2015-04-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Vad händer om det startas ett nytt parti? Vad står SD själva för nu? Jag är förvirrad.

Nationalismen är borta i partiet nu när den enda falangen kvar som förespråkade det har blivit raderade, även om de då tillhörde ungdomspartiet så hade de fötter inne i moderpartiet. De som nu är kvar i partitoppen förespråkar socialkonservatism och inte ett dugg nationalism. Man håller på och bli rumsrena och kommer snart stå och mingla med partierna som är mer åt höger i riksdagen dvs KD och eventuellt M även om man kommer försöka bli ett parti för alla.

Ärligt talat så har vi sett början på slutet för SD. Det SD som går till val 2018 är inte det SD som gick till val 2010. Det partiet som skulle kritisera, stå upp och aldrig vika sig för en fight. Man är bara en annan del av sjuklövern snart.
Citera
2015-04-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror tvärtom. SD är mer öppna och ärliga, vilket stärker dem PR-mässigt jämfört med andra partier som ständigt försöker sminka över sina brister.

Även detta kan vara ett smart drag av SD. Här visar man tydligt för alla och envar att man menar allvar med såväl "nollvisionen" som den "öppna svenskheten", så att även den mest räddhågsne sosse som är kritiskt till invandringspolitiken törs rösta på dem.

Men, vad händer den dag då Mattias Karlsson får frågan av Skavlan vad för sorts "nolltolerans" som gör att "aphelveten och pensionsräddare" är OK för en riksdagsman att säga om afrikaner?

Och när narrativet om ett antidemokratiskt, auktoritärt parti med fascistoida ledarprinciper får fäste - varför ska den där sossen tro att respekten för misshagliga beslut och åsikter blir större bara för att bruna SD för reell makt?

Och bilden av nepotistiska pampar som lever gott på andras idealism - är inte det bland det farligaste ett missnöjesparti kan råka ut för, eftersom populism och politikerförakt liksom per definition är viktiga drivkrafter?

Det jag menar är att media nu har hur många kilar som helst att slå in efter behag. De kanske låter bli, vem vet - men tänk bara om Expo och kvällspressen kan fortsätta att pytsa ut bevis på hyckleri och rasism hos SD i ett öppet sår resten av mandatperioden.
Citera
2015-04-08, 15:43
Medlem
Det är jättebra att de rensar bland de mer radikala nationalisterna. SD fortsätter att förespråka en gemenskap och assimilering samt utökat försvar så att vi kan försvara gränserna?
Behöver det vara mer nationalistiskt än så?
Citera
2015-04-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Jag ingen SD väljare och ingen SDU heller, men jag tycker de här verkligen intressant faktiskt.. Jag läste att 20 st ifrån SDU distrikt Stockholm kommer uteslutas om Aftonbladets källkritik stämmer??.
På sikt vad kommer hända ?? kommer SDU och SD gå skilda vägar?

Jag skulle inte förvåna mig om SD faller som ett korthus som ny demokrati gjorde på 90 talet. För mycket maktmissbrukare som inte klarar av hålla i rodret.. Skall bli intressant hur de hela slutar, för de här början av ett sjunkande skepp =).. Tur att jag röstade på Center där kommer jag förbli.

Min teori är att SDU kommer tas över av den som motkandiderade (tror de var Vinge.) mot Gustav Kasselstrand för bara några månader sen. Henrik Vinge & Viktor Carlsson tillhör väl samma falang där båda inte tycker speciellt mycket om Hahne eller Kasselstrand. De kommer säkerligen ta över. Dock knappast göra ett likadant bra jobb. De har inte alls samma kompetens i debatter, eller vet hur de ska styra.
Citera
2015-04-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Skillnaden är att det i de tidigare fallen faktiskt handlade om ideologiska skillnader. I det här fallet så handlar det om intern maktkamp.

Men då är frågan varför herrarna Hahne och Kasselstrand inte lägger ned direkt. Varför utmana partiledningen om de inte vill ändra politiken? Det är ju direkt svagsint. Vad tror man sig kunna vinna med detta?
Citera
2015-04-08, 15:45
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Nationalismen är borta i partiet nu när den enda falangen kvar som förespråkade det har blivit raderade, även om de då tillhörde ungdomspartiet så hade de fötter inne i moderpartiet. De som nu är kvar i partitoppen förespråkar socialkonservatism och inte ett dugg nationalism. Man håller på och bli rumsrena och kommer snart stå och mingla med partierna som är mer åt höger i riksdagen dvs KD och eventuellt M även om man kommer försöka bli ett parti för alla.

Ärligt talat så har vi sett början på slutet för SD. Det SD som går till val 2018 är inte det SD som gick till val 2010. Det partiet som skulle kritisera, stå upp och aldrig vika sig för en fight. Man är bara en annan del av sjuklövern snart.

Det är de jag börjar känna också, känner inte att SD är något mer än ett av borgarepartierna på 90-talet. Helt klart är ju att 2010 är borta. Nu är det mest missnöjda arbetare som inte är insatta för fem öre som pratar om partiet. Kanske bra om man vill växa.
Citera
2015-04-08, 15:45
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
Så hå hör reagerar folk. Först tycker man dessa interna stridiheter är synd. SDUarna Kasselstrand mm tycker jag är bra. Men sen när de börjar gråta ut i vänstermedia innan SDs förundersökning är klar så blir man förbannad.

Som SD skriver i Aftonbladet. Det är slutdiskuterat om SD ska ha nolltolerans mm. Gillar man inte det får man söka sig till något annat parti. Folk ser att SD är seriösa och böjer sig inte för några små fjantextremister.

Om man inte hade tänkt slänga ut Kasselstrand mm så bör de göra det nu, tänk vilken skada de kan åstadkomma om de kommer till partiet.

Du tycker inte att det här är pinsamt alls för SD? Att Karlssons kurragömma varit rakryggad och eftersträvansvärd? Om "bevisen" som nu högst sannolikt sätts samman med hjälp av Karlssons samarbetsorganisation Expo verkligen är så pass graverande att de genererar i att personer bör uteslutas. Varför nu och varför i denna sammansättning om det som Karlsson säger inte handlar om makt utan DÖDSKNARKAREXTREMISM?

Något säger mig att alla de lustiga satirteckningar som vänstern roat sig med att göra i dagarna där SD utesluter sig själva snart kan vara verklighet. Sätt dig själv i en position där du gärna ser kraftig minskning av invandringen, nationalist och även för en palestinsk stat. Känns som det blir dåligt med alternativ att välja bland, som om man styrs mot så kallad "extremism".
Senast redigerad av hashflash 2015-04-08 kl. 15:50.
Citera
2015-04-08, 15:46
Medlem
Fjodorovs avatar
Så jäkla dumt att dumpa en person som har ett stort förtroende bland SD:arna såsom Kasselstrand och Hahne faktiskt har.

Vem fan stödjer Paula Bieler t.ex? Vad tusan har hon och sina gelikar att erbjuda SD och oppositionsrörelsen, som behövs för att stoppa invandringen och rädda Sverige?

Fan, blir irriterat på sånt här, så jävla dumt gjort. Dessa liberala, kälkborgliga och hariga "invandringskritiker" måste hållas så långt borta från inflytande över oppositionen som möjligt. De har ju fullständigt köpt den nuvarande ideologin och samhällsperspektivet med egalitet, rasism och liknande. Hur fan ska man då lösa problemet ifall man helt och hållet förhåller sig till spelplanen som våra motståndare har satt upp?

Tänk lite längre, tänk lite mer.
Senast redigerad av Fjodorov 2015-04-08 kl. 15:48.
Citera
2015-04-08, 15:48
Bannlyst
Sen är det väl snart dags för en ny fylleskandal med Ekroth eller något de har lagrat någon miniskandal. Nej man ska inte kompromiisa det gäller att försöka ta kontroll över media eller skapa ett eget avpixlat som skickas ut gratis till alla hushåll-eller en tvkanal som sd har som går ut till alla. Däri ligger lösningen däri kan man enas däri kan folket snabbt slippa misspropaganda från de nu rådande. För att locka äldre kan man mellan partipropagandan köra bingolotto med Ingvar Oldsberg eller varför inte hyra in loket. Man kan ha morgonsoffor där man pratar om att höja pensionärspremierna.
Citera
2015-04-08, 15:48
Medlem
styrlunds avatar
Komiskt att folk säger att EXPO-retorik används av SD-ledningen.
Skulle man samköra EXPOS finansiärer med SD's gissar jag att man hittar en del gemensamt.
Citera
2015-04-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trohet
Det är jättebra att de rensar bland de mer radikala nationalisterna. SD fortsätter att förespråka en gemenskap och assimilering samt utökat försvar så att vi kan försvara gränserna?
Behöver det vara mer nationalistiskt än så?

SD är socialkonservativa. Man tog bort nationalismen för ett tag sen. SDU däremot har alltid behållit nationalismen i sitt program. Vilket man kritiserad moderpartiet för att ha tagit bort. Det är en väsentlig skillnad mellan socialkonservatism och nationalism. Antingen är SD för fega för att stå för sin nationalism offentligt och för att man har dåligt rykte från 90 talet, eller så är man helt enkelt inte nationalister vilket SDU har synat och då försökt motarbeta med en offentlig kritik. Jag tycker hur som helst Hahne och Kasselstrand har lyckats, de visste vad det skulle leda till med M.Karlsson vid rodret. Konflikten är offentlig och Karlsson har hanterat den med panik och svepskäl. Hans skäl för att kicka Hahne och Kasselstrand är direkt löjliga. Det finns en till två personer inom SDU som kan kickas på bra skäl och det är Hagberg och nån till som har direkta kopplingar till Nordisk Ungdom som sysslar med massa aktioner som SD inte bör kopplas till. Men resten av alla som står på listan är viktiga, kompetenta individer som behövs om Sverige ska räddas.
Citera
2015-04-08, 15:49
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nu är det ju snarare SD som ger nationalismen och svenska flaggan dåligt rykte än vice versa.

SD är ett infekterat begrepp. Det är ett varumärke som kopplas till kronisk smygrasism och näthat, nu snart också sunkig interndemokrati och pampvälde, nepotism och ideologiskt suspekt ledarprincip och annat fascistiskt tankegods.

Lägg till det denna kallsvettighet, denna ögontjänande feghet i det offentliga samtalet som fullständigt skriker skumma avsikter och dolda synder. Jimmies sjukdom förkroppsligar SD:s ångest.

SD är bortom all PR-räddning - ändå är människor tvingade att rösta på partiet. Hittills.
Precis mina tankar. SD har blivit mer pk än pk eftersom de hel tiden smyger, känns oärliga och flackande. Hade de bara betett sig normalt och rakryggat hade allt varit så mycket bättre. Offensivt, ärligt, högt i tak, borde vara deras ledord. Något jag tycker SDU verkar ha som inställning. Det är bara ledningen med anhang som skapat skandaler, allierat sig med extremister i smyg(expo) och ljugit
Senast redigerad av ricardo22 2015-04-08 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in