2015-04-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor
Vad är 20kg kokain värt i mellanöstern tro?

I just Dubai en av världens hårdaste land men med många svin rika människor så kan man gissa på att marknaden där är bra vad gäller att tjäna pengar. Men undrar samma som dig, är det någon som har koll på kola priserna där?
Citera
2015-04-09, 10:54
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
I dubai är det värt ca 55 000 000 om jag inte har räknat helt fel. I flera artiklar sägs 172kg kokain (dubais största drug bust genom tiderna) vara värt 200 miljoner AED vilket är 471 750 000 SEK. Dela det på 172 och ta den summan gånger 20 blir 55 000 000. Sen antar jag att det beror mycket på vilken sorts kvalité det är. Men du kan se det som en fingervisning, om det nu stämmer.
Citera
2015-04-09, 10:54
Medlem
TheSources avatar
Citat:
Mellanösterns top-5 lista per gram:
Citat:
  1. 300$: Kuwait
  2. 270$: Egypten
  3. 134$: Saudiarabien
  4. 126$: Iran
  5. 126$: Jordanien
Källa: http://www.havocscope.com/black-mark...ocaine-prices/

Nu är detta som sagt en mellanlandning, men låt oss säga att slutdestinationen ändå är någonstans i mellanöstern och att det skulle säljas i Iran.

20 kg = 20 000 gram
126$ * 20 000 = 2 520 000$ = 20 160 000:-

20 miljoner. Minst. Värdet på en dollar är 8.66 kronor just nu, jag avrundade det neråt till 8 kronor i min uträkning.
Citera
2015-04-09, 11:08
Medlem
Jarvsofakss avatar
Vilka idioter. På flygplatserna i UAE kollas ALLT.
Alkohol, kortlekar, pokerchips, porr ryker direkt, eventuellt med efterföljande förhör. Att ens tänka på att ta in droger i regionen är extremt korkat.

Hoppas inte UD lägger en sekund på detta.
Citera
2015-04-09, 11:08
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
De här två männen är tungt kriminellt belastade sedan innan, man borde lätt lista ut vilka de är. Tjugo kilo är knappast eget bruk, utan det här var organiserat. Synd för männen, de är i princip kokta i bajs och kommer nog aldrig lämna det där landet (livstid).
Lite googling tyder på att 10 år är någon slags standardstraff i Dubai.
Citera
2015-04-09, 11:10
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSource
Mellanösterns top-5 lista per gram:

Källa: http://www.havocscope.com/black-mark...ocaine-prices/

Nu är detta som sagt en mellanlandning, men låt oss säga att slutdestinationen ändå är någonstans i mellanöstern och att det skulle säljas i Iran.

20 kg = 20 000 gram
126$ * 20 000 = 2 520 000$ = 20 160 000:-

20 miljoner. Minst. Värdet på en dollar är 8.66 kronor just nu, jag avrundade det neråt till 8 kronor i min uträkning.
Jag antar att du känner till detta men det kanske finns andra som läser tråden som inte vet.
Det är en sak vad slutkonsumenten betalar per gram och något helt annat vilken ersättning personerna som smugglar får. Extrema prismarginaler på kokain i bulk. Som du skriver är värdet i slutledet säkert runt 20 miljoner men jag skulle bli överraskad om svenskarna ens fått dela på en miljon. Visserligen oftast inte lika stor mängd kokain men folk som smugglar direkt från Latinamerika brukar inte få mer än 40-60 000 kronor. Då är det högre renhetsgrad.
Visar det sig att de smugglat svenskt standardkokain där kanske endast en tiondel av pulvermängden faktiskt består av kokain är hela fallet bara deppigt.
Citera
2015-04-09, 11:11
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCrimeSmurfs
Va e det för herrar i Borås som kan hantera denna mängden koks eller hantera en distrubition av det..
Det bör va rätt lätt sålla ut vem herrarna kan vara..

Vad har vi för gäng i borås?

Det är väl troligare att de var kurirer och inte hade nåt ägande i varororna.
Citera
2015-04-09, 11:12
Medlem
asslikethats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Jag har ganska lite förståelse för knarksmugglare i allmänhet, men varför någon med flit skulle försöka ta droger genom/in i/ut ur ett land med den här typen av nolltolerans övergår helt mitt förstånd.

Kanske i en ekonomiskt knepig situation/skyldig någon en massa pengar så detta var enda utvägen. Desperata helt enkelt.
Citera
2015-04-09, 11:14
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
De här två männen är tungt kriminellt belastade sedan innan, man borde lätt lista ut vilka de är. Tjugo kilo är knappast eget bruk, utan det här var organiserat. Synd för männen, de är i princip kokta i bajs och kommer nog aldrig lämna det där landet (livstid).
Om männen i rätten skulle hävda till sitt försvar att det visst var för eget bruk, hur lång tid skulle det ta att förbruka 10kg kokain utan att överdosera eller dö av andra skador? Går det ens? Och hur lång är hållbarheten på kokain?
Citera
2015-04-09, 11:16
Medlem
TheSources avatar
Jag försöker leta tidigare offentliga handlingar i Borås tingsrätt men lyckas inte komma särskilt långt: http://www.borastingsratt.domstol.se...ch-handlingar/

En sökning på Borås i lexbase ger förövrigt 1936 träffar:
https://www.lexbase.se/personsok?Sea...=bor%C3%A5s&_=
Citera
2015-04-09, 11:21
Medlem
Grodaifickans avatar
Börjar utskönja ett mönster med män med svenska medborgarskap men persiska namn som åker dit för smuggling i Dubai, i princip uteslutande av kokain (vilket är märkligt av flera olika anledningar).

Ska bli intressant att få veta namnen på snubbarna den här gången och se om det passar in i profilen.
Citera
2015-04-09, 11:25
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSource
Låt oss säga att slutdestinationen ändå är någonstans i mellanöstern och att det skulle säljas i Iran.
Eller säljas i Sverige:
Citat:
Svensk polis har intresse av att förhöra boråsarna i häktet, bland annat för att försöka utreda deras roll och slutdestination för kokainet. Eftersom svenskar är inblandade kan man inte utesluta att partiet var avsett för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in