2015-04-08, 14:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Poängen är ju att moderpartiet inte tycker att SDU håller sig inom moderpartiets ramar vad gäller ideologi, retorik och avstånd mot extremism.

Det är ju därför SDU-ledningen troligtvis kommer bli utesluten och hela ungdomsförbundet ombildat.

SDU:s principprogram utgör i det här sammanhanget inte ett uteslutningsskäl så lägg ner.
Citera
2015-04-08, 14:52
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tillväxten handlar om att svenskarna tröttnat på den knäppa invandringspolitiken. Dess kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser. Det handlar inte om nåt uppsving för någon ny form av konservatism.

Dock visar unga på mer konservativa värderingar

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=6134461
Citera
2015-04-08, 14:53
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jodå men till saken hör att ett ungdomsförbunds program får avvika till viss del från moderpartiets linje och detta har till och med din husse Jomshof medgett.

"Min husse". Kan ni pajasar hålla käften och sluta köra med "knähund"-argumentet så fort någon inte håller med er. Jag har aldrig ens röstat på SD.
Ja, till viss del, dock skiljer det sig en hel del genom att inte ens innehålla socialkonservatism.
Det är mer än vad som bör anses acceptabelt.
Citera
2015-04-08, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Kan vara en kalkylerad rikstagning. Att tvätta byken öppet kan fungera som ett bevis på att Sd blivit antirasisiskt och det ska locka tveksamma invandringskritiska liberaler och konservativa väljare.

Alla läckor till media är en medveten taktik men om den är smart eller dåraktig får tiden utvisa.

Jag tror det är en stor risk att det fungerar precis så. Svensson ser att de menar allvar och inte är ett "riktigt" nasseparti. Följden blir att partiet normaliseras. Tyvärr kan vi som inte kan glömma uniformerna på 90 talet tycka.
SD tomtarna här som ylar om partiets undergång har hela tiden ståt på de extremas sida.
Citera
2015-04-08, 14:55
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
"Min husse". Kan ni pajasar hålla käften och sluta köra med "knähund"-argumentet så fort någon inte håller med er. Jag har aldrig ens röstat på SD.
Ja, till viss del, dock skiljer det sig en hel del genom att inte ens innehålla socialkonservatism.
Det är mer än vad som bör anses acceptabelt.

Ordet kanske inte används på ett överflödigt sätt men det gör knappast någon skada, enbart en idiot kan tro att den socialkonservativa etiketten lockar stora skaror väljare. Vilket parti röstade du på 2014 förresten?
Citera
2015-04-08, 14:56
Medlem
Durgas avatar
Medierna är ambivalenta i frågan då uteslutningar motiveras med att det är nationalister(läs rasister) som får gå, hur ta ställning utan att hålla med SD . medierna sitter i denna fråga i en rävsax i sin iver att sänka SD.
Tror inte en eventuell uteslutning på dessa premisser blåses upp stort i media.

I övrigt gör ledningen rätt i detta läget , SAKEN är viktigare än att radikala idealister till ungtuppar sår splittring.
Partiet i dess nuvarande form är ungt och skört och vilar ännu inte på en stadig grund varför en järnhand är nödvändig. Läs Ny Demokrati

Tids nog kommer även den nationalistiska tanken att få ta mer plats , men inte just nu, det är inte rätt läge helt enkelt.
Ledningen har helt säkert ingen annan uppfattning än SDU ledningen , men till skillnad från ungdomen som alltid har bråttom (varför?) så bidar dom sin tid.
Politik är möjligheternas spel men det ska kunna spelas också.
Citera
2015-04-08, 14:58
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
SDU:s principprogram utgör i det här sammanhanget inte ett uteslutningsskäl så lägg ner.

Enligt SD-ledningen kommer det göra det. Ideologin, bristen på betoning av den öppna svenskheten och demokrati, har ledningen kritiserat kraftigt innan och har till och med pratat om att förbundet inte längre kan vara SDs.
Citera
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Så vad händer när väl uteslutningen och utrensningen är bekräftad av partistyrelsen?

Då har vi ett ungdomsförbund med en ledning som partiet ser som förrädare. Detta kan blott innebära två saker.

1. SDU kalla in extrakongress eller ”extrajudicial” medel används för att avsätta nuvarande ledning för SDU, eller:

2. SD förklarar att SDU inte är partiets ungdomsförbund längre.

Som jag ser det, kan inget annat hända. Det kan ju inte föreligga någon kompromiss med förrädare. Så vad tror ni händer och varför?
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga

Tids nog kommer även den nationalistiska tanken att få ta mer plats , men inte just nu, det är inte rätt läge helt enkelt.

Den nationalistiska tanken är helt borta inom 10 år om psykopaten Mattias Karlsson får fortsätta styra och ställa.
Citera
2015-04-08, 14:59
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Enligt SD-ledningen kommer det göra det. Ideologin, bristen på betoning av den öppna svenskheten och demokrati, har ledningen kritiserat kraftigt innan och har till och med pratat om att förbundet inte längre kan vara SDs.

Nej, dessa uteslutningsärenden motiveras inte med principprogrammet, sluta ljuga nu.
Citera
2015-04-08, 15:01
Medlem
Mr Bs avatar
Saxat från William Hahne facebook:

Citat:
Eftersom Mattias Karlsson hela tiden trappar upp en allt mer aggressiv ton mot mig, ungdomsförbundet och SD Stockholms stad känner jag mig tvungen att sätta ned foten och förklara vad det här egentligen handlar om.
Det som pågår och har pågått ända sedan jag offentliggjorde min ordförandekandidatur till SD Stockholms stad är att man i en allt mer eskalerad takt försöker piska upp en hätsk stämning mot mig och andra genom att utmåla oss som något vi inte är för att legitimera sitt odemokratiska agerande. Offentliga uteslutningshot, oviljan att godkänna en demokratiskt vald styrelse och försök till karaktärsmord i media med värsta sortens EXPO-retorik visar att man inte längre skyr några som helst medel. Det enda rätta för dem att göra hade varit att respektera den demokratiska processen och inse att deras ordförandekandidat förlorade. Men istället för att acceptera det och gå vidare, väljer man att ta till alla tänkbara fula metoder för att köra över interndemokratin och legitimera en orättfärdig uteslutning av mig.
Den här striden förs nu öppet inför hela partiet, hela Sveriges presskår och alla väljare. Det är djupt beklagligt och rent av partiskadligt, och för att undvika detta har jag vid flera tillfällen försökt lösa konflikten med intern dialog. Jag har sträckt ut min hand till Mattias men han har inte velat ta den. Läs det meddelande jag skrev till Mattias kort efter SD Stockholms årsmöte:
I situationer som denna inför, under och precis efter ett årsmöte blir det lätt mycket känslor inblandade och högt tonläge. Nu om bara några dagar kommer allt att ha lugnat ner sig. Jag gör mitt bästa nu också för att lugna situationen och dra ett streck över det som har varit. Jag hade ikväll första mötet med den nyvalda styrelsen och det finns ett fantastiskt engagemang för att arbeta hårt för distriktet. Jag vill att ni ska förstå att det inte kommer att bli en massa bråk utan att vi har som uppriktig ambition att göra något bra av SD Stockholms stad. Och angående det här med "borgerligt" och "höger" som nu kommit upp på tapeten så menar jag att man just i Stockholm tjänar mycket på att ha en approach som attraherar borgerliga väljare. Det handlar inte om någon omdaning utav partiet på riksnivå utan en viss förskjutning av approach på lokal nivå i Stockholm. Jag hoppas att vi framöver kan föra dialog ansikte mot ansikte snarare än genom media. Jag har som uppriktig ambition att stryka ett streck över vad som varit och göra ett bra arbete för att utveckla distriktet SD Stockholms stad. Hör gärna av dig här eller på 070*******.
Vänliga hälsningar,
William
Istället försöker man nu att i media utmåla mig som någon form av extremist för att legitimera en orättfärdig uteslutning av mig. Man använder sig av precis den taktik som våra politiska och mediala motståndare gjort genom alla år mot partiet: att framhäva sin egen godhet medan andra kallas för nedvärderande epitet och misstänkliggörs för att vara obehagliga extremister. Några belägg för sina påhopp presenterar man inte eftersom sådana inte finns. Jag börjar bli ordentligt trött på att grundlöst bli utmålad som något jag inte är.
Det här är inte en ideologisk eller politisk konflikt – i allt grundläggande tycker vi ju precis lika – utan den här konflikten handlar om Mattias Karlssons och hans närmaste vänners kontrollbehov och maktfullkomlighet. All splittring och all konflikt hade helt kunnat undvikas om det bara hade varit så att man från Mattias och partiledningens håll hade respekterat den demokratiska processen inom partiet, fört dialog med mig internt och inte använt sig av alla tänkbara metoder för att påverka och köra över interndemokratin.
Den 1 april håller medlemsutskottet möte och kan då antingen lägga ner personärendet mot mig eller skicka vidare det till partistyrelsen med rekommenderad uteslutning. Ska Sverigedemokraterna ha någon som helst trovärdighet som demokratiskt parti så måste partiledningens maktmissbruk upphöra omedelbart och den demokratiska processen inom partiet respekteras.
Citera
2015-04-08, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ordet/begreppet "nationalism" är så infekterat i Sverige att jag är glad att SD hittat en mer passande ideologi och epitet.

Nu är det ju snarare SD som ger nationalismen och svenska flaggan dåligt rykte än vice versa.

SD är ett infekterat begrepp. Det är ett varumärke som kopplas till kronisk smygrasism och näthat, nu snart också sunkig interndemokrati och pampvälde, nepotism och ideologiskt suspekt ledarprincip och annat fascistiskt tankegods.

Lägg till det denna kallsvettighet, denna ögontjänande feghet i det offentliga samtalet som fullständigt skriker skumma avsikter och dolda synder. Jimmies sjukdom förkroppsligar SD:s ångest.

SD är bortom all PR-räddning - ändå är människor tvingade att rösta på partiet. Hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in