om 6 månader, det är inte som din "skitjobbiga, kärva och omöjliga övning i värnplikten som ingen utom du och dina kamrater någonsin skulle klara för att ni är dom ända som är hårda nog" där efter 2 veckor är det över och man kan åka hem och äta upp sig igen. Utan detta är i en situation där det inte finns något egenvärde i att trötta ut sig själva över en mycket lång period.

Jag tror inte att dom "gnäller" för att dom är hungriga, folket från FJS och k3 har nog gjort sina dagar utan mat i skogen här hemma, utan för att deras förmåga att lösa uppgiften försämras utan någon som helst egentlig anledning.
Och som redan sagts, att skeppa ner käk borde verkligen inte vara något logistiskt problem.
Citera
2015-04-09, 18:24
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinPhoenix
Haha, detta tar priset. Jag personligen har flera släktingar som varit i armén och krigat både i andra världskriget, Vietnam och gulfkriget. Att de inte fick i sig rätt antal kalorier var nog det sista de tänkte på.

Vem blir soldat och gnäller över att de inte får tillräckligt med mat? Under ett uppdrag i främmande mark. Give me a break. Är detta allmän svensk mentalitet? Yes, logistiken borde vara bättre i Mali me ger man in sig i leken får man leken tåla. Ingen som tvingat dessa män dit. Sen att ens media tar upp detta är löjligt..

Hoppas de inte hamnar i en firefight, alla kommer ringa hem till mamma och gråta...

USAs planerade ransoner under dessa krig har mig veterligen aldrig varit under 3000 Kcal/dag.... Att amerikanska soldater som inte blivit avskurna skulle gått hungriga måste vara väldigt ovanligt.
Eller du kanske känner till några tusen incidenter?
Citera
2015-04-09, 18:30
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noximillien
Säg att du har blivit anställd att gräva vägar och ska fixa en väg som är ofarbar. När du kommer till jobbet första dagen så får du en spade. Du förklarar att det behövs en grävskopa för att fixa detta, du har inte fått förutsättningarna att utföra ett bra jobb[...]

Sen så finns det ju också en konkurrensfråga. Byggarbetarna förväntas ju utföra jobbet minst lika bra som sin konkurrens och förhoppningsvis bättre. På samma sätt konkurrerar svenska soldater med sina motståndare om kvalitet på arbetet. Om de svenska soldaterna inte klarar detta kommer de att gå i konkurs (graven).
Citera
2015-04-09, 18:50
Medlem
Som många skriver, under värnplikt/motsvarande tränas man att under perioder lösa samma uppgift med begränsad eller helt utesluten kost. Alla ni vet att detta går att göra utan större problem under begränsade perioder, men med försämrat stridsvärde som resultat.

Situationen här är ju nu att Sverige har investerat stora summor pengar för att kunna skicka en styrka som skall inhämta information åt FN som skall ligga till stöd för deras arbete i det stora. Om situationen nu ser ut som den gör och soldaterna får alldeles för lite mat kommer detta resultera i klart försämrat stridsvärde och försämrat resultat i uppgiftslösande, för att inte tala om moral och allmän hälsa.

Det är i nuläget FJS som är där nere, tveklöst några av svenska armens bästa(om inte bästa) soldater, troligtvis de sista att klaga på kärva förhållande. Men det finns ingen som helst anledning att inte förse dem med tillräckligt mat för att lösa sin uppgift.

Åker de sen ut i några dagar i fält för en längre uppgift skall man självklart kunna räkna med att kosten är begränsad, men tillbaka på campen skall ju allt göras för att höja stridsvärdet och underlätta så mycket som möjligt.

Uttalandet från Överste Löjtnant Magnusson är bland de dummaste jag hört. Blir arg av att höra hur arrogant han är i sitt uttalande, om någon borde det ligga i hans intresse att ha så stridsdugliga soldater där nere som möjligt!!
Citera
2015-04-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
USAs planerade ransoner under dessa krig har mig veterligen aldrig varit under 3000 Kcal/dag.... Att amerikanska soldater som inte blivit avskurna skulle gått hungriga måste vara väldigt ovanligt.
Eller du kanske känner till några tusen incidenter?

Ja, precis. Om det är något den amerikanska krigsmakten har varit känd för är det ju dess välfungerande logistik. Nuförtiden har de ju till och med restauranger i baserna de bygger upp på ockuperade områden. Det närmaste JoaquinPhoenix har kommit den amerikanska militären är nog Call of Duty.

Till topic så är ju detta bara ytterliggare ett bevis för vilken pajasorganisation FM är. Var hamnar de där tiotals miljarderna om året i skattepengar egentligen? Inte blir de soldater i alla fall, då Sverige har komiskt få av dessa i förhållande till summorna som spenderas. Uppenbarligen läggs de inte på kvalitet i organisationen heller, då den tydligen inte ens kan förse en trupp på 250 man med mat utan att det blir en massa problem.
Senast redigerad av Lupu 2015-04-09 kl. 19:06.
Citera
2015-04-09, 19:15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Matfrågan verkar ju inte ha varit ett problem under den tid då Sverige själva stod för försörjningen utan har lyfts fram nu när FN tagit över underhållet.

Vi ska inte tolka FN som samma sak som USA.

USA är något helt annat och har vid flera tillfällen tagit över FN-insatser och rett ut problemen där FN inte klarat (Är ingen oavkortad USA-fanatiker, ifall ngn undrar)

Men jag tror i alla fall Praetori har en poäng, vilket nästan går att läsa sig till i tråden: FN har en annan inställning till matfrågan och det skulle inte förvåna mig om FN räknat på vad en 55-kilos spoling från Burkina Faso eller motsv. behöver i energi per dygn.
Citera
2015-04-09, 19:23
Medlem
Citat:
– Uppgiften om kilokalorier per person och dygn stämmer inte. Vi äter mellan 3500 – 4000 kalorier. I dag bjöds det på köttfärslimpa med sås, potatis och ris samt gröna ärtor. Det var jättegott. Vad som stämmer är att vi haft intrimningsproblem med vårt kök som nyligen togs i drift och att en allt för stor del av de livsmedel som levererats inte hållit tjänlig kvalitet, säger chefen för Mali 01, överstelöjtnant Carl-Magnus R Svensson.

Citat:
– Och skulle det plötsligt råda akut brist på råvaror, så finns det ett betryggande lager av fältportioner att tillgå här på campen, säger Carl-Magnus R Svensson.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/04/nu-ingen-matbrist-for-mali-01/
Citera
2015-04-09, 19:29
Medlem
blofeld88s avatar
Haha, vilka jävla kommentarer. Soldaterna är klena osv. Hur jävla svårt att fatta, 1800kcal är bantarnivåer. Alla ni som försöker få det att låta som att lumpen var det minsan ingen lek är ju jävla pajaser. Ingen värnpliktig har levt på 1800kcal i 6månader. Skicka ner mat för fan, hur svårt kan det vara? Att hkv låtsas som det regnar är ju inget nytt, de är ju sedan gammalt helt jävla handikappade när det kommer till utlandsstyrkan.
Citera
2015-04-09, 20:37
Medlem
Imirons avatar
Det hela är idiotiskt. Klart soldater ska kunna gå hungriga och ändå strida. Men det är ju för att logistiken i fält när man ligger i krig mot Stormakt Brun (Putlers Ryssland) och hela krigsapparaten är jävligt ansträngd. Därför finns det också ett syfte att tränas i det under utbildning. Men det finns ingen anledning att folk ska gå hungriga på en fredsinsats i Mali bara för att "de ska tåla lite".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in